Mainos

Nainen sai hengenvaarallisen reaktion annettuaan suuseksiä miehelle – lääkärit varoittavat yllättävästä riskistä

1:23
Näin käytät kondomia oikein!

Lääkärit muistuttavat BMJ Case Reports -julkaisussa ilmestyneessä potilasraportissa, että antibioottikuurin aikana voi olla suotavaa käyttää kondomia.

Tapauksesta kertovan Fox News -uutiskanavan mukaan 31-vuotias espanjalaisnainen sai pian suuseksin antamisen jälkeen vakavan allergisen reaktion. Nainen alkoi oksentaa, hänen iholleen nousi nokkosihottumaa ja hänen oli vaikea hengittää.

Alicanten kaupungissa asuva nainen kiidätettiin sairaalaan, jossa hänen todettiin kärsivän anafylaktisesta reaktiosta eli äkillisestä ja vaarallisesta yliherkkyysreaktiosta. Nainen kertoi olevansa allerginen penisilliineille, mutta kielsi syöneensä lääkettä ennen suuseksin antamista.

Allergisoivaa lääkeainetta spermassa 

Sen sijaan lääkäreiden selvityksessä paljastui, että suuseksiä saava osapuoli oli amoksisilliini-antibioottikuurilla korvatulehduksen vuoksi. Amoksisilliini kuuluu penisilliinin johdannaisiin. Mies oli ottanut lääkkeensä neljä tuntia ennen seksiä.

Allergisoiva lääkeaine oli päätynyt naisen suuhun ja elimistöön miehen siemennesteen välityksellä. Vaikka myös siemennesteen proteiineille voi olla allerginen, lääkärit pitävät todennäköisenä, että aiemmin suuseksiä ongelmitta harrastaneen naisen allerginen reaktio johtui nimenomaan penisilliinin johdannaisesta.

Raporttia kirjoittanut Susna Almenara haluaa tapauksen vuoksi muistuttaa lääkeallergikkoja tiedostamaan potentiaalisen seksiin liittyvän riskin ja käyttämään kondomia.

Anafylaksia voi johtaa kuolemaan, minkä vuoksi nopea ensiapu on välttämätöntä. Nainen sai The Sun -brittisivuston mukaan adrenaliinia ja steroideja, ja hän pystyi hengittämään normaalisti kuuden tunnin kuluttua hoidon saamisesta. Viikon kuluttua nainen oli toipunut täydellisesti.

Tiettävästi ensimmäinen tapaus 

Lääkärien mukaan tapaus on tiettävästi ensimmäinen, jossa nainen saa amoksisilliinista johtuvan anafylaktisen reaktion oltuaan seksuaalisessa kontaktissa lääkettä käyttävän miehen kanssa.

Fox News -kanavan tietojen mukaan lääkeaine on aiheuttanut allergisia reaktioita aiemmin suutelun muodossa.

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja