Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nämä ovat olleet Black Fridayn hittejä toistaiseksi – "Suosio on ollut todella kovaa"

Julkaistu 23.11.2018 13:50
Toimittajan kuva

Markus Lehtiniitty

markus.lehtiniitty@mobiili.fi

@mlehtiniitty

Black Friday on villinnyt Suomessa ennennäkemättömällä tavalla.

Muun muassa Gigantti kertoo torstai-iltana kello 21 verkkokaupassa ja myymälöissä perjantaina kello 6 alkaneen Black Fridayn rikkoneen myyntiennätyksiä: ensimmäisen tunnin nettimyynti yli tuplaantui ja myymälöissä myynti kasvoi 87 prosenttia edellisvuoden Black Fridayn ensimmäisen tuntiin verrattuna. Muista ketjuista Power on kertonut ensimmäisen tunnin nettimyynnikseen 2 miljoonaa euroa. Verkkokauppa.com ei ole paljastanut myyntilukujaan.

"Näyttää siltä, että tänään rikotaan taas myyntiennätyksiä", sanoo Gigantin toimitusjohtaja Trygve Hillesland.

Myydyimpiä tuotteita Gigantissa ovat tähän mennessä olleet 55- ja 65-tuumaiset televisiot, puhelimet, kuulokkeet, pyykinpesukoneet, konsolipelit sekä sähköhammasharjat. "Telkkarit ovat selkeästi netissä tämän vuoden Black Friday -hittitarjous ja suurten 65-tuumaisten televisioiden suosio on ollut todella kovaa", toteaa Gigantin toimitusjohtaja Hillesland. Powerissa hyvin kaupaksi käyneeet pelitietokoneet, kuivaavat pesukoneet, varsi-imurit, Huawei- ja Honor-puhelimet ja Samsung QLED -televisiot

Suuri kävijäryntäys verkkokauppoihin aiheutti myös lähes järjestäen teknisiä ongelmia. Gigantissa suurin kävijäpiikki saavutettiin heti iltayhdeksältä tarjousten avauduttua ostettavaksi. Ongelmista kärsineet asiakkaat ovat antaneet kitkerää palautetta muun muassa Gigantin Facebook-sivuilla. Osalta tuotteet jäivät ostamatta ongelmien takia.

"Ensimmäisten tuntien aikana nettikaupassamme oli hetkittäisiä piikkejä, jotka ruuhkauttivat sivuja, mutta sivut eivät kaatuneet kertaakaan. Verkkokauppamme serverikapasiteettia on nostettu moninkertaisesti viime vuoteen nähden ja alkurysäyksen jälkeen kaikki sujui pääosin moitteettomasti", Hillesland sanoo.

”Myimme torstaina heti ensimmäisen tunnin aikana tuotteita kahdella miljoonalla eurolla, ja kaupankäynti jatkui vilkkaana vielä vuorokauden vaihtuessa. Sivustomme toimivat hyvin, joskin kello 22:00 jälkeen maksaminen oli normaalia hitaampaa noin puolen tunnin ajan. Tällöin liikennemäärä kasvoi ketjun muiden maiden aloittaessa myynnin. Lisäksi meille ohjautui runsaasti liikennettä ilmeisesti kilpailijoiden sivuilta, joissa oli teknisiä ongelmia. Parhaimmillaan palvelimellamme oli yli 70 000 käyttäjää”, Powerin toimitusjohtaja Mika Aro kertoo.

Eri ketjujen myymälät ovat myös keränneet aamuvarhaisella oviensa eteen jonottajia.

Black Friday on kasvanut vuosi vuodelta. Vuonna 2017 Gigantin Black Friday -myynti oli 21,3 miljoonaa euroa. Vuonna 2016 suomalaiset ostivat Gigantista Black Fridayna yli 17 miljoonalla eurolla. Ensimmäistä kertaa Gigantti järjesti Black Friday -myynnin vuonna 2015, jolloin myynti ylsi 10,4 miljoonalla euroon.

Osalla ketjuista ja jälleenmyyjistä Black Friday jatkuu koko viikonlopun. Gigantti puolestaan on kertonut tuovansa vielä uusia tarjouksia myyntiin maanantain Cyber Monday -päivänä muun muassa tietokoneisiin ja pelaamiseen painottuen.

Lisää aiheesta:

Elektroniikkajätit paljastavat, mitä tuotteita suomalaiset hamstraavat Black Friday -viikolla: "Ei riitä kaikille"Kodinkonekauppa kasvoi viime vuonna selvästi: Tässä ovat koronavuoden hittituotteet Matsmart: Täällä päin Suomea ruoan verkkokauppa on kasvanut selkeästi eniten – maajohtaja muistuttaa tärkeästä asiasta: "Meidän tulee auttaa"Posti-lakko ei hillinnyt suomalaisten ostohysteriaa – näin räjähdysmäisesti Black Fridayn suosio on kasvanut viime vuosinaGigantti teki uuden ennätyksen: Suurin Black Friday -hitti televisio – myytiin nopeasti loppuunTässä Black Fridayn suosituimmat tuotteet ja kaupat – mutta olivatko tarjoukset hyviä? ”Alennusprosentti jäi selvästi viime vuodesta”
DigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Digi
  • Eilen10:16
    Tekoäly

    Ministeriöltä tekoälykäännös pikamuotilaista budjettiryhmälle – näin he puolustavat tekoaan

  • Eilen09:13
    Tekoäly

    Kaikki tekoälymallit eivät suinkaan ole käänteentekeviä – tällaisia ovat olleet oikeasti merkittävät kehitysaskeleet

  • 4.10.11:22
    Lentokentät

    Lennot jatkumassa Münchenin lentoasemalla droonihavaintojen jälkeen: Lento Helsingistä peruttu

  • 4.10.08:33
    Turvallisuus

    Ethän lataa puhelinta näin? Voit hoksata mokasi, kun olet jo hengenvaarassa

  • 3.10.21:05
    Dronet

    Ranskalainen kuvajournalisti kuoli drooni-iskussa Ukrainassa – sodan ensimmäinen toimittajan droonikuolema