Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Mitä ihmettä Ferrarin F1-autolle tapahtui lyhyessä hetkessä? Charles Leclerc kertoo oivallusten johtaneen nopeaan muutoksen tuloksissaan

/All Over Press
Julkaistu 29.09.2019 07:00
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Toimittajan kuva

Tomi Tuominen

Ferrarin nousu neljän paalupaikan ja kolmen kisavoiton putkeen pitkältä takamatkalta on usean asian yhteensattumaa. Charles Leclerc kertoo omalta osaltaan muuttaneensa suhtautumistaan auton opetteluun.

MAINOS

C Moren huippu-urheilut
katsottavissa maksutta!

C Moren suoratoistopalvelussa cmore.fi on asiakkaille maksuton kokeiluviikonloppu pe-su 27.9.-29.9.

Lue lisää täältä.

Venäjän GP suorana 27.-29.9.
Su: Venäjän GP klo 14.05, ennakkotunnelmat klo 13.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Ferrari tuli kesätauolta rytinällä vieden voitot ja paalupaikat niin Belgiassa, Italiassa kuin Singaporessakin. Jättimäinen loikka on herättänyt kilpailijatiimit jopa kyselemään Kansainväliseltä autoliitolta FIA:lta italialaistiimin sääntöjenmukaisuuden perään.

Urheilujohtaja, juuri FIA:lta viime vuoden puolella Ferrarille loikannut Laurent Mekies kertoo C Moren haastattelussa, ettei tallin nousuun liity mitään mystiikkaa. Kisakalenteri ja nappiin osuneet päivitykset ovat hoitaneet homman.

– Kesätauolla ei tapahtunut mitään salaisuuksia, Mekies hymyilee C Morelle.

– Oli jo aiemmin selvää, että Spa ja Monza sopivat rataprofiileiltaan paremmin meidän autollemme. Se ei ollut yllätys, joten tiesimme, että onnistumme kuromaan eron kiinni niissä paikoissa.

– Se oli itse asiassa tiukempaa kuin mitä toivoimme. Meillä ei käytännössä ollut lainkaan suorituskykyetua, mutta olimme onnekkaita, että pääsimme starttaamaan keulilta, Mekies sanoo.

Italiaan tuodun moottoripäivityksen jälkeen Ferrari iski uudelleen Mercedeksen kimppuun tuomalla Singaporen katuradalle uuden aerodynamiikkapäivityksen: Charles Leclerc otti jo kolmannen paalun putkeen ja Sebastian Vettel toi tiimin kaksoisvoittajana maaliin.

– Singaporeen toimme uuden paketin, joka toimi hyvin ja toi lisää suorituskykyä hitaisiin mutkiin, Mekies toteaa.

– Meistä ei kuitenkaan tunnu, että olisimme täysin ottaneet eroa kiinni. Täytyy muistaa, että Singapore on hyvin omalaatuinen rata. Täytyy katsoa, että vahvistaako tämä rata tason, jolla olemme. Mercedes on yhä suosikki, ja myös Red Bull on yhä hyvin, hyvin lähellä meitä.

Kun Venäjän tuloksista on nähty harjoitukset ja aika-ajo, alkaa olla selvää, ettei Ferrari voi enää väistellä ennakkosuosikin asemaansa.

Charles Leclerc muuttanut asennoitumistaan

Charles Leclercin ihmevire on monacolaiskuskin mukaan osittain peräisin hänen muuttuneesta suhtautumisestaan auton säätämiseen.

– Aloitin vuoden sillä, että yritin sopeutua autoon. Muutaman kisan päästä tajusin, että ehkä se ei ollutkaan oikea tapa edetä, ja pyysin tiimiä mukauttamaan autoa enemmän minun ajotyyliini.

– Sitten otimme aika ison askeleen eteenpäin, Leclerc kommentoi RaceFansin mukaan.

Auto oli ajoittain nopea myös alkukauden kisoissa. Tästä todisteena ovat kaksi Leclercin aiempaa paalupaikkaa ja jo Bahrainissa lähellä käynyt voittosauma.

– Minulla ei mielestäni ollut myöskään oikeaa lähestymistapaa aika-ajoihin, minkä muutin myös. Menen sinne nyt enemmän askel askeleelta Q1:stä viimeiseen kierrokseen, Leclerc kertoo.

Lisää aiheesta:

Charles Leclercille avautui Australiassa täysin uusi maailma – Ferrari-tähti lausui muiden kannalta pelottavaa tekstiäFerrarilla maalaillaan jo synkkiä kuvia alkavasta F1-kaudesta: "Tiedän sen realistina"Analyysi: Valtteri Bottas teki hämmentävän havainnon Max Verstappenin autosta – Mercedeksen haavoittuvuus on löytynytF1-lehdistökatsaus: Valtteri Bottaksen voiton takana salainen resepti – Ferrari-tähdelle patsas, toiselle raju lyttäysKimi Räikkösen autossa jouduttiin ottamaan takapakkia – ongelman ratkaisu vaikeutui seuraavaksi tallikaverin vaikeuksien takiaFerrarilta iso päätös: Venäjän F1-harjoitukset vahvistivat ratkaisun auton suunnasta
F1FerrariCharles LeclercSebastian VettelUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa

  • 12.9.22:11
    Valtteri Bottas

    Lewis Hamilton: Upeaa puhetta Valtteri Bottaksesta