Mainoksia suomitaan jatkuvasti naisen esittämisestä objektina: nainen on usein huulet raollaan, vähäpukeisena, koskee kasvojaan ja katsoo kameraan alakulmasta. Ihmisten itse ottamat otokset ovat – yllättäen – aivan yhtä pahoja.
Sosiaalisessa mediassa täydelliseltä näyttävä elämä saattaa todellisuudessa olla vain kiiltokuvapintaa.
Esimerkiksi Instagram-tähti Essena O'Neill paljasti monien luonnollisilta näyttävien, tuhansien ihastelemien valokuviensa olleen maksettuja, myynninedistämistarkoitukseen luotuja kuvia. Hän itse tienasi tuhansia dollareita jokaisella kuvallaan.
Kaikille täydellisen elämän esittämisestä ei edes makseta. Moni jakaa somessa vain siloteltuja, täydellisiä selfieitä; yksi onnistunut kuva on vaatinut sata uusintaottoa. Kuvissa täytyy näyttää kauniilta, seksikkäältä ja haluttavalta. Saksalaistutkijat selvittivät, ylläpitävätkö selfiet sukupuolistereotypioita.
Lue myös: Minä edestä, minä takaa, minä istun, minä makaan – mistä selfie-ilmiössä on oikein kyse?
Selfie voitti neljä kategoriaa kuudesta
Tutkijat latasivat 500 Instagram-kuvaa, joissa oli muun muassa käytetty hashtagia #selfie. Kuvia verrattiin saksalaislehtien mainoksiin.



