MT: Kauppa dominoi ruokaketjua – elintarvikeyritykset tyytymättömiä

Elintarviketeollisuuden yritysten viesti Maaseudun Tulevaisuuden teettämässä kyselyssä on selkeä: kaupan ala sanelee ruokaketjun pelisäännöt.

Jopa 97 prosenttia vastaajista pitää kaupan asemaa liian vahvana elintarvikeketjun toimivuuden kannalta.

Varsin selvä oli vastaajien mielipide myös kilpailutuskäytännöistä, joita 82 prosenttia vastaajista piti epäreiluina. Kauppa pystyy vastaajien mukaan sanelemaan ostohinnan, eikä siinä ole neuvotteluvaraa.

– Jos ei suostu ostohintaan, niin sitten ei tarvitse toimittaa, yksi vastaajista kuvailee kauppojen suhtautumista.

Vastaajien mielestä on ongelmallista, että kauppa on keskittynyt vain kahdelle suurelle toimijalle.

– Kaupan keskittyminen on heikentänyt teollisuuden neuvotteluvoimaa, kommentoitiin vastauksissa.

Kova kilpailu ja hintojen polkeminen alentaa vastausten mukaan laatua.

– Tämä myös ajaa teollisuuden kehittämään tuotteita, joiden laatua on heikennetty esimerkiksi vähentämällä aitoa raaka-ainetta ja lisäämällä korviketta, eräs vastaaja toteaa.

Ohjelmistoyritys Zefin tekemään kyselyyn vastasi 32 elintarviketeollisuusyrityksen johtajaa. Joukossa oli muun muassa liha-, kasvis-, kala-, meijeri- ja leipomoalan yrityksiä.

Lue myös:

    Uusimmat