Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Halpuuttamisen huonompi puoli: "Yrityksiä alkaa tippua kyydistä"

Lehtikuva
Julkaistu 18.02.2016 14:48
Toimittajan kuva

Jussi Kärki

jussi.karki@mtv.fi

JussiKarki

Kaupan kova hintakilpailu on ajanut Elintarviketeollisuuden yritykset ahtaalle. Alan etujärjestön ETL:n selvityksen mukaan lähes puolella, 47 prosentilla, yrityksistä kannattavuus on laskenut.

Elintarviketeollisuuden yritykset eivät ole halunneet julkisuudessa kertoa ongelmistaan, mutta ETL:n kyselyssä suurimmaksi syyksi heikkoon tilanteeseen uskalletaan nostaa kaupan hintakisa.

– Yrityksiä alkaa tippua kyydistä, sanoo ETL:n johtaja Heli Tammivuori.

– Kuluttajat hyötyvät hintojen alenemisesta lyhyellä aikavälillä, mutta mitä pitempään tämä jatkuu, sitä vaikeampi yritysten on investoida ja tuoda uusia tuotteita markkinoille. Tämä väistämättä vaikuttaa myös työllisyyteen, Tammivuori arvioi.

Halpuuttaminen osuu vielä ajankohtaan, jolloin monet elintarvikeyritykset ovat jo kärsineet Venäjä-pakotteista ja tuontikielloista.

Myös pitkään jatkunut taantuma muuttaa ihmisten kulutustottumuksia. Tämä näkyy kaikkialla Euroopassa.

– Kun talous on heikko, kuluttajat ostavat halvempaa ja vähemmän, Tammivuori sanoo.

Elintarvikeyritysten voitot ovat pienentyneet 2010-luvulla. Alan yritysten palkkakustannukset kuitenkin nousivat viime vuonna. Vastaavasti energiakulut ovat laskeneet. 

Lisää aiheesta:

Lounaassasi ja ruokaostoksissasi on yhä enemmän ulkomaisia tuotteita – lukemat paljastavat suomalaistilojen ahdingonHinta ratkaisee selvin seurauksin ruokakaupassa – halpamerkit menestyvät, kotimaisuus kärsiiHeikko ostovoima hidastaa elintarviketeollisuuden kasvua – kuluttajat nuukailevat ruokaostoksillaMatkailu- ja ravintola-ala odottaa konkurssiaaltoa roimasti nousseiden kustannusten vuoksiMT: Kauppa dominoi ruokaketjua – elintarvikeyritykset tyytymättömiäAsiantuntija: Ruuan hinnan lasku nipistetty tuottajilta
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 09:59
    Taide

    Valtavan kokoelman kerännyt mesenaatti patistaa suomalaistaiteilijoita maailmalle

  • 08:59
    Turvallisuus

    Stubb: Olemme siirtyneet uudelle ydinaseiden aikakaudelle

  • 05:42
    Keksinnöt

    Keksijä Raimo, 85, rakensi pihalleen 20-tonnisen brontosauruksen niksibetonista

  • 05:15
    Helsinki

    Ukrainan ilmahälytykset näkyvät Helsingissä – tästä on kyse

  • Eilen22:40
    Politiikka

    KSML: Maria Kaisa Aula on pyytänyt eroa