Miten pyöräilijät voisivat huomioida jalankulkijat paremmin? "Kaikki tienkäyttäjät voivat halutessaan kehittyä"
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.
Kysymys: Miten pyöräilijät voisivat huomioida jalankulkijat paremmin?
Vastaus: Liikenneturvallisuuden peruspilari on eri tienkäyttäjäryhmien keskinäinen vuorovaikutus – siis kyky ennakoida muiden tekemisiä ja toimia itse ennakoitavasti. Tämä pätee myös jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden välillä – molempiin suuntiin.
Mitä vuorovaikutus sitten on? Itse näen, että se muodostuu kahdesta olennaisesta asiasta: Muiden tekemisen ennustamisesta eli ennakoinnista ja oman toiminnan ennalta-arvattavuudesta eli ennakoitavuudesta.
Ennakointi
- Ennakointia pystyy helpottamaan seuraavin yksinkertaisin keinoin:
- Liikkumalla riittävän alhaisella tilannenopeudella.
- Pitämällä riittävästi tilaa ympärillä.
- Keskittymällä olennaiseen eli kävelyyn tai ajamiseen. Liikenteessä näkee luvattoman paljon ihmisiä, joiden katse on kännykässä ja ajatukset jossain aivan muualla kuin liikenteessä. Tilannetta pahentaa usein korvilla olevat vastamelukuulokkeet.
- Tekemällä havainnot mahdollisimman ajoissa.
- Opettelemalla tunnistamaan eri liikenneympäristöihin ja tienkäyttäjäryhmiin liittyviä riskejä ja pyrkimällä välttämään niitä mahdollisuuksien mukaan.
Ennakoitavuus
Ennakointia on myös varautuminen hätätilanteeseen tai onnettomuuteen: Pyörän tulee olla liikennekelpoinen niin varusteiltaan kuin kunnoltaankin, jotta esimerkiksi hätäjarrutustilanteessa saavutettaisiin paras mahdollinen hidastuvuus. Myös pyöräilijän turvavarusteiden on oltava kunnossa ja asianmukaisesti kiinnitettynä.
Oman toiminnan ennakoitavuuden helpottamiseksi on myös omat keinonsa:
- Eteneminen johdonmukaisesti liikennesääntöjen mukaan. Oikominen ja puikkelehtiminen väylältä toiselle vain jouduttaakseen itsekkäästi omaa etenemistään ei ole kovin ennakoitavaa ja on omiaan aiheuttamaan vaaratilanteita tai jopa onnettomuuksia.
- Nopeuden hiljentäminen hyvissä ajoin ennen risteystä, riippumatta siitä, onko risteävä väylä jalkakäytävä, pyörätie vai ajorata. Nopeudensäätely on keskeinen keino osoittaa oma väistämisaikomus. Alhainen tilannenopeus antaa lisäksi aikaa havainnoida, arvioida, ajatella ja toimia niin itselle kuin muillekin tienkäyttäjille. Erityisen tärkeää nopeuden alentaminen on paikoissa, joissa näkyvyys on heikko, esim. rakennusten tms. vuoksi.
- Oman ajo- tai kulkulinjan säilyttäminen tarkasti.
- Suuntamerkin näyttäminen ajoissa ennen aiottua toimenpidettä, selvästi ja riittävän pitkään.
- Pyörässä tulee olla lain vaatimat, toimivat, etu- ja takavalot sekä asianmukaiset heijastimet hämärällä tai pimeällä ajettaessa. Sama pätee jalankulkijaan heijastimien käytön osalta.
- Toimiminen rauhallisin liikkein, ilman tarpeetonta säntäilyä.
Analysoi läheltä piti -tilanteet
Jokainen meistä joutuu liikenteessä aika-ajoin läheltä piti -tilanteeseen. Tällöin ei kannata uhrata ajatuksia sille, että kenen vika mahdollinen onnettomuus olisi ollut. Sen sijaan kannattaa miettiä, miten jatkossa voisi välttää vastaavaan tilanteeseen joutumisen.
