Mitä ihmettä? Mercedes-Benz käyttää röntgensäteitä törmäystestissä

Mercedes-Benzin suorittamissa tömäystesteissä on saavutettu uusi, ennenkokemattoman tarkan kuvantamisen taso, Suomen maahantuoja Veho kertoo.

Törmäystesteihin tarkoitetun hallin kattoon törmäyskohdan yläpuolelle sijoitettu lineaarikiihdytin toimii röntgenkamerana. Se tallentaa millisekunnin tarkkuudella kaikki korimuutosten yksityiskohdat sekä törmäysnuken liikkeet ja sitä kohtaavat törmäysvoimat.

Ultranopeat röntgenpulssit mahdollistavat siis jopa 1 000 kuvaa sekunnissa. Se on noin tuhat kertaa enemmän kuin perinteisellä röntgentekniikalla.

Prosessi on periaatteessa sama kuin esimerkiksi lentokentän turvatarkastuksessa matkatavaroiden läpivalaisulaitteella, Veho kertoo.

Kun röntgenkameran materiali yhdistetään tavallisen videomateriaalin kanssa, lopputulokseksi saadaan ennennäkemätön katsaus auton sisään törmäyshetkellä.

– Röntgenkameran käyttö törmäystestissä tarjoaa suoran näköyhteyden auton sisätiloihin ja auttaa meitä ajoneuvoturvallisuuden kehittämisessä, Mercedes-Benzin tutkimusjohtaja Markus Schäfer uskoo.

Röntgensäteilyn turvallisesta käytöstä on huolehdittu tarkasti betoniseinien ja paksujen teräsovien avulla, Vehon tiedotteessa vakuutetaan.

Katso myös: Tämä törmäystesti on "herätys kuluttajalle"

Tämä törmäystesti on"herätys kuluttajille"– eri markkinoiden autoissa isoja eroja 3:31
Global NCAP laittoi törmäystestissään vastakkain Yhdysvaltain-markkinoiden halvimman Hyundain eli Accentin sekä Meksikossa myytävän Hyundai Grand i10:n vuonna 2022. Eri markkinoiden autoissa on isoja eroja.

Lähde: Veho

Lue myös:

    Uusimmat