Viestintävalmentaja ja tietokirjailija Katleena Kortesuon mukaan Vastaamolla oli kuukausi aikaa valmistautua tapauksesta tiedottamiseen.
Tietomurron kohteeksi joutuneen psykoterapiakeskus Vastaamon johto on kommentoinut niukasta julkisuuteen tullutta tietovuotoa. Viestintävalmentaja ja tietokirjailija Katleena Kortesuo pitää yhtiön tapaa hoitaa kriisiä surullisena kokonaisuutena.
Kortesuo on myös itse yksi tietomurron uhreista, joka sai tietää tapauksesta median kautta.
– Tietovuodon uhrit saivat tietää joutuneensa rikoksen uhreiksi median välityksellä. Vastaamo ei tiedottanut asiasta omille asiakkailleen ja se oli monelle ihan valtava shokki lukea uutisista, että omat tiedot saattavat olla maailmalla.
Kortesuon mukaan ongelmallista on myös se, että Vastaamo yrittää itse profiloitua tietomurron uhriksi.
– Nyt kun kyseessä on 15 miljoonan euron liikevaihtoa tekevä yhtiö, jolla on varaa erilaisiin avustajiin ja asiantuntijoihin, niin kyllä se uhrimielikuva on aika väärä. Toisella puolella on 40 000 yksilöä, joilla on pahimmillaan ihan hirveä huoli omasta yksityisyydestään.
