Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

MTV-kysely: Yleisö vaatii medialta laatua, mutta ei halua maksaa lisää

MTV Uutisten kyselyssä toivottiin lisää asiajournalismia somepöhinän sijaan.
MTV Uutisten kyselyssä toivottiin lisää asiajournalismia somepöhinän sijaan.Shutterstock
Julkaistu 16.07.2014 18:53
Toimittajan kuva

Elisa Tikkanen

elisa.tikkanen@mtv.fi

ElisaTikkanen

Mediayleisö haluaa lisää laatua ja asiaa, mutta ei ole valmis maksamaan median käytöstä lisää.

MTV Uutiset teki SuomiAreenaa varten kaksi kyselyä; toisen mediapäättäjille ja toisen mediayleisölle eli lukijoille, katsojille ja kuulijoille. Yleisö sai kyselyssä myös lähettää terveisiä mediapäättäjille.

Yleisö näyttää kaipaavan asiajournalismin paluuta. Lukemattomissa vastauksissa halutaan lisää analyyttista journalismia, parempaa laatua, mutta vähemmän somepöhinää ja klikkijournalismia.

”Kuin kaivaisi itselleen hautaa”

Kun noin 1600 vastaajalta kysyttiin, mihin aihealueisiin he toivoisivat mediapäättäjiltä lisää panostuksia, vastaus oli selvä. 59 prosenttia median käyttäjistä haluaisi lisää panostusta tutkivaan journalismiin, 47 prosenttia uutisiin. Vastaajat saivat valita kolme aihealuetta, joista uutiset ja tutkiva journalismi olivat toivelistan kärjessä.

– Haluaisin paljastuksia väärinkäytöksistä, harmaasta taloudesta, pankkisalaisuuden murtamisesta ja suomalaisten veroparatiisitalletuksista, toivoi yksi kyselyyn vastannut.

Journalismin laatu huoletti vastaajia.

– Uutisoinnin taso on huolestuttavan matalalla, totesi yksi vastaaja, jota säesti toinen:

– Siteerataan epävarmoja lähteitä, käännetään ulkomaisten uutistoimistojen uutisia väärin, luodaan jopa harhaanjohtavia kohuotsikoita klikkausten toivossa, ei tarkisteta lähteitä tai pyydetä ennen uutisten laatimista vastapuolen mielipidettä.

Eniten tutkivaa journalismia kaipasivat korkeasti koulutetut ja ylemmät toimihenkilöt. 7000–8000 euroa kuukaudessa tienaavista vastaajista peräti 78 prosenttia kaipasi enemmän tutkivaa journalismia.

Yleisö näyttää toivovan, että päättäjät osaisivat panostaa oikeisiin asioihin.

– Investoikaa resursseja tarkkaan harkiten oikeisiin kohteisiin, toivoo yksi.

– Kotimaan tapahtumien uutisointi etusijalle. Varsinkin tutkivaan journalismiin Suomessa on satsattava enemmän.

– Laatutavaraa, vaikka maksaisikin.

– Olen halukas maksamaan hyvästä journalismista, perehtyneistä jutuista ja tolkullisista ohjelmista. Suosikaa hyviä toimittajia ja järjestäkää heille käyvät työmahdollisuudet.

– Supistaminen, väen vähentäminen ja uutisten viihteellistäminen on kuin kaivaisi itselleen hautaa.

Vähennystä somesta ja viihteestä

Kun vastaajat saivat esittää toiveita siitä, mihin mediapäättäjien pitäisi jatkossa panostaa vähemmän rahaa tai henkilökuntaa, listalla on useita säästökohteita. 43 prosenttia vastaajista toivoisi medialta vähemmän viihdettä.

– Hömppäjournalismi vähemmälle, toivoi toinen.

– Klikkauskalastelua ja kohuotsikointia pitäisi vähentää rajusti. Vie uskottavuutta uutisoinnilta.

Joka kolmas toivoisi vähemmän urheilua. 30 prosenttia toivoisi, että media panostaisi vähemmän sosiaaliseen mediaan.

– Eivät kaikki ole rekisteröityneet tai halua käyttää Facebookia, totesi yksi vastaajista.

