Aalto-yliopiston professorin Peter Lundin mukaan yksityisautoilu on ensimmäisiä arjen asioita, johon energian tuonnin kova rajoittaminen Venäjältä iskisi.
Osa EU-maista haluaa kieltää Venäjältä öljyn ja kaasun tuonnin. Pitkällä aikavälillä EU pyrkii katkaisemaan energiariippuvuutensa Venäjästä kokonaan vuoteen 2027 mennessä eli viiden vuoden kuluessa. Muun muassa Saksa varautuu jo kaasutoimitusten katkeamiseen. Maa kertoo nostavansa energiaviranomaisten valmiustilaa sekä perustavansa kriisiryhmän seuraamaan tilannetta.
Aalto-yliopiston energia-asiantuntijalta Peter Lundilta kysyttiin Viiden jälkeen -ohjelmassa, mitä tapahtuisi sellaisessa kuvitteellisessa tilanteessa, että energiahana Venäjältä Suomeen katkaistaisiin nyt. Hänen mukaansa Suomi olisi aika lailla omillaan.
– Oletettavasti kaikki muutkin Euroopan maat tekisivät niin, ja silloin puhuttaisiin suuresta energiashokista. Jokainen pyrkisi turvaaman omat energiaresurssina ja Suomi ei välttämättä saisi muualta energiaa, vaan meidän pitäisi toimia sillä, mitä meillä on, Lund sanoi.
Mallia säännöstelyyn 70-luvun öljykriisistä?
Lund sanoo Suomen olevan omavaraisin sähkön tuotannossa. Sen sijaan öljyn riittävyyden kanssa voisi tulla ongelmia, mikä saattaisi näkyä yksityisautoilun rajoittamisena.
– Liikenne turvautuu lähes kokonaan bensaan ja öljyyn. Meillä on varmuusvarastoja, jotka riittäisivät noin viideksi kuukaudeksi. Oletettavasti niitä ei kuitenkaan tultaisi täysimääräisesti käyttämään. Silloin saatetaan joutua säännöstelemään, että yhteiskunnan keskeiset toiminnot jatkuvat. Ehkä silloin käytettäisiin enemmän joukkoliikennettä ja vähennettäisiin yksityisautoilua.

