Psykologi Julia Pöyhönen vieraili tiistain Uutisaamussa puhumassa tunnetaitojen ja koulukiusaamisen yhteydestä.
Koulukiusaaminen on noussut otsikoihin viime aikoina muun muassa Vantaalla tapahtuneen 11-vuotiaaseen poikan kohdistuneen väkivallanteon takia. Tunnetaitojen käsikirja -kirjan toinen kirjoittaja psykologi Julia Pöyhönen uskoo, että kiusaaminen liittyy tunnetaitoihin.
Hänen mukaansa viime aikoina on keskitytty laajemmin siihen, miten tunnetaidot vaikuttavat yksilön hyvinvointiin. Tunnetaidot vaikuttavat kuitenkin myös ryhmän hyvinvointiin, esimerkiksi luokkahenkeen koulussa.
– Tunteiden tarkoitus on ohjata ihmisen toimintaa siihen suuntaan, mikä tyydyttää ihmisen tarpeita, Pöyhönen kertoo.
Koska tunnereaktio on usein hyvin nopea biologinen reaktio, johon ei välttämättä ehdi vaikuttaa, voivat tunteet joskus johtaa vääriin ratkaisuihin.
– Jos ajattelee ryhmätilannetta, niin siinä on takana kaksi tärkeää tarvetta. On tarve kuulua joukkoon ja saada läheisiä ihmissuhteita, ja toinen on saada arvostusta ja kunnioitusta muilta, Pöyhönen sanoo.
– Uskon, että kiusaamisen taustalla on nämä kaksi tarvetta, Pöyhönen sanoo.
Jos lapsen työkalut edellä mainittujen tarpeiden tyydyttämiseen ovat puutteelliset, voi lapsi tukeutua kiusaamiseen saadakseen ryhmässä sekä kunnioitusta ja samalla kokea kuuluvansa joukkoon.
