Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mitä ihmettä: Bensakuluja voi pienentää vedellä?

Järjestelmä ruiskuttaa bensiinin ohessa tislattua vettä.
Järjestelmä ruiskuttaa bensiinin ohessa tislattua vettä.
Julkaistu 01.09.2016 17:58

MTV LIFESTYLE

Tiesitkö, että jopa kehittyneet bensiinimoottorit tuhlaavat noin 20 prosenttia käyttämästään polttoaineesta?

Erityisesti suurilla pyörintänopeuksilla ajettaessa osa bensiinistä kuluu jäähdytykseen eikä tehon tuottamiseen.

Boschin kehittämä vesiruiskutusjärjestelmä vähentää polttoaineen kulutusta jopa 13 prosenttia erityisesti nopeasti kiihdytettäessä tai moottoritiellä ajettaessa.

– Vesiruiskutusjärjestelmämme osoittaa, että polttomoottorilla on yhä joitain kortteja hihassaan, sanoo Bosch-johtaja Rolf Bulander.

Teknologia on kehitetty erityisesti kolme- ja nelisylinteristen ahdettujen moottoreiden käyttöön, jollaisilla keskikokoiset autot on useimmiten varustettu.

Lisää tukea turboahdetulle moottorille

Polttoainetalouden parantamisen lisäksi uusi innovaatio voi tehdä autoista tehokkaampia. "Vesiruiskutus voi antaa lisätukea turboahdetulle moottorille", sanoo Stefan Seiberth, Boschin Gasoline Systems -toimialan johtaja. Suurempi sytytysennakko tarkoittaa, että moottoria käytetään entistä tehokkaammin. Siten insinöörit voivat saada lisätehoa irti jopa tehokkaiden urheiluautojen moottorista.

Moottorin ylikuumenemisen estämiseksi nykyautojen bensiinimoottoriin ruiskutetaan ylimääräistä polttoainetta, joka jäähdyttää haihtuessaan moottorin osia. Vesiruiskutusteknologian kehittäneet Boschin insinöörit ovat hyödyntäneet samaa periaatetta. Uudessa teknologiassa imukanavaan sumutetaan vettä ennen polttoaineen syttymistä. Korkean höyrystymislämpönsä ansiosta vesi jäähdyttää moottoria tehokkaasti. Samasta syystä vettä tarvitaan vain vähän – muutama sata millilitraa jokaista sataa ajokilometriä kohden. Siten ruiskutusjärjestelmään liitettyä kompaktia, tislatulla vedellä täytettävää vesisäiliötä ei tarvitse täyttää kuin korkeintaan muutaman tuhannen kilometrin välein. Vesisäiliön tyhjenemisestäkään ei tarvitse huolestua: moottori toimii ongelmitta, vaikkakaan vesiruiskutusjärjestelmä ei ole vähentämässä polttoaineen kulutusta eikä lisäämässä auton vääntömomenttia.


Kysymyksiä ja vastauksia

Onko tekniikka jo tuotannossa?

– BMW-M4 GTS on ensimmäinen tuotantoajoneuvo, jossa innovatiivinen ja uraauurtava vesiruiskutusjärjestelmä esitellään. Turboahdettu kuusisylinterinen moottori yltää parempaan suorituskykyyn ja kulutukseen jopa täydellä kuormalla. Bosch toimittaa auton vesiruiskutusjärjestelmän.

Kuinka suuri on ajosyklin polttoainekulutus?

– Laboratoriotesteissä vesiruiskutuksen avulla on mahdollista säästää jopa neljä prosenttia polttoainetta. Todellisissa ajo-olosuhteissa voidaan päästä vieläkin parempiin tuloksiin: polttoaineen kulutusta voidaan vähentää jopa 13 prosenttia kiihdytettäessä nopeasti tai moottoritiellä ajettaessa.

Eikö veden ruiskutus aiheuta moottorin ruostumista?

– Ei. Palotilaan ei jää lainkaan vettä. Vesi haihtuu ennen polttoaineen palamista. Kaikki vesi poistuu ympäristöön pakokaasun kanssa.

Miten vesisäiliö täytetään?

– Vesiruiskutus vaatii vain pienen määrän vettä. Säiliö täytetään keskimäärin vain noin 3 000 kilometrin välein. Erillinen vesisäiliö tulee täyttää tislatulla vedellä.

Voiko säiliössä oleva vesi jäätyä?

– Vesi virtaa takaisin säiliöönsä moottorin pysähdyttyä ja voi siellä ollessaan jäätyä. Vesi sulaa, kun moottori jälleen käynnistetään.

Onko olemassa sellaista asiaa kuin veden suoraruiskutus?

– Bosch käyttää imusarjasuihkutusta, koska teknologialla on merkittäviä etuja ja se myös maksaa vähemmän. Näin järjestelmä soveltuu laajamittaiseen tuotantoon ja monille eri ajoneuvosegmenteille. 

Lähde: Bosch

---

Melkoinen tapa ohittaa tällä kuljettajalla!

0:14Käsittämätön ohitus Lahden moottoritiellä

Lisää aiheesta:

Voiko bensa pilaantua lataushybridin tankissa, jos autolla ajetaan aina sähköllä? – "Ei ole järin viisasta"Dieselautoilija voi törmätä erikoiseen pakkasongelmaan: Tiesitkö, että "kusivesi" jäätyy jo –11 asteessa?Tämä 349 euron laite oli aikoinaan laiton, mutta nyt sen hankintaan saa valtion tukea – näin säästät bensakuluissasi satasiaKommentti: Pääsin kokeilemaan polttomoottorilla toimivaa autoa – Lassen terävä koeajoraportti ei sovi huumorintajuttomilleIlmankos auton kulutus näyttää paperilla hyvältä: Testi perustuu vuoden 1972 liikenteeseen, kiihdytys neljäänkymppiin vie 12 sekuntiaPäästörajat tiukkenevat, onko dieseleillä tulevaisuutta?
PolttoaineAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Polttoaine
  • 30.10.13:35
    Teboil

    MTV:lle vahvistus: Teboil myydään

  • 29.10.17:37
    Teboil

    HS: SEO on kiinnostunut neuvottelemaan Teboil-kauppiaiden kanssa

  • 27.10.13:50
    Neste

    Neste vakuuttaa: Suomessa riittää polttoainetta

  • 25.10.21:51
    Teboil

    Teboil kommentoi kohua: "Saattaa esiintyä viiveitä"

  • 25.10.13:57
    Teboil

    Teboil-kriisiin tukipaketti avuksi? Näin vastaa pääministeri Orpo