Pyöräliiton mukaan vaikuttaa siltä, etteivät pyöräkaupan huippuvuodet ole lisänneet pyörällä liikkumista.
Korona romahdutti pyöräliikenteen määrän kaupungeissa, kertoo Pyöräliitto. Pyöräliiton kokoamien tietojen mukaan pyöräliikenteen määrä vähentyi suurissa kaupungeissa 14 prosenttia vuosien 2016–2021 välillä. Valtaosa pyöräliikenteen vähenemisestä tapahtui viime vuonna.
– Etätyöt, etäkoulu, tapahtumien ja harrastusten sulut ovat vähentäneet pyörällä tehtäviä matkoja, sanoo Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen tiedotteessa.
Pyöräliiton yhteenveto perustuu kaupunkien automaattisiin pyöräliikennelaskureihin. Aineistossa on mukana 48 laskentapistettä Helsingistä, Tampereelta, Oulusta, Jyväskylästä, Lahdesta, Porista ja Vaasasta.
Harrastuspyöräily ei riitä korvaamaan arkipyöräilyä
Pyöräkaupan huippuvuodet eivät näy pyörällä liikkumisen lisääntymisenä, sanoo Pyöräliitto. Koistisen mukaan ulkoilureiteillä tosin laskentapisteitä on vähemmän eivätkä virkistyspyöräilyn muutokset siksi välttämättä näy laskuridatassa.
– Kansanterveyden ja liikenteen päästövähennysten näkökulmasta ongelma on, ettei lisääntynyt pyöräilyharrastus, kuten maastopyöräily ja pyörämatkailu, riitä korvaamaan vähentynyttä arkipyöräilyn suoritetta. Pyörälenkillä käydään tyypillisesti kerran tai kaksi viikossa, töihin mennään viidesti viikossa, Koistinen sanoo.
Autoliikenteen määrä kääntyi nousuun notkahduksen jälkeen
Pyöräliiton mukaan näyttää siltä, että liikkumisen vähentyminen on kohdistunut epätasaisesti eri liikennemuotoihin. Viime vuonna kaupunkien joukkoliikenteen matkustajamäärät olivat noin kolmanneksen alempana kuin ennen koronapandemiaa.