Miten pyöräilijät voisivat huomioida jalankulkijat paremmin? "Kaikki tienkäyttäjät voivat halutessaan kehittyä"
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.
Kysymys: Miten pyöräilijät voisivat huomioida jalankulkijat paremmin?
Vastaus: Liikenneturvallisuuden peruspilari on eri tienkäyttäjäryhmien keskinäinen vuorovaikutus – siis kyky ennakoida muiden tekemisiä ja toimia itse ennakoitavasti. Tämä pätee myös jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden välillä – molempiin suuntiin.
Mitä vuorovaikutus sitten on? Itse näen, että se muodostuu kahdesta olennaisesta asiasta: Muiden tekemisen ennustamisesta eli ennakoinnista ja oman toiminnan ennalta-arvattavuudesta eli ennakoitavuudesta.
Ennakointi
- Ennakointia pystyy helpottamaan seuraavin yksinkertaisin keinoin:
- Liikkumalla riittävän alhaisella tilannenopeudella.
- Pitämällä riittävästi tilaa ympärillä.
- Keskittymällä olennaiseen eli kävelyyn tai ajamiseen. Liikenteessä näkee luvattoman paljon ihmisiä, joiden katse on kännykässä ja ajatukset jossain aivan muualla kuin liikenteessä. Tilannetta pahentaa usein korvilla olevat vastamelukuulokkeet.
- Tekemällä havainnot mahdollisimman ajoissa.
- Opettelemalla tunnistamaan eri liikenneympäristöihin ja tienkäyttäjäryhmiin liittyviä riskejä ja pyrkimällä välttämään niitä mahdollisuuksien mukaan.
Ennakoitavuus
Ennakointia on myös varautuminen hätätilanteeseen tai onnettomuuteen: Pyörän tulee olla liikennekelpoinen niin varusteiltaan kuin kunnoltaankin, jotta esimerkiksi hätäjarrutustilanteessa saavutettaisiin paras mahdollinen hidastuvuus. Myös pyöräilijän turvavarusteiden on oltava kunnossa ja asianmukaisesti kiinnitettynä.
Oman toiminnan ennakoitavuuden helpottamiseksi on myös omat keinonsa:
- Eteneminen johdonmukaisesti liikennesääntöjen mukaan. Oikominen ja puikkelehtiminen väylältä toiselle vain jouduttaakseen itsekkäästi omaa etenemistään ei ole kovin ennakoitavaa ja on omiaan aiheuttamaan vaaratilanteita tai jopa onnettomuuksia.
- Nopeuden hiljentäminen hyvissä ajoin ennen risteystä, riippumatta siitä, onko risteävä väylä jalkakäytävä, pyörätie vai ajorata. Nopeudensäätely on keskeinen keino osoittaa oma väistämisaikomus. Alhainen tilannenopeus antaa lisäksi aikaa havainnoida, arvioida, ajatella ja toimia niin itselle kuin muillekin tienkäyttäjille. Erityisen tärkeää nopeuden alentaminen on paikoissa, joissa näkyvyys on heikko, esim. rakennusten tms. vuoksi.
- Oman ajo- tai kulkulinjan säilyttäminen tarkasti.
- Suuntamerkin näyttäminen ajoissa ennen aiottua toimenpidettä, selvästi ja riittävän pitkään.
- Pyörässä tulee olla lain vaatimat, toimivat, etu- ja takavalot sekä asianmukaiset heijastimet hämärällä tai pimeällä ajettaessa. Sama pätee jalankulkijaan heijastimien käytön osalta.
- Toimiminen rauhallisin liikkein, ilman tarpeetonta säntäilyä.
Analysoi läheltä piti -tilanteet
Jokainen meistä joutuu liikenteessä aika-ajoin läheltä piti -tilanteeseen. Tällöin ei kannata uhrata ajatuksia sille, että kenen vika mahdollinen onnettomuus olisi ollut. Sen sijaan kannattaa miettiä, miten jatkossa voisi välttää vastaavaan tilanteeseen joutumisen.
