Mainos

Möhlitkö sinäkin hyvän ruokavaliosi näin? "Kahden päivän ansa" vaanii joka viikko

0:16

Viikonlopun mässäily voi pilata muuten hyvät ruokatavat.

Video: Noora laihtui 18 kiloa kouluruoalla: "Nykyään treenaan ilman päämäärää ja stressiä tuloksista!"

Panetko lapsesi syömään terveellisesti koko viikonlopun, mutta annat hieman löysää viikonloppuisin? Et ole ainoa. Viikonlopun mässäily voi kuitenkin pilata muuten hyvät ruokatavat.

– Viikonlopun ruokavalio on hyvin erilainen arkipäiviin verrattuna. Viikonloppuisin syömme enemmän ruokaa, jota kutsumme juhlaruoaksi, ravitsemusterapeutti ja ravintofysiologi Sibylle Kranz kuvailee Washington Post -lehdelle.

– Se on syntymäpäiväjuhlia, tai sitä, että menet uima-altaalle ja syöt jotakin ruokakojusta siellä, tai tapaat koko perheesi ja syötte suuren aterian.

Viikonloppuja ei  suunnitella kuten arkipäiviä

Aihetta on myös tutkittu: 192 äitiä havainnoinut selvitys paljasti, että viikonloppuisin lapset syövät vähemmän terveellisesti. Myös annoskoot ovat suurempia.

Viikonloppuja ei suunnitella kuten arkipäiviä, vaan syöminen saattaa tapahtua hetken mielijohteesta. Samanlaiset ongelmat vaanivat kesälomalla, jota ei pitäisikään käsitellä "yhtenä pitkänä viikonloppuna".

Viikonloppu voi nollata viikolla tapahtuneen edistyksen

Muut amerikkalaistutkimukset ovat havainneet, että lapset myös katsovat viikonloppuna enemmän televisiota ja liikkuvat vähemmän. Viikonloppu voikin nollata viikolla tapahtuneen edistyksen; lisäksi ruokailutavat voivat seurata ihmistä aikuisuuteen.

Jos viikonloppuna saa esimerkiksi 300 lisäkaloria, vuoden aikana niitä kertyy jo lähes 16 000. Herkuttelulla 300 kilokaloria saa täyteen helposti: sadassa grammassa sipsejä on yleensä yli 500 kilokaloria, ja pussissa sipsejä enemmän kuin sata grammaa.

Tavallisessa oluessa sen sijaan on kilokaloreita 43 sataa grammaa kohti; punaviinissä kilokaloreita on 70 ja kuivassa valkoviinissä 69.

Herkuttelua ei tarvitse lopettaa kokonaan

Viikonloppuherkuttelua ei toki ole syytä lopettaa – sitä voi vain järkevöittää hieman. Annoskoon voi vaihtaa pienemmiksi ja limonadin voi vaihtaa kuplaveteen. Kesäisin voi nautiskella mansikoista karkin sijaan.

Yksinkertaisimmillaan ruokavaliossa tulisi olla enemmän terveellisiä kuin epäterveellisiä ruokia – päivästä riippumatta.

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja