Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nämä merkit ennakoivat oppimisvaikeuksia jo ennen kouluikää

Merkittävällä osalla suomalaislapsista on oppimisvaikeuksia, joiden taustalla on synnynnäinen neurokognitiivinen syy. Kuvituskuvassa peruskoulun äidinkielen Välkky 5 -oppikirja kotona Helsingissä 2. maaliskuuta 2020.
Merkittävällä osalla suomalaislapsista on oppimisvaikeuksia, joiden taustalla on synnynnäinen neurokognitiivinen syy. Kuvituskuvassa peruskoulun äidinkielen Välkky 5 -oppikirja kotona Helsingissä 2. maaliskuuta 2020.Lehtikuva
Julkaistu 23.06.2024 12:38

MTV LIFESTYLE – STT

Merkittävällä osalla suomalaislapsista on oppimisvaikeuksia, joiden taustalla on synnynnäinen neurokognitiivinen syy. 

Oppimisvaikeudet voivat liittyä lukemiseen, kirjoittamiseen tai laskemiseen, ja ne havaitaan usein viimeistään koulussa.

Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian apulaisprofessori Tuire Koponen huomauttaa, että lapset, joilla on oppimisvaikeuksia, ovat saamansa tuen suhteen eriarvoisessa asemassa. 

Koulut tukevat lapsia resurssiensa mukaan, ja resursseissa voi olla suuriakin alueellisia eroja. Myös koulujen toimintamalleissa on merkittävää vaihtelua.

Lue myös: Nämä arjen haasteet voivat kertoa ADHD:stä aikuisella

Moni asia lisää eriarvoisuutta

Eriarvoisuutta lisää Koposen mukaan moni asia koulun ulkopuolellakin: miten lapsen oppimista tuetaan, kannustetaanko häntä ja missä määrin koulutusta arvostetaan.

– Lapselle tärkeiden aikuisten asenteilla on suuri merkitys. Onko tärkeää osata lukea tai harjoitella matikkaa, ja jos matikka tuntuu vaikealta, voiko tehtävät vain jättää kesken.

– Vaikka oppiminen on lapselle poikkeuksellisen työlästä, hän oppii kyllä, jos saa riittävästi oikein kohdennettua tukea. Oppiminen vaatii kuitenkin keskimääräistä enemmän töitä, ja tässä ympäristön tuki ja kannustus ovat merkittävässä roolissa.

Koposen mukaan myös lapsen yksilölliset piirteet, kuten temperamentti, vaikuttavat oppimiseen. 

Jos lapsi on hyvin motivoitunut ja sinnikäs, hänellä on paremmat edellytykset oppia kuin lapsilla, jotka luovuttavat herkästi.

Oppimisvaikeuksiin voi liittyä myös tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen haasteita, jotka usein hankaloittavat oppimista entisestään.

LK 23.6.2024 Peruskoulun äidinkielen Välkky 5 -oppikirja kotona Helsingissä 2. maaliskuuta 2020.Merkittävällä osalla suomalaislapsista on oppimisvaikeuksia, joiden taustalla on synnynnäinen neurokognitiivinen syy. Kuvituskuvassa peruskoulun äidinkielen Välkky 5 -oppikirja kotona Helsingissä 2. maaliskuuta 2020.Lehtikuva

Lue myös: Erityisopettaja kutsuu peruskoulun "tähtioppilaskäytäntöjä" villiksi länneksi – jo lähes 10 prosenttia tarvitsee erityistä tukea

Usko oppimiseen puuttuu

Koposen mukaan lapsilla, joilla on oppimisvaikeuksia, on usein keskimääräistä alhaisempi usko itseensä oppijana. 

Tällä taas voi olla vaikutusta siihen, miten lapsi ponnistelee oppimistilanteissa. 

Oppimisen haasteet voivat vaikuttaa myös lapsen minäkuvaan ja itsetuntoon ja alkavat ajan kuluessa herkästi laskea kiinnostusta oppimiseen – varsinkin silloin, jos lapsi ei saa oikea-aikaista ja taitotasolleen sopivaa tukea.

Pidemmällä aikavälillä oppimisvaikeudet ovat yhteydessä esimerkiksi toisen asteen opintojen loppuun suorittamiseen, ammatin saamiseen, työelämään kiinnittymiseen ja mielenterveyteen.

– Myös lasten ja perheiden voimavarat oppimiseen ja oppimisen tukemiseen voivat vaihdella paljon, ja onkin tärkeä huomioida, että perheiden hyvinvointia tukevat toimet ovat myös oppimista tukevia toimia, Koponen huomauttaa.

Lue myös: Psyykkisesti sairaita lapsia ja nuoria pompotellaan Suomessa hoitopaikasta toiseen – "Heistä tulee niin sanottuja kalliita lapsia"

Alueellisten erojen taustalla pula erityisopettajista

Suuremmissa kaupungeissa ja kehyskunnissa kouluilla on usein paremmat mahdollisuudet puuttua lasten oppimisvaikeuksiin kuin syrjäseuduilla.

– Syrjäseudulla saattaa erityisopettajan tuki olla saatavilla kerran viikossa koko koululle, Koponen sanoo.

Opetushallituksen opetusneuvos Riia Palmqvist kertoo, että Suomessa on alueita, joille ei ole saatu päteviä erityisopettajia, vaikka virkoja on auki. 

Palmqvist arvioi, että erityisopettajia on parhaiten alueilla, joilla tarjotaan erityisopettajan koulutusta.

Erityisopettajia on pitkään koulutettu Jyväskylässä, Helsingissä ja Turussa ja viime vuodesta alkaen myös Lapin yliopistossa.

– Erityisopettajan koulutus aloitetaan syksyllä 2024 myös Tampereen yliopistossa ja Kajaanin yliopistokeskuksessa. 

Tilanne toivottavasti paranee Lapissa ja Kajaanin seudulla lähitulevaisuudessa, Palmqvist sanoo.

Lue myös: Psyykkisesti sairaita lapsia ja nuoria pompotellaan Suomessa hoitopaikasta toiseen – "Heistä tulee niin sanottuja kalliita lapsia"

Lisää aiheesta:

Jos kotona ei puhuta suomea, putoaa koulussa kärryiltä – syrjäytyminen vaarassa jatkua sukupolvesta toiseenKoulupoissaolot räjähtivät käsiin – "Jopa 100 000 lapsella ja nuorella Suomessa ahdistukseen liittyvää oireilua"Millaista tukea ja ymmärrystä autismikirjon lapsi tarvitsee? Äiti kertoo kohtelun kipukohdista – "Todella raskasta kaikille ja eniten lapselle itselleen"Lukivaikeus käy useimmiten ilmi peruskoulussa, mutta joskus vasta aikuisenaVarhaislapsuutta kuormittavat tekijät voivat lisätä adhd:n puhkeamisen riskiä – oireet tulisi huomioida jo päiväkodissaKaikki eivät aloita koulua samalta viivalta – takamatkaa aiheuttavat esimerkiksi oppimisvaikeudet, huoltajien taustat ja loppuvuodesta syntyminen
KouluLapsetJyväskyläTurkuHelsinkiLappiTampereKajaaniYliopistoLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Koulu
  • ke16:38
    Uhkaukset

    Poliisi selvitti uhkatilanteen Varkaudessa: Kyse "suunsoitosta"

  • 17.10.18:39
    Kiusaaminen

    "Keulamummo" satuttanut lapsia vuosia Kuopiossa – tytön äiti: "Aika turvattomalle tuntuu"

  • 15.10.15:47
    Uskonnot

    Elämänkatsomustieto ja islam entistä suositumpaa peruskoulussa

  • 15.10.08:42
    Utsjoki

    Utsjoella on koulu jollaista ei ole missään muualla Suomessa

  • 10.10.14:21
    Lahti

    Lahden koulupuukotuksesta epäilty vapautettu – huhut velkasuhteesta perättömiä