Monta hyvää pointtia: Mopoautoilija, tiedätkö vastuusi?

Mopoauto on monen nuoren ensimmäinen moottoriajoneuvo.

Mopoauton kuljettamiseen kuitenkin liittyy paljon seikkoja, joita juuri mopoautokorttinsa ajaneet eivät välttämättä osaa ottaa huomioon.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tähdentää, että moottoriajoneuvon kuljettajalla on iso vastuu monesta eri asiasta.

  • Muiden tienkäyttäjien turvallisuudesta
  • Matkustajien turvallisuudesta
  • Omasta turvallisuudestaan
  • Ajoneuvostaan
  • Ympäristöstä

– Moottoriajoneuvon kuljettajan tulisi miettiä etukäteen, miten oma elämä muuttuu, jos aiheuttaa toisen ihmisen vammautumisen tai kuoleman, Vesalainen muistuttaa. 

Ikäviltä tapauksilta voi välttyä tekemällä oikeita valintoja ennen ajoon lähtöä ja ajon aikana.

Reittivalinta

Ennen ajoon lähtöä on syytä käyttää hetki aikaa ajoreitin suunnitteluun. Pidä mielessä, että mopoauton suurin sallittu nopeus on vain 45 kilometriä tunnissa. Taajamaliikenteen rytmissä on näin ollen helppo pysyä, mutta valtateillä jää helposti muun liikenteen jalkoihin. Mopoautolla kannattaakin aina pyrkiä välttämään vilkkaasti liikennöityjä valtateitä.

– Usein löytyy vaihtoehtoinen reitti, joka on turvallisempi ja miellyttävämpi ajaa hitaalla ajoneuvolla, Vesalainen toteaa.

Matkustajan kuljettaminen

Mopoautoon ei saa ottaa kyytiin sallittua enempää matkustajia. Ylimääräisten matkustajien kuljettaminen heikentää turvallisuutta tuntuvasti, Vesalainen muistuttaa ja perustelee asian neljällä pointilla.

  • Turvavyöt eivät riitä kaikille.
  • Havainnointi autosta ulos vaikeutuu.
  • Ajo-ominaisuudet muuttuvat ylikuorman myötä.
  • Mopoauton rakenteet on mitoitettu kestämään vain sallitun matkustajamäärän painon. Mikäli autossa on matkustajia enemmän, saattavat sen alustarakenteet vaurioitua.

– Mikäli mopoauton rakenteet vaurioituvat ylikuorman vuoksi, eivät korjaukset välttämättä kuulukaan takuun piiriin ja kallis korjauslasku saattaa jäädä uudenkin kulkupelin kohdalla itselle maksettavaksi, Vesalainen pohtii.

Kuljettajan on myös muistettava, että hän päättää, miten autolla ajetaan. Usein matkustajan mukanaolo luo kuljettajalle sosiaalista painetta, mikä johtaa näyttämisen tarpeeseen.

– Omien taitojen yliarvioiminen tai kilpailutilanne kaverien painostaessa johtaa valitettavan usein onnettomuuteen, Vesalainen toteaa.

Tilannenopeus

Vaikka mopoauton suurin sallittu nopeus on 45 kilometriä tunnissa, ei maksiminopeuden ajaminen ole läheskään aina turvallista. Vesalainen muistuttaa, että liian suuri tilannenopeus vaikeuttaa ajamista monella tavalla.

  • Aikaa havainnointiin ei ole riittävästi.
  • Aikaa ajatteluun ei ole riittävästi.
  • Aikaa tilanteen edellyttämään toimintaan ei ole riittävästi.
  • Arviointivirheiden mahdollisuus kasvaa.
  • Ajoneuvon hallinta on vaikeampaa.

Risteyksen lähestyminen

Hiljentämällä nopeutta ajoissa ja riittävästi sekä tarvittaessa jopa pysähtymällä, kuljettajalle jää aikaa havainnoida ja ajatella. Risteys onkin etsittävä katseella mahdollisimman ajoissa. Kun risteys on havaittu, pitää havainnoida liikenteenohjausta (liikennemerkit, liikennevalot yms.) ja muodostaa käsitys siitä, mistä suunnista lähestyviä pitää väistää. Tämän jälkeen on havainnoitava, lähestyykö näistä suunnista ajoneuvoja. Mikäli ajoneuvoja lähestyy, on kuljettajan vielä arvioitava, ehtiikö hän ennen niitä.

– Mikäli epäröit ehtimistäsi, älä mene, Vesalainen painottaa.

Kaarteen lähestyminen

Nopeutta on hiljennettävä riittävästi, hyvissä ajoin ennen kaarretta. Katse on suunnattava mahdollisimman pitkälle kaarteeseen ja vauhtia lisätään vasta kaarteen jälkeen.

– Mikäli joudut hätäjarruttamaan kaarteessa mopoautolla, jossa ei ole ABS-jarruja, menetät mopoauton ohjattavuuden, Vesalainen muistuttaa.

Kaistan vaihtaminen

On tärkeää, että kuljettaja säätää kaikki peilit huolellisesti ennen ajoon lähtöä ja opettelee käyttämään niitä oikein.

– Mopoauton rinnalle jää katve, jonne ei näe peilistä. Kuljettajan on varmistettava päätä kääntämällä aina ennen kaistanvaihtoa tai kääntymistä, ettei katveessa ole ketään, Vesalainen ohjeistaa.

Turvaväli

Saavutat monta etua pitämällä riittävää turvaväliä edellä ajavaan.

  • Havainnointi helpottuu, kun kuljettaja näkee muutakin kuin edellä ajavan auton perän.
  • Muut tienkäyttäjät huomaavat mopoauton paremmin, kun se ei jää edellä ajavan taakse piiloon.
  • Mopoauton kuljettajalle jää enemmän toiminta-aikaa, jos edellä ajava jarruttaa. Näin peräänajon riski vähenee.
  • Turvavälin ansiosta välttyy myös edellä ajavan renkaista lentäviltä roiskeilta ja irtokiviltä.

– Pidä vähintään neljän sekunnin turvaväliä edellä ajavaan, eli ota kiintopisteeksi suojatie, liikennemerkki tai muu sellainen. Kun edellä ajava on valitsemasi kiintopisteen kohdalla, ala laskea rauhallisesti neljään. Vasta laskettuasi saat olla itse samaisessa paikassa, Vesalainen neuvoo.

Artikkelia muokattu 8.12.2015 klo 12:43: Mopoautoa ei saa kuljettaa mopokortilla. Mopoauto vaatii mopoautokortin.

Lue myös:

    Uusimmat