Jos joku toinen tienkäyttäjä tekee liikenteessä virheen, ei ole tarpeen kouluttaa häntä kelloa soittamalla, kiroilemalla tai nyrkkiä puimalla. Oman ylimääräisen energian voi sen sijaan käyttää siihen, että miettii, onko itse joskus syyllistynyt vastaavaan virheeseen – ja aika usein olet.
Kaikki tienkäyttäjät voivat halutessaan kehittyä. Kehittymiselle on vain annettava mahdollisuus hyväksymällä se tosiasia, että kehitettävää on kaikilla.
Turvallista viikonloppua – liikkumistavasta riippumatta!
Uusimmat
-
11:25
Venäjä väittää yli 1 700 Azovstalissa olleen sotilaan antautuneen tällä viikolla – MTV seuraa sotaa Ukrainassa
-
11:21
SUH: Koronarajoitukset heikentäneet lasten uimataitoa
-
11:12
Sami Kapaselta suora arvio Leijona-hyökkääjän rankkarikokeilusta – turhautuiko valmennusjohto joukkueen esitykseen? "Se ei tyydyttänyt"
-
11:02
Joukkuekaveri pyysi pelipäivinä käsittämätöntä "palvelusta" – erikoiset lätkärutiinit puhuttivat MM-studiossa
-
10:56
MTV paikalla: Vantaan sellimurhasta syytetty väittää yllättäen, että toinen mies ei osallistunut tappamiseen mitenkään – kanssasyytetty ryhtyi huutelemaan: "Yeah right - siinäs kuulitte!"
-
10:54
Tässä viimeisin tieto Suomen koronatilanteesta: "Varautuminen ensi syksyn mahdolliseen tautiaaltoon syytä aloittaa"
-
10:37
Kreml hyllyttänyt panssarikenraalin ja laivaston komentajan, Britannia väittää: "Syntipukkien etsintä voimissaan"
-
10:36
Hiljattain eronnut Helmi-Leena Nummela suuntasi rantalomalle – somekansalta sateli kehuja: "Jäätävässä kunnossa"
-
10:36
Aaron päätti vilkaista uimalasien avulla veteen – löysikin Randyn hampaat: "Olemme kyllä nauraneet tälle"
-
10:16
Ukrainan sota koettelee ympäristöä kovalla kädellä – "Euroopan aarretta" uhkaa lajikato, sanoo professori
-
10:09
Oleksandr ja Vladyslav joutuvat siivoamaan venäläissotilaiden hengenvaarallisia jälkiä – näin räjähtää ilmaan suuri ammuslasti
-
09:33
Venäläisen NHL-tähden kohtalo puhuttaa – Kasperi Kapanen teki näkemyksensä selväksi
-
09:31
F1-asiantuntijalta karu vertailu Suomen ja Italian välillä – Mika Häkkinen täräytti oman näkemyksensä
-
09:30
Marko Anttilalta huima heitto Ruotsi-ottelun rankkarikisasta
-
09:26
Arvio: Rakentaminen kääntyy laskuun ensi vuonna – tässä syy
-
09:19
Piknik-keliä vai suihkua niskaan? Meteorologi kertoo, mihin sateet jämähtävät viikonloppuna
-
09:18
Suomalaiset nauttivat alkoholia aiempaa vähemmän – alkoholin aiheuttamat maksasairaudet kuitenkin tappavat yhä enemmän: "Kääntyneet aika jyrkkäänkin nousuun"
-
09:07
Huomasitko? Täpötäysi areena hurrasi Curt Lindströmille Tampereella – "Tällaista ei koskaan tapahtuisi Ruotsissa"
-
09:00
Yksi Mörkö vastaa kahta ruotsalaista – Marko Anttila näytti valtavat voimansa
-
08:57
Tämä hetki Leijonien ottelussa nousi somesuosioon – Ruotsin pelaajatkin ihastelivat: "Ostiko hän väärän lipun?"
-
Lataa lisää