Asiantuntijat kohdistaisivat katsetta niin koteihin kuin yhteiskuntaankin oppimistulosten heikkenemisessä.
Yli 60 prosentilla ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajataustaisista oppilaista on muun muassa niin huono lukutaito, etteivät he pysty osallistumaan täysipainoisesti esimerkiksi jatko-opintoihin ja työelämään, kertoo tuore tutkimus.
Opetusalan Ammattijärjestön koulutuspolitiikan päällikön Jaakko Salon mukaan tulos on merkittävä. Tutkimus toi esiin kaksi merkittävää tekijää: sen, kuinka opiskelija hallitsee opetuskielen sekä sen, kuinka opiskelijan perheen sosioekonominen tausta vaikuttaa oppimiseen, Salo toteaa.
Tutkimuksen tulos on Salon mukaan jatkumoa oppimistulosten heikentymiselle Suomessa.
– Oppimistulokset ovat laskeneet erilaisten selvitysten mukaan jo liki 20 vuotta ja erittäin heikosti osaavien osuus on kasvanut jo pitkään.
Helsinkiläisen Merilahden peruskoulun opettajaa Maija Tuovista tutkimustulokset eivät yllättäneet. Koulun noin 800 oppilaasta noin 60 prosenttia on maahanmuuttotaustaisia. Tuovisen mukaan opettajat ovat tietoisia oppimisen ja lukutaidon huonosta tasosta, sillä se näkyy koulupäivien arjessa. Eräs selittävä tekijä voi Tuovisen mukaan olla se, että kielen oppiminen vie aikaa.
