F1-autojen turvallisuus on ottanut vuosien varrella huimia askelia parempaan, mutta autolla kolarointi tuntuu silti jäsenissä ja nivelissä. Miltä F1-autolla kolarointi oikeastaan tuntuu?
Kun 20 huippunopeaa autoa laitetaan samanaikaisesti radalle, ei vahingoilta voi välttyä, vaikka kuljettajat olisivatkin aivan huippuluokkaa. Välillä radalla nähdään koviakin ulosajoja ja kolareita.
LUE MYÖS: Rasismikohu paisuu formula ykkösissä – Lewis Hamilton napautti terävästi takaisin Bernie Ecclestonelle
Suurten nopeuksien vuoksi kuljettajilla ei ole juurikaan aikaa reagoida tai ajatella, kun he menettävät autonsa hallinnan. Vääjäämättömän edessä on parasta vain suojautua ja toimia nopeasti.
– Sitä vain yrittää reagoida siihen, mitä ikinä tapahtuukaan ja tehdä päätöksiä. Ja nuo päätökset pitää tehdä todella nopeasti. Sinulla ei ole aikaa käydä mitään ajatusprosessia päässäsi. Kaikki tapahtuu vain vaistojen varassa, Haasin tanskalaiskuski Kevin Magnussen kertoo F1:n videolla.
McLaren-kuljettaja Carlos Sainz ajoi uransa kovimman kolarin Sotshissa kaudella 2015. Espanjalaiskuski menetti autonsa hallinnan 300 kilometrin tuntivauhdissa. Muutamien sekuntien aikana Sainz ehti vain pelätä osumaa.

