Moni autoilija tekee syksyllä kriittisen havainnon, mutta lykkää vääjäämätöntä kevääseen – tiedätkö, missä menee sakkorenkaan raja?

Näin tarkistetaan auton rengaspaineet 3:48
Renkaiden toimintaan ei vaikuta ainoastaan kumin kuluneisuus, vaan myös rengaspaineet. Tällä videolla näytetään, miten rengaspaineet tarkistetaan huoltoasemalta löytyvällä laitteella.

Poliisi raapustaa joka syksy noin 400 liikennevirhemaksua huonokuntoisilla tai muuten puutteellisilla renkailla ajamisesta. Tällä viikolla järjestettävän Rengasratsia-kampanjan tarkoituksena on levittää tietoa rengasturvallisuudesta.

Hyväkuntoiset renkaat ovat yksi tärkeimmistä liikenneturvallisuustekijöistä, sillä renkaan ja tienpinnan välinen kosketuspinta-ala on ainoastaan reilun kämmenen kokoinen, ja tämän alueen pitävyydestä riippuu koko ajoneuvon hallinta. Sekä urasyvyyksillä että rengaspaineilla on suora vaikutus auton ajo-ominaisuuksiin ja sitä kautta laajemmin liikenneturvallisuuteen.

– Kokonaisuutena suomalaiset ovat oppineet pitämään renkaistaan yhä paremmin huolta ja ymmärtämään niiden merkityksen liikenneturvallisuudelle. Samalla teillä ajaa pieni joukko kuljettajia, joilla turvallisuuspuutteita on autossa, renkaissa ja ajotavassa. Heidät haluamme tavoittaa, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora kertoo tiedotteessa.

Autonrengasliiton, poliisin ja Liikenneturvan yhteinen Rengasratsia-liikenneturvallisuuskampanja on järjestetty joka syksy vuodesta 1997 lähtien. Kampanjassa tutkitaan autojen renkaiden urasyvyyksiä sekä rengaspaineita vapaaehtoisissa rengasratsioissa, joita järjestetään ympäri Suomea.

Laillinen rengas ei välttämättä tarkoita turvallista rengasta

Moni ajattelee huomatessaan ajavansa kuluneilla renkailla, että uusii ne sitten keväällä.

– Se ei kannata, sillä syksy on haastavaa aikaa rengasturvallisuudelle, kun lehdet ja sateet liukastavat tiet, poliisitarkastaja Heikki Kallio muistuttaa Autonrengasliiton tiedotteessa.

Renkaissa olevien urien tehtävänä on siirtää vettä pois renkaan ja tien välistä. Kuluneilla renkailla ajessa niin jarrutusmatkat kuin vesiliirronkin riski kasvavat huomattavasti, sillä matala ura ei siirrä vettä yhtä tehokkaasti kuin syvä.

Kesärenkaissa on uutena tyypillisesti noin kahdeksan millimetriä kulutuspintaa. Lain minimivaatimus kesärenkaiden urasyvyydeksi on 1,6 milliä, mutta jo tätä ennen renkaat ovat menettäneet huomattavasti pitoaan. Yleinen "turvasyvyys" on neljä millimetriä, sillä tämän alle mentäessä ajaessa vaaditaan jo erityistä varovaisuutta.

– Yli puolet autoilijoista ei tiedä, missä kunnossa heidän renkaansa ovat. Urien syvyys on helppo selvittää kahden euron kolikolla, jonka hopeareunus on noin neljä milliä. Jos reunus häviää renkaan pääuraan, urat ovat kunnossa, Nuora vinkkaa.

Lähteet: Autonrengasliitto, Liikenneturva

Lue myös:

    Uusimmat