Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet
Emmanuele Ciancaglini/NurPhoto
Julkaistu 27.10.2019 15:14
Toimittajan kuva
Ossi Karvonen

ossi.karvonen@mtv.fi

ossikarvonen

Racing Point teki täysin oikeita peliliikkeitä Renault'n hylkäämiseen johtaneessa F1-sarjan jarrujärjestelmäkohussa, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen summaa. 

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Meksikon GP suorana 25.-27.10.
Su: Meksikon GP klo 21.05, ennakkotunnelmat klo 20.05

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Renault otti toissa viikon Japanin GP:stä maukkaan pistepotin, mutta menetti sen jälkikäteen, kun Racing Pointin tekemä protesti meni läpi. 

Mitä F1-sarjan hylkäyskohussa todella tapahtui? Ossi Oikarinen