Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näin tunnetaidot vaikuttavat ryhmähenkeen luokassa – psykologi: "Lapset, joilla on hyvät tunnetaidot, eivät koe tarvetta kiusata"

7:35Miten tunnetaidot ja kiusaaminen liittyy toisiinsa? Psykologi vastaa Uutisaamun haastattelussaTunnetaitojen käsikirja -kirjan kirjoittaja psykologi Julia Pöyhönen uskoo, että kiusaaminen liittyy tunnetaitoihin.
Julkaistu 30.09.2020 14:35
Toimittajan kuva
Fanni Parma

fanni.parma@mtv.fi

Psykologi Julia Pöyhönen vieraili tiistain Uutisaamussa puhumassa tunnetaitojen ja koulukiusaamisen yhteydestä.

Koulukiusaaminen on noussut otsikoihin viime aikoina muun muassa Vantaalla tapahtuneen 11-vuotiaaseen poikan kohdistuneen väkivallanteon takia. Tunnetaitojen käsikirja -kirjan toinen kirjoittaja psykologi Julia Pöyhönen uskoo, että kiusaaminen liittyy tunnetaitoihin.

Hänen mukaansa viime aikoina on keskitytty laajemmin siihen, miten tunnetaidot vaikuttavat yksilön hyvinvointiin. Tunnetaidot vaikuttavat kuitenkin myös ryhmän hyvinvointiin, esimerkiksi luokkahenkeen koulussa.

– Tunteiden tarkoitus on ohjata ihmisen toimintaa siihen suuntaan, mikä tyydyttää ihmisen tarpeita, Pöyhönen kertoo.

Koska tunnereaktio on usein hyvin nopea biologinen reaktio, johon ei välttämättä ehdi vaikuttaa, voivat tunteet joskus johtaa vääriin ratkaisuihin.

– Jos ajattelee ryhmätilannetta, niin siinä on takana kaksi tärkeää tarvetta. On tarve kuulua joukkoon ja saada läheisiä ihmissuhteita, ja toinen on saada arvostusta ja kunnioitusta muilta, Pöyhönen sanoo.

– Uskon, että kiusaamisen taustalla on nämä kaksi tarvetta, Pöyhönen sanoo.

Jos lapsen työkalut edellä mainittujen tarpeiden tyydyttämiseen ovat puutteelliset, voi lapsi tukeutua kiusaamiseen saadakseen ryhmässä sekä kunnioitusta ja samalla kokea kuuluvansa joukkoon.

– Kiusaamisella saa valtaa ja nopeasti tietyntyyppistä kunnioitusta, vaikka se ei olisi kovin kestävä ratkaisu. Pöyhönen toteaa.

LUE MYÖS:  Kommentti: Jos kiusattu lapsi ei voi luottaa aikuiseen, mitä jää jäljelle? Minua koulukiusattiin lapsena – pahinta olivat kuitenkin välinpitämättömät aikuiset

Tunnetaidot yhteydessä kiusaamiseen

Pöyhösen mukaan monella aikuisellakin on vielä opettelemista monimutkaisten tunnetaitojen kanssa, joten ei ole ihme, että moni lapsi kompuroi myös.

– Tunnetaidot suojaavat ryhmässä, Pöyhönen uskoo.

Jos ryhmässä edes parilla lapsella on jo hyvät tunnetaidot, leviävät ne Pöyhösen mukaan nopeasti muunkin ryhmän toimintaan.

– Lapset, joilla on hyvät tunnetaidot, eivät koe tarvetta kiusata, Pöyhönen muistuttaa.

LUE MYÖS:  Nuorena Sari rukoili parempaa huomista, kun peruskoulussa vuosikausia jatkunut kiusaaminen ahdisti – omia lapsia odotti sama kohtalo: "Miksei tätä asiaa saada kitkettyä?"

Mitä ovat tunnetaidot?

Tunnetaidot on abstrakti käsite, joten on hyvä miettiä, mitä se pitää sisällään.

Hyviin tunnetaitoihin kuuluu, että osaa tunnistaa itsessään herääviä tunteita, osaa nimetä ne ja osaa myös säädellä tunteitaan. Pulmatilanteissa tunnetaidoissa harjaantunut ihminen pystyy tarvittaessa hillitsemään voimakkaita tunnekuohuja ja ongelmatilanteissa tekemään ratkaisuja, jotka ovat sekä itsensä että muiden kannalta oikeita ratkaisuja.

– Uskon, että kiusaaminen on ryhmäilmiö. Kun ryhmässä ei ole tilaa kiusaamiselle, se kitkeytyy tosi nopeasti pois, eikä jää systemaattiseksi tavaksi, Pöyhönen kertoo.

Katso Pöyhösen haastattelu kokonaisuudessaan yltä.

Lue myös: Koulut alkoivat, kiusaaminen jatkuu – piinaan puuttuminen voi pelastaa elämän, toimi näin

Lue kaikki lifestyle-aiheiset jutut!

Lisää aiheesta:

Koulukiusaaminen lisääntynyt kaikissa ikäryhmissä – toimi näin, jos lapsi kertoo kiusaamisestaKouluväkivalta ei ole enää "happy slappingia" – raa'an väkivallan kuvaamiselle järjestetään jopa sessioita: "Osa saa niistä tyydytystä"Psykoterapeutti vertaa koulukiusaamista perheväkivaltaan – näin traumoja voisi estääKoulukiusaamisesta jää ikuiset arvet – puutu piinaan näin: "On pahinta, jos kukaan ei reagoi mitenkään"Kuinka nettimaailma vaikuttaa lapsen empatiakykyyn? Lastenpsykologi: "Some mahdollistaa koulukiusaamisen laajenemisen"Vähävaraisuus tuottaa häpeää koulussa: "Luodaan tilanteita, joissa lapsi joutuu myöntämään, että meillä ei ole varaa"
UutisaamuKiusaaminenLapsetKouluTerveys ja hyvinvointiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Uutisaamu
  • 24.12.202220:11
    Purjehdus

    Suomalaiset hakevat ennennäkemätöntä menestystä Tuliketulla – radikaali idea huomioitu maailmalla: "Luvassa hurjaa kyytiä"

  • 24.12.202211:01
    Joulu

    Joulupukki piipahti Pöllölaaksossa – joulunviettäjille kaksi tärkeää toivetta

  • 23.12.202216:21
    Politiikka

    Onko Petteri Orpo vuoden möläyttäjä? Pöllöraadilta tyly tuomio myös hallituksen "helikopterirahalle"

  • 23.12.202213:13
    Kotimaa

    Tässä ovat MTV:n joulukuvakilpailun voittajat: "Todella hienoja ja upeita"

  • 23.12.202206:39
    Energiakriisi

    Tällainen talousvuosi suomalaisia odottaa – asiantuntijalla erikoinen toive: "Anteeksi kun näin sanon"