Ruokakauppa käy edelleen kuumana mökkipaikkakunnilla, vaikka esimerkiksi Turun osuuskaupan marketkaupan toimialajohtaja arvioi kysynnän jo hiipuvan. Mökkiläisiä viehättävät erityisesti lähiruoka ja paikallisten pienpanimoiden tuotteet.
Koronapandemia pakotti monet suomalaiset etätöihin ja nyt vaikuttaa siltä, että se on tullut jäädäkseen. Moni asettui vapaa-ajan asunnolleen jo hyvän aikaa ennen kesälomia ja varmisti samalla päivittäistavarakaupalle menestyksekkään vuoden.
Merkittävissä mökkeilykunnissa kysyntä loikkasi jo viime vuoden alkupuolella koronarajoitusten myötä, eikä kehitys ole hidastunut.
– Kesäsesonki on etuajassa. Ihmisten ajankäyttö on etätöiden myötä joustavampaa, vapaa-aika lisääntynyt. Työ ei enää ole niin aikaan ja paikkaan sidonnaista, ja se näkyy mökkiseutujen myynnissä, Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli sanoo.
Kasvu suurinta pohjoisessa, idässä ja Ahvenanmaalla
Erityisesti Akseli kertoo myynnin lisääntyneen Lapissa, Etelä-Savossa, Kainuussa ja Ahvenanmaalla, joissa kasvu on ollut parhaimmillaan yli 20 prosenttia edellisvuodesta.
Paikkakunnittain K-kauppiaiden myynti on kasvanut eniten Enontekiössä, Kolarissa, Puumalassa, Föglössä ja Kuusamossa.
– Odotimme, että kysyntä taantuisi, mutta näin ei käynyt, Turun osuuskaupan marketkaupan toimialajohtaja Mikko Junttila kertoo.
Edellisen vuoden roima kysyntäpiikki on Junttilan mukaan antanut helppoa ponnistusta tämän vuoden mökkikauteen, ja myynnin kasvussa näkyy jo, että Turun saariston mökit ovat täyttymään päin ja palveluja käytetään.