– Pitää muistaa, ettei ainakaan vielä kaikkia paukkuja laiteta digitaaliseen viestintään. On todella ärsyttävää kuulla uutisista, että lisää tietoa löytyy nettisivuilta!

– Some alkaa jo kyllästyttää. Sieltä ei saa faktoja, vain mielipiteitä.

Mielipiteiden esittämistä ei toimittajalta toivota, vaan moni toivoi objektiivisuuden paluuta.

– Puolueettomuus on tärkeintä.

– Suorastaan ihmettelen, miksi minun pitäisi maksaa Ylelle vihersosialistisesta propagandasta tai Maikkarille ammattitaidottomasta journalismista, jossa toimittajan oma mielipide lyö läpi niin, että välillä tunnen myötähäpeää toimittajan puolesta.

Kaikista vastaajista joka neljäs toivoi, että media vähentäisi panostuksia politiikkaan.

Laatua, muttei maksullista

Vaikka laadukasta ja syvällistä journalismia kaivataan lisää, yleisö ei ole valmis nykyistä kalliimpaan mediaan. Vain kolme prosenttia vastasi olevansa valmis maksamaan median käytöstä lisää. Useampi kuin neljä kymmenestä vastaajasta halusi maksaa jatkossa median käytöstä nykyistä vähemmän.

Reilusta 1600:sta vastaajasta vain 13 prosenttia kertoi maksavansa median käytöstä nyt yli 50 euroa kuukaudessa. 28 prosenttia vastaajista arvioi maksavansa mediasta korkeintaan kymmenen euroa kuukaudessa.

Kaksi kolmesta kuitenkin ilmoitti tilaavansa paperilehteä ja useampi kuin yksi kolmesta tilaa maksullisia tv-kanavia. Verkkolehtiä ilmoitti tilaavansa joka kymmenes.

Kun vastaajaa pyydettiin valitsemaan yksi väline, josta hän pääasiassa seuraa uutisia, vain 15 prosenttia valitsi painetun lehden. 48 prosenttia ilmoitti seuraavansa uutisia pääasiallisesti verkon uutissivustoilta ja 29 prosenttia televisiosta. Muut mediat, Facebook ja Twitter mukaan lukien, saivat vain hajaääniä.

Valtaosa eli 68 prosenttia vastaajista arvioi käyttävänsä jatkossa sosiaalisen median parissa suunnilleen saman verran aikaa kuin nytkin. Vain 7 prosenttia arvioi käyttävänsä lähivuosina nykyistä enemmän aikaa sosiaalisen median parissa.

Think If Laboratories Oy:n MTV uutisille toteuttamaan kyselyyn vastasi toukokuun lopussa ja kesäkuun alussa 1619 suomalaista. Tutkimuksen virhemarginaali on 3 prosenttia suuntaansa. 

Lisää aiheesta:

Päätoimittajan analyysi: Keskisarja puhui ja persujen kannatus pompahti – kohulausunnoilla yllättävä sivuvaikutusMediapomo: Yle tunkeutuu verovaroin kilpailijoiden tontilleOlympiakomitea: Joka kolmas urheiluseura nostanut harrastusmaksujaan – "Päättäjät, älkää leikatko"Kommentti: 6-vuotiaan Celesten vastaus uutiskysymykseen liikuttaa toimittajaakin – ja sen on syytä herättää myös vanhemmatKirja-arvio: Päätoimittajat – kirja toimitustyöstä ja sen ongelmistaTutkimus: Sanomalehtien lukemisella on selvä yhteys nuoren lukutaitoon
SuomiareenaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Suomiareena
  • 25.7.15:02
    Perhe

    Suomessa syntyvyys on jo ultramatalaa – onko vika työelämässä?

  • 5.7.07:01
    SuomiAreena2025

    Tilastot vetävät hiljaiseksi: Useampi kuin joka viides lapsi joutuu oman vanhempansa pahoinpitelemäksi

  • 1.7.08:01
    Väkivalta

    Nuorten väkivaltaa ja radikalisoitumista ehkäistään uudella keinolla

  • 1.7.05:10
    Huijaukset

    Rakkaushuijarit vihaavat Tuulaa, joka paljastaa heitä netissä: "Olen rikollisille ongelma"

  • 30.6.19:01
    SuomiAreena2025

    Harva nainen tietää tätä seikkaa hormoneistaan