Jos joku toinen tienkäyttäjä tekee liikenteessä virheen, ei ole tarpeen kouluttaa häntä kelloa soittamalla, kiroilemalla tai nyrkkiä puimalla. Oman ylimääräisen energian voi sen sijaan käyttää siihen, että miettii, onko itse joskus syyllistynyt vastaavaan virheeseen – ja aika usein olet.
Kaikki tienkäyttäjät voivat halutessaan kehittyä. Kehittymiselle on vain annettava mahdollisuus hyväksymällä se tosiasia, että kehitettävää on kaikilla.
Turvallista viikonloppua – liikkumistavasta riippumatta!
Uusimmat
-
18:09
Angela Merkelin seuraajaksi uusi ehdokas: Markus Söder lähteiden mukaan valmis CDU:n liittokansleriehdokkaaksi
-
18:02
Puolustusministeri Antti Kaikkonen ylpeänä poikansa taidoista – paljasti viimein pikkuisen nimen
-
17:59
Tampereen Classic jälleen Suomen mestari – viides peräkkäinen mestaruus irtosi suvereenilla esityksellä
-
17:56
Oletko huomannut hintaeron kaupan kalatiskillä? Usein edullisempi valinta ostoskoriin: "Syy on yksinkertainen"
-
17:44
16-vuotias suomalainen Ferrari-lupaus tykitti suvereeniin voittoon Monzassa
-
17:27
Yhdysvallat varoittaa Venäjää sen aggressiivisista toimista Ukrainaa kohtaan
-
17:18
NHL-sisäpiiriläinen: Jarmo Kekäläinen juonii melkoista peliliikettä ennen siirtorajan umpeutumista
-
17:11
Mäkihypyn maailmanmestari julkaisi näyttävän kuvan – poseeraa ilman rintaliivejä
-
17:04
Näin toimii "äitijäähy" – Sydni ei pane jäähylle vain lapsia, vaan myös itsensä: "Muuttaa potentiaalisesti stressaavan tilanteen positiivisemmaksi"
-
17:02
Juontaja Hanna Sumari joutui ambulanssilla sairaalaan: "Vedin lipat aamulla lenkillä"
-
16:59
Toista ihmistä päin tahallaan yskäissyt nainen tuomittiin vankeuteen Yhdysvalloissa – tuomari katsoi pahoinpitelyksi
-
16:52
Huippunyrkkeilyssä salamatyrmäys – uhmakas brittinuorukainen nukutti kokeneen tähden hetkessä: "Ala kunnioittaa nimeäni"
-
16:45
HS: Suezin kanavan tukkineen aluksen pelastuskustannukset lankeamassa rahdin omistajille – maksajana myös S-ryhmä
-
16:42
Yhdysvalloissa suunnitellaan futuristista yliäänikonetta presidenttikäyttöön: Tällainen on "Air Force Two"
-
16:29
Nyt meni oudoksi: TPS naureskeli somessa Lukon nuorten Suomen mestaruudelle – viestintäpomolta yllättävä selitys
-
16:00
Prinssiveljekset William ja Harry kävelevät vierekkäin isoisänsä arkun perässä – herttuatar Meghan ei osallistu prinssi Philipin hautajaisiin
-
15:54
Raide-Jokerin prototyyppi saapui Koskelan varikolle Helsingissä – tältä pikaraitiovaunu näyttää
-
15:51
Loton ennätyspotti pelattiin pienessä kyläkaupassa Kuopiossa – kauppiaan uralle ällistyttävä huipennus: "Kyllähän tämä on huippu-uutinen"
-
15:32
Poliisi keskeytti katujumalanpalveluksen Espoossa kahteen kertaan – kaksi otettiin kiinni niskoittelusta
-
15:28
Terray laihdutti huikeat 52 kiloa kahdessa vuodessa – yksi ratkaiseva asennemuutos auttoi
-
Lataa lisää