Mainos

Näin onnistut pitämään uudenvuodenlupauksesi

Uusi vuosi tarjoaa mahdollisuuden aloittaa puhtaalta pöydältä. Se nähdään usein tilaisuutena muuttaa elämää parempaan suuntaan ja monet tekevätkin uuden vuoden lupauksia elämänlaatunsa parantamiseksi. Näiden vinkkien avulla lupaukset eivät unohdu, ja todella saavutat itsellesi asettamat tavoitteet.

Pohdi tekoja, älä tavoitteita

Monet uuden vuoden lupaukset ovat unohtuneet helmikuuhun mennessä. Kyselyssä noin 72 prosenttia suomalaisista kertoo, ettei yleensä pidä uudenvuodenlupaustaan.

Huffington Post -lehden mukaan syynä voi olla se, että lupaus on yksinkertaisesti tehty väärällä tavalla. Tavoite on epämääräinen eikä lupaajalla ole mielikuvaa siitä, miten sitä kohti pääsee.

Kun olet tehnyt uuden vuoden lupauksen ja laatinut tavoitteita kuluvalle vuodelle, mieti, mitä niiden eteen voi tehdä. Millaisia konkreettisia, pieniä tekoja tavoitteeseen pääseminen edellyttää?

Jos siis olet luvannut laihtua viisi kiloa, aseta tavoitteeksi ostaa uudet urheilukengät ja lähteä lenkille puoli seitsemältä aamulla, maanantaisin ja perjantaisin. Käytännön teoista voi muodostua tapoja, jotka auttavat pääsemään kohti alkuperäistä tavoitetta, laihtumista.

"Päätin alkaa seurata päivittäisiä menojani vuoden 2013 alusta loppuun. Tein kalenteriini sarakkeen, johon merkkasin joka päivä käyttämäni rahasummat. Lipsuin suunnitelmasta ainoastaan ulkomaanlomilla, kun kalenteri ei ollut käsillä. Vuoden lopussa laskin, paljonko palkasta oikeasti jää käteen vuokran, laskujen ja näiden merkitsemieni satunnaismenojen jälkeen. Olin positiivisesti yllättynyt: olen hyvä säästämään. Aion jatkaa menojen seuraamista."

Palkitse itsesi

Käytös muodostuu tavaksi kolmen kohdan avulla. Ensin on alkusysäys, joka aloittaa toiminnan, sitten itse toiminta alkaa ja lopuksi, toiminnan päätyttyä, siitä saa palkinnon. Aivot kaipaavat käytöstä, josta on palkittu, ja siksi käytösmallit, joista itsensä palkitsee, päätyvät tavoiksi.

Laihtumistavoitteeseen pyrkiessä lenkkeilyn alkusysäys voi olla tietty kellonaika tai muistutus, kuten lenkkarit ovenpielessä. Palkinto lenkkeilyn jälkeen voi olla esimerkiksi suklaapala: jotkut tutkimukset esittävät, että kuntosalilta palatessa itsensä palkitseminen herkulla, niin ristiriitaiselta kuin se kuulostaakin, huijaa aivot pitämään salilla huhkimisesta.

Palkinnoksi käy myös vaikkapa kymmenen minuutin lepo ja rauhallinen kylpy lenkin jälkeen. Mutta täytyy muistaa, että tavan muodostuminen toimii myös toiseen suuntaan. Jos juoksemisen jälkeen joutuu heti ryntäämään stressaantuneena töihin, siitä tekee helposti itselleen epämieluisaa.

"Olin silloin 26-vuotias, sinkku, ja asuin vielä vanhempieni ja veljieni kanssa. Syntymäpitäjäni oli jo silloin kuin jäänne menneisyydestä jossa naisilla ja miehillä oli jyrkät sukupuoleen perustuvat roolit. Sain tarpeekseni myös kaiken maailman puhemiehistä ja -naisista surkeine miesehdokkaineen. Niinpä päätin uudenvuodenaattona 1992, että seuraavana vuonna elämäni muuttuisi. Minä lähtisin ja alkaisin elää itseni näköistä elämää. En suostuisi enää ikinä passaamaan juoppoa enoani ja kuuntelemaan hänen juopunutta itsesääliään, en sietämään isän alituista mollaamista ja kohtuuttomia vaatimuksia, enkä kuuntelemaan äidin alituista masennusvalitusta. Minun kohdallani ei ikinä mikään riittänyt eikä ollut tarpeeksi hyvää.

Niinpä sattuikin että menin vieraalle paikkakunnalle yrittäjäkurssille – ja tapasin erään kurssikaverin kotona tulevan aviomieheni! Vajaan kuukauden kuluessa muutin pois kotoani, opiskelupaikkakunnalleni. Seuraavana keväänä menin kihloihin, siitä vuoden päästä naimisiin, ja ennen vuodenvaihdetta 1995 sain esikoiseni. Ensi keväänä vietän aviomieheni kanssa 20-vuotishääpäivää. ja elän tätä itseni/perheeni näköistä elämää. Sitä enemmän, kuta vanhemmaksi käyn. Eikä ole tarvinnut katua."

Varaudu vastoinkäymisiin

Suuri virhe lupausta täyttäessä on, ettei vääjäämättä tavoitteen tielle sattuviin vastoinkäymisiin ole varauduttu etukäteen. Jos jo edellisenä päivänä on huomannut lämpötilan viilenneen, sään mukaiset vaatteet kannattaa kaivaa jo silloin esiin ja varautua lenkkeilemään kylmässä.

Kun asioihin varautuu etukäteen, positiivisessa ja vastaanottavaisessa tilassa, ei lannistu vastoinkäymisen koittaessa. Jos alhaiset lämpömittarin lukemat huomaa vasta lenkkiaamuna väsyneenä ja voipuneena, kylmyyttä käyttää helposti tekosyynä lenkin ohittamiseen ja sängyn lämpö tuntuu turhan kutsuvalta.

"Lupasin yrittää olla "riittävästi". Aiempina vuosina tavoitteet ovat olleet turhan korkealentoisia, eikä niitä ole tullut sitten pidettyä, tai seuraavina vuosina edes luvattua. Kun lupaa "riittävästi", on itselleen ehkä himpun verran armollisempi, ja pieniä muutoksia on helpompi tehdä, ja ennen kaikkea huomata. Olla riittävästi - mielentila, joka on helppo saavuttaa ja joka luo tyytyväisyyden ja onnistumisen tunteen. Imelää? Kenties, mutta riittävästi riittää vallan mainiosti."

Tiedosta takaiskujen välttämättömyys

On tärkeää hyväksyä, että takaiskut vievät lähemmäksi tavoitetta. Jos on luvannut pudottaa painoa, ajoittaiset ruokailun retkahdukset, lenkin väliin jättäminen ja muutaman kilon lihominen ovat osa prosessia.

Tutkimukset odottavat, että jopa 80 prosenttia tupakoinnin lopettaneista retkahtaa kuudesta kymmeneen kertaan ennen lopullista onnistumista. Retkahdus voi tuntua pahalta ja siitä saattaa suomia itseään aluksi, mutta ensimmäisten harha-askelten jälkeen alkaa pohtia, mikä lipsumisen on aiheuttanut. Asiasta oppiminen vie lähemmäksi tavoitetta.

"Olen tehnyt useamman kuin yhden elämänmuutoksen, muun maussa vaihtanut elämänkatsomusta, pudottanut painoa yli 40 kiloa, aloittanut juoksuharrastuksen (joka tänä päivänä, neljä vuotta päätöksestä, on ykkösharrastukseni) ja muuttanut ruokailutottumuksiani. Kaikki ovat pitäneet, sillä muutokseen lähdettäessä olin harkinnut asiaa joka kantilta ja oikean hetken tullen ei ole enää vaikea toteuttaa niitä. Lujaa tahtoa tarvitaan ja sitä ainakin minusta löytyy. Hetken mielijohteesta tehtyyn lupaukseen en niinkään usko."

Keskity yhteen asiaan kerrallaan

Kun teemme uuden vuoden lupauksia, listaamme usein kaikki asiat, joita haluamme elämässämme muuttaa. Vaikka onkin hyvä hahmottaa kokonaisuus siitä, missä on nyt ja mihin haluaa seuraavan vuoden aikana päästä, tehokkaampaa on keskittyä yhteen tavoitteeseen.

Jotkut tavat ovat tärkeämpiä kuin toiset ja tärkeillä tavoilla on myös vaikutusta muihin tapoihin. Siksi uuden vuoden lupausten listalta kannattaa valita se tärkein asia, ja keskittyä siihen. Tärkeimmän tavoitteen saavuttaminen voi auttaa saavuttamaan kaikki muut tavoitteet – luonnostaan.

"Kerran olen luvannut itselleni, että olen jatkossa rehellinen – itselleni. Lupaus on pitänyt. Olen huomannut, että ihmiset pettävät itseään kovin helposti ja haluavat kieltää sen, että on vaikkapa väärässä parisuhteessa tai työssä. Olen uskaltanut tehdä suuria elämänmuutoksia, ja mielestäni se liittyy juuri nimenomaan siihen, että on rehellinen itselleen. Mitä minä haluan? Mikä tekee minut iloiseksi/tyytyväiseksi? Mistä saan negatiivisia tuntemuksia ja miksi saan sellaisia? Mitä asialle voisi tehdä?

Tietystikään elämä ei voi olla pelkkää jatkuvaa muutosta, eikä esimerkiksi parisuhteen lopettaminen ole automaattisesti vastaus kaikkiin ongelmiin, mutta itsensä tuntemisesta syvenevällä tasolla ei voi olla mitään haittaa."

Lue lisää:

Kursivoidut tekstikappaleet ovat MTV Lifestylen lukijoiden kertomuksia.

(MTV LIFESTYLE)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.