Näin tunnetaidot vaikuttavat ryhmähenkeen luokassa – psykologi: "Lapset, joilla on hyvät tunnetaidot, eivät koe tarvetta kiusata"

Miten tunnetaidot ja kiusaaminen liittyy toisiinsa? Psykologi vastaa Uutisaamun haastattelussa 7:35
Tunnetaitojen käsikirja -kirjan kirjoittaja psykologi Julia Pöyhönen uskoo, että kiusaaminen liittyy tunnetaitoihin.

Psykologi Julia Pöyhönen vieraili tiistain Uutisaamussa puhumassa tunnetaitojen ja koulukiusaamisen yhteydestä.

Koulukiusaaminen on noussut otsikoihin viime aikoina muun muassa Vantaalla tapahtuneen 11-vuotiaaseen poikan kohdistuneen väkivallanteon takia. Tunnetaitojen käsikirja -kirjan toinen kirjoittaja psykologi Julia Pöyhönen uskoo, että kiusaaminen liittyy tunnetaitoihin.

Hänen mukaansa viime aikoina on keskitytty laajemmin siihen, miten tunnetaidot vaikuttavat yksilön hyvinvointiin. Tunnetaidot vaikuttavat kuitenkin myös ryhmän hyvinvointiin, esimerkiksi luokkahenkeen koulussa.

– Tunteiden tarkoitus on ohjata ihmisen toimintaa siihen suuntaan, mikä tyydyttää ihmisen tarpeita, Pöyhönen kertoo.

Koska tunnereaktio on usein hyvin nopea biologinen reaktio, johon ei välttämättä ehdi vaikuttaa, voivat tunteet joskus johtaa vääriin ratkaisuihin.

– Jos ajattelee ryhmätilannetta, niin siinä on takana kaksi tärkeää tarvetta. On tarve kuulua joukkoon ja saada läheisiä ihmissuhteita, ja toinen on saada arvostusta ja kunnioitusta muilta, Pöyhönen sanoo.

– Uskon, että kiusaamisen taustalla on nämä kaksi tarvetta, Pöyhönen sanoo.

Jos lapsen työkalut edellä mainittujen tarpeiden tyydyttämiseen ovat puutteelliset, voi lapsi tukeutua kiusaamiseen saadakseen ryhmässä sekä kunnioitusta ja samalla kokea kuuluvansa joukkoon.

– Kiusaamisella saa valtaa ja nopeasti tietyntyyppistä kunnioitusta, vaikka se ei olisi kovin kestävä ratkaisu. Pöyhönen toteaa.

Tunnetaidot yhteydessä kiusaamiseen

Pöyhösen mukaan monella aikuisellakin on vielä opettelemista monimutkaisten tunnetaitojen kanssa, joten ei ole ihme, että moni lapsi kompuroi myös.

– Tunnetaidot suojaavat ryhmässä, Pöyhönen uskoo.

Jos ryhmässä edes parilla lapsella on jo hyvät tunnetaidot, leviävät ne Pöyhösen mukaan nopeasti muunkin ryhmän toimintaan.

– Lapset, joilla on hyvät tunnetaidot, eivät koe tarvetta kiusata, Pöyhönen muistuttaa.

Mitä ovat tunnetaidot?

Tunnetaidot on abstrakti käsite, joten on hyvä miettiä, mitä se pitää sisällään.

Hyviin tunnetaitoihin kuuluu, että osaa tunnistaa itsessään herääviä tunteita, osaa nimetä ne ja osaa myös säädellä tunteitaan. Pulmatilanteissa tunnetaidoissa harjaantunut ihminen pystyy tarvittaessa hillitsemään voimakkaita tunnekuohuja ja ongelmatilanteissa tekemään ratkaisuja, jotka ovat sekä itsensä että muiden kannalta oikeita ratkaisuja.

– Uskon, että kiusaaminen on ryhmäilmiö. Kun ryhmässä ei ole tilaa kiusaamiselle, se kitkeytyy tosi nopeasti pois, eikä jää systemaattiseksi tavaksi, Pöyhönen kertoo.

Katso Pöyhösen haastattelu kokonaisuudessaan yltä.

Lue myös:

    Uusimmat