Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mitä Kiinassa on tapahtumassa? Sinkkujen päivän shoppailuhuuma hiipuu

imago/Xinhua/ All Over Press
Julkaistu 11.11.2023 15:56

MTV UUTISET – STT – AFP

Kiinan kuluttajat eivät näytä tänä vuonna innostuvan suurena ostosjuhlana tunnetusta sinkkujen päivästä. 

Teknologiajätti Alibaban vuonna 2009 aloittama päivä on venynyt viikon mittaiseksi markkinointitempaukseksi, mutta saldo näyttää jäävän viime vuotta laihemmaksi.

Konsulttiyhtiö Bainin kyselyssä 77 prosenttia vastaajista kertoi, ettei ollut aikeissa lisätä ostoksiaan myyntikampanjan aikana.

Viime vuonna Kiinassa tehtiin Bainin raportin mukaan ostoksia 1,1 biljoonan juanin (141 miljardin euron) edestä sinkkujen päivän yhteydessä.

Tämän vuoden myynnin odotetaan nousevan yli biljoonaan juaniin, arvioi konsulttiyhtiö VO2 Asia Pacificin perustaja Vincent Marion.

–  Myyntimäärät laskevat, koska Kiinan kuluttajien tottumukset ovat muuttuneet ja he ovat nyt kiinnostuneempia säästämisestä. Kuluttajat ovat nykyään aiempaa valistuneempia, vaativampia ja harkitsevampia rahankäytössään, Marion sanoi.

Marionin mukaan ostomäärät ovat tänä vuonna jäämässä 7,5 prosenttia pienemmiksi kuin viime vuonna. Kuluttajista 42 prosenttia on tänä vuonna tilannut sinkkujen päivän aikaan tavanomaisia kulutustuotteita. Ylellisyyshankintojen määrä on jäänyt pienemmäksi.

Kova kilpailu latistaa myyntiä

Konsulttiyhtiö WPIC Marketing + Technologiesin toimitusjohtaja Jacob Cooke arvioi, että sinkkujen päivän vetovoima on hiipunut kovan kilpailun seurauksena.

– Livestriimausta tehdään entistä enemmän, ja tarjolla on paljon muitakin ostosfestivaaleja, Cooke sanoi.

Sinkkujen päivä on saanut nimensä alkuperäisestä päivämäärästä, jolloin sitä vietetään, eli 11.11. Neljä ykköstä symboloi sinkkuutta, mutta käytännössä ostoskampanjat ovat pyörähtäneet aikaisimmillaan käyntiin jo lokakuun puolella.

Kiinan talouskasvu on hidastunut, ja aiemmin tällä viikolla kerrottiin, että Kiinan kuluttajahinnat olivat lokakuussa ennakoitua suuremmassa 0,2 prosentin laskussa. Kiinan hallitus on yrittänyt potkia talouteen vauhtia pönkittämällä ontuvaa kiinteistösektoria ja julkistamalla mittavan suunnitelman infrastruktuurisijoituksille.

Lisää aiheesta:

Ruoan hinta hipoo pilviä Venäjällä – media: Pahempaa on luvassa, kauppoihin kilometrien jonotKiinteistökriisi, nuorisotyöttömyys ja hiipuva ulkomaankauppa – Kiinan talouskokouksella on pitkä korjauslistaBritannian kodit energiatehokkuudeltaan Euroopan huonoimpia – energiakustannusten noustua kotona oleillaan takki päälläRiittääkö joulupukin konttiin tänä vuonna täytettä? Tuotepulaa pelkäävät kansalaiset hamstraavat maailmalla lahjoja jo nytHuimasti kasvanut kondomien myynti kertoo Yhdysvaltojen normaaliin paluusta – myynnin aiempaa hiipumista selittävät muutkin tekijät kuin pandemiaKiina pyrkii mahdollisimman suureen omavaraisuuteen – kauppasota jätti jäljen suurvallan politiikkaan
KiinaRahaVerkkokauppaTalous

Tuoreimmat aiheesta

Kiina
  • ti18:20
    EU

    Komissaari MTV:lle: EU teki strategisen virheen – nyt sitä paikataan 300 miljardin euron hankkeella

  • ti12:58
    Ruoka

    Tomaattikohu kiehahti yli: Kiina hukkuu nyt omaan pyreeseensä

  • 15.11.16:24
    Avaruus

    Taikonauteilta havainto, jota kukaan ei haluaisi avaruudessa nähdä

  • 15.11.12:44
    Autot

    Kiinalainen autovalmistaja yritti esitellä uuden katumaasturinsa voimaa – testi meni vaarallisella tavalla pieleen

  • 11.11.20:38
    Onnettomuudet

    Video: Yli 700 metriä pitkä silta romahti Kiinassa