Black Friday on villinnyt Suomessa ennennäkemättömällä tavalla.
Muun muassa Gigantti kertoo torstai-iltana kello 21 verkkokaupassa ja myymälöissä perjantaina kello 6 alkaneen Black Fridayn rikkoneen myyntiennätyksiä: ensimmäisen tunnin nettimyynti yli tuplaantui ja myymälöissä myynti kasvoi 87 prosenttia edellisvuoden Black Fridayn ensimmäisen tuntiin verrattuna. Muista ketjuista Power on kertonut ensimmäisen tunnin nettimyynnikseen 2 miljoonaa euroa. Verkkokauppa.com ei ole paljastanut myyntilukujaan.
"Näyttää siltä, että tänään rikotaan taas myyntiennätyksiä", sanoo Gigantin toimitusjohtaja Trygve Hillesland.
Myydyimpiä tuotteita Gigantissa ovat tähän mennessä olleet 55- ja 65-tuumaiset televisiot, puhelimet, kuulokkeet, pyykinpesukoneet, konsolipelit sekä sähköhammasharjat. "Telkkarit ovat selkeästi netissä tämän vuoden Black Friday -hittitarjous ja suurten 65-tuumaisten televisioiden suosio on ollut todella kovaa", toteaa Gigantin toimitusjohtaja Hillesland. Powerissa hyvin kaupaksi käyneeet pelitietokoneet, kuivaavat pesukoneet, varsi-imurit, Huawei- ja Honor-puhelimet ja Samsung QLED -televisiot
Suuri kävijäryntäys verkkokauppoihin aiheutti myös lähes järjestäen teknisiä ongelmia. Gigantissa suurin kävijäpiikki saavutettiin heti iltayhdeksältä tarjousten avauduttua ostettavaksi. Ongelmista kärsineet asiakkaat ovat antaneet kitkerää palautetta muun muassa Gigantin Facebook-sivuilla. Osalta tuotteet jäivät ostamatta ongelmien takia.
"Ensimmäisten tuntien aikana nettikaupassamme oli hetkittäisiä piikkejä, jotka ruuhkauttivat sivuja, mutta sivut eivät kaatuneet kertaakaan. Verkkokauppamme serverikapasiteettia on nostettu moninkertaisesti viime vuoteen nähden ja alkurysäyksen jälkeen kaikki sujui pääosin moitteettomasti", Hillesland sanoo.

