Erilaiset erikoisviljat ja viljojen korvikkeet ovat kasvattaneet viime vuosina suosiotaan myös suomalaiskuluttajien keskuudessa.
Ruokatrendiasiantuntijat ovat povanneet jo pitkään erikoisviljojen ja viljojen korvikkeiden nousua. Yhdysvalloissa esimerkiksi kvinoan myynti on viimeisen viiden vuoden aikana lähes viisinkertaistunut ja myös Suomen markkinoilla on tapahtunut kasvua. S-ryhmän valikoimajohtaja Ilkka Alarotu kertoi elokuussa Helsingin Sanomille kvinoan myynnin kasvaneen ketjun kaupoissa vuoden aikana jopa 70 prosenttia. S-ryhmän kaupoissa on myyty tuona aikana yhteensä 25 000 kiloa kvinoaa.
Erikoisviljojen ja viljakorvikkeiden suosiota selittää muun muassa nykypäivän terveellisyys- ja proteiinitrendi. Ihmiset ovat alkaneet etsiä korvikkeita esimerkiksi perinteiselle jalostetulle vehnälle liiallisten hiilihydraattien pelossa ja terveellisiä elämäntapoja tavoitellessa.
– Voisi sanoa, että Suomessa kasvu on ollut hidasta, mutta varmaa. Vuosien aikana kasvu on ollut pysähtyneenäkin, mutta nyt selkeästi näyttää, että on tullut taas vahvempaa kasvua. Yleinen kiinnostus ruokaan on lisääntynyt ja keskustellaan paljon niin sanotusta alkuperäisestä ja puhtaammasta ruoasta, pohtii yli 13 vuotta speltin ja kvinoan puolestapuhujana toiminut SunSpelt -yrityksen Kari Kaipainen.
Kaipainen uskoo, että kvinoasta ja myös speltistä on kovaa vauhtia tulossa tuttu tuote isommallekin yleisölle, eikä niitä pidetä enää ainoastaan erikoisruokavalioiden aineksina.
– Uskon myös, että skandinaavisen ruoan arvostus nousee koko ajan enemmän ja enemmän. Sitä pidetään puhtaana ja koetaan, että meillä on paljon luonnon arvoja ja positiivista henkeä ruoassa. Siinä on ihan valtavat potentiaalit tulevaisuudessa. Oikealla panostuksella ja resurssoinneilla voitaisiin saada paljon hyvää aikaiseksi.

