MTV vieraili poliisin tehovalvonnassa – komisariolta muistutus: Kolme kännykkäsakkoa vie ajokortin jäähylle

MTV seurasi poliisin tehovalvontaa 0:53

Ajokieltoa voidaan määrätä toistuvista liikennerikkomuksista, kuten kännykän käytöstä autoa ajaessa. Poliisin tehovalvonnassa Helsingin Töölössä autoilijat näpräsivät kännykkäänsä useammin kuin puhuivat siihen.

Helsingin poliisin tehovalvonta alkoi aamulla jo ennen kello kahdeksaa. MTV Uutiset oli mukana seuraamassa Facebook-suorassaan.

Poliisin mukaan aamu sujui kohtuullisen rauhallisesti, mutta ei niin rauhallisesti kuin oli toivottu. Puolentoista tunnin aikana jäi kiinni 12 ajajaa kännykkä kädessä.

– Kaikista pahinta on, että melkein kaikilla on älykännykät. Sieltä tulee jatkuvasti piipitystä ja tiedon virtaa. Kännykän räplääminen on tutkimusten mukaan vielä aika paljon vaarallisempaa kuin siihen puhuminen, komisario Heikki Kallio Helsingin poliisista sanoo.

Rike ja kiinnijäämisen riski voivat tuntua pieniltä, mutta jäätyään kiinni vuoden aikana kolmasti, menettää ajo-oikeutensa.

– Minimi on kuukauden ajokielto, Kallio muistuttaa.

Suojatiekulttuuri parantunut

Ilman turvavyötä matkustavia jäi aamun tehovalvonnassa kiinni 13 henkilöä.

– Turvavöitä käytetään taajamassa huonommin kuin maantiellä. Se johtuu siitä, että täällä on alhaisemmat nopeudet.

Turvavyön käytön lisääminen on yksi tärkeimmistä keinoista välttää vakavampia onnettomuuksia.

Yhdessä asiassa ainakin helsinkiläiset ovat parantaneet tapansa. 

– Nyt annetaan paljon paremmin tietä niille, jotka suojatielle pyrkivät. Siinä on parannusta, mutta ei voi sanoa, että suojatiekulttuuri olisi meillä hallussa.

– Ei tarvitse mennä kuin naapurimaihin eli vierailemaan esimerkiksi Tukholmaan tai Tallinnaan ja huomaa eron. Siellä jalankulkija on suorastaan ihmeissään, kun lähestyy suojatietä ja vaikka olisi kuinka monta kaistaa samaan suuntaan, niin kaikki pysähtyvät, komisario Kallio kiittelee naapurimaita.

Pyöräilijät eri asemassa

Milloin autoilijan sitten tulee huomioida suojatien yli pyrkivät?

– Autoilijoiden tulee suojatielle lähestyessään laskea nopeutta niin, että he voivat tarvittaessa antaa tietä, jos suojatielle on astumassa tai siellä on jo jalankulkija.

– Toinen sääntöihin liittyvä asia on se, että jos on kaksi kaistaa samaan suuntaan ja toisella kaistalla oleva ajoneuvo on pysähtynyt suojatien eteen, niin sitä ei saa ohittaa pysähtymättä. Se on niin sanottu giljotiinipaikka.

Puolentoista tunnin aikana Töölössä nähdään myös giljotiinipaikka ja sakko napsahtaa suojatierikkomuksestga kahdelle kuljettajalle.

Pyöräilijät puolestaan eivät saa ajaa suojatien yli, koska se on tarkoitettu ainoastaan jalankulkijoille.

– Silloin, kun on pyörätie molemmilla puolilla tai toisella puolella suojatietä, niin siellä on automaattisesti pyörätien jatke ja siitä saa ajaa yli. Se ei kuitenkaan anna pyöräilijälle jalankulkijan asemaa eli autoilijan ei pidä automaattisesti väistää pyöräilijää, vaan pyöräilijä väistää autoilijaa. Näin ellei  kyse ole kääntyvästä ajoneuvosta tai ajoneuvo tulee kolmion takaa, Kallio kertaa liikennesääntöjä.

"Tavoite ei ole kirjoittaa paljon sakkoja"

Heikki Kallio kertoo poliisin valitsevan tehovalvontapaikat tarkkaan. Tällä kertaa olemme Mannerheimintien ja Eino Leinon kadun risteyksessä.

– Me pyrimme valitsemaan paikkoja, jotka ovat vaarallisia. Katsomme myös onnettomuustilastoja. Sitten tosiaan täytyy miettiä, missä meillä on mahdollisuus toimia. Meillä tulee olla tilaa toimia eli mihin pysäytämme autot ja missä kirjoitamme sakot.

Poliisin tehovalvontaviikko kestää tämän viikon koko maassa.

– Olemme saaneet paljon kritiikkiä ja kysymyksiä, olemmeko tyhmiä, kun kerromme tehovalvonnasta etukäteen. Täytyy sanoa, että meidän tavoitteemme ei ole kirjoittaa mahdollisimman paljon sakkoja, vaan meidän tavoitteemme on parantaa liikenneturvallisuutta, komisario Heikki Kallio hymyilee. 

Lue myös:

    Uusimmat