Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näin käy jaloillesi, jos pidät niitä kojelaudalla kolarin sattuessa – katso video

YouTube / Liikenneturva
Julkaistu 01.12.2017 13:11

MTV LIFESTYLE

Turvavyö on autossa matkustavan tärkein turvalaite. Vyö on myös kiinnitettävä oikein ja riittävän napakasti. Liikenneturva muistuttaa myös, että apukuskin paikalla istuessa ei kannata nostaa jalkoja kojelaudalle.

Autoillessa voi vähentää riskejä huomattavasti ja pienentää mahdollisen onnettomuuden aiheuttamia vammoja omalla toiminnalla. Kuljettaja voi varautua äkkinäisesti tuleviin liikennetilanteisiin ennakoimalla, mutta myös matkustajat voivat hallita riskejä esimerkiksi käyttämällä aina turvavyötä.

Turvavyö on automatkustajan tärkein turvalaite. Valtaosa suomalaisista käyttääkin turvavyötä autossa, mutta myös sillä on suuri merkitys, että on kytkenyt vyön oikein (link is external) ja riittävän napakasti.

– Turvavyön lantio-osa on kiristettävä lonkkaluiden päälle, eikä vyö saa olla kierteillä tai löysällä. Olkanauhan on puolestaan kuljettava keskellä olkapäätä, ei kainalon alla tai selän takana. Talvisin paksummat takit on syytä riisua tai ainakin nostaa takkia lantiolta, jotta vyö ei jäisi löysälle, kertaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Tomi Rossi.

Törmäystilanteissa oikein ja napakasti kiinnitetty turvavyö pitää ihmisen istuimellaan ja estää häntä iskeytymästä auton koviin sisäosiin. Takapenkilläkin on käytettävä turvavyötä – sekä matkustajan itsensä että etupenkillä istuvien turvallisuuden takia.

– Törmäystilanteessa ilman turvavyötä takapenkillä matkustava voi aiheuttaa viisinkertaisen kuolemanriskin turvavyötä käyttävälle etumatkustajalle. Ilman turvavyötä sinkoutuu äkkipysähdyksessä paikaltaan jo alhaisissa nopeuksissa, muistuttaa Rossi.

Jalat pois kojelaudalta

Jos turvavyötä käyttää väärin tai ei ollenkaan, voi hengenpelastajaksi tarkoitetusta turvatyynystä tulla hengenvaarallinen. Jotta auton turvatyynyt toimisivat suunnitellusti, tulee turvavyön olla oikeaoppisesti kiinni.

– Lasten kanssa liikkuvien on muistettava sekin, että selkä menosuuntaan kiinnitettävää turvakaukaloa tai -istuinta ei saa kiinnittää etupenkille, jos se on varustettu turvatyynyin, Rossi huomauttaa.

Tien päällä näkee myös ajoittain autoja, joissa matkustajana apukuskin paikalla istuva on nostanut jalkansa rennosti kojelaudalle. Tapa voi synnyttää pahaa jälkeä mahdollisessa onnettomuustilanteessa.

– Testasimme syksyllä Autovahinkokeskuksessa turvatyynyjen toimintaa. Testinuken avulla kokeilimme sitä, millaista jälkeä syntyy, jos pitää jalkoja kojelaudalla onnettomuuden sattuessa. Tässä asennossa jalat ovat suoraan räjähtävän turvatyynyn päällä. Matkustaja liikkuu eteenpäin samalla, kun turvatyyny laukeaa jopa 300 kilometrin tuntinopeudella kojelaudasta, selvittää Rossi.

Lähde: Liikenneturva

***

10:41Näin käytät turvakaukaloa oikein ja varmistat lapsesi turvallisuuden

Lisää aiheesta:

Voiko tämä olla edes totta? Äärettömän yksinkertainen turvavyösääntö on yllätys huolestuttavan monelle suomalaiselleTästäkin näköjään tarvitsee erikseen muistuttaa: Turvavyötä on käytettävä, vaikka autossa olisikin turvatyynyt – suomalaisilla myös toinen outo harhakuvitelma5 syytä, miksi oikean ajoasennon opettelu kannattaa – ethän sorru tähän yleiseen virheeseen?Missä nopeudessa turvavyön käyttämättä jättäminen voi olla kuolemaksi?Riisu toppatakki, kun istut autoon – turvavyö ei muuten toimi suunnitellustiHyvä kuljettaja huolehtii matkustajistaan – näin homma pysyy hanskassa myös takapenkillä
LiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • Eilen19:33
    Talvi

    Talvi yllätti autoilijat karusti Venäjällä

  • Eilen19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 21.10.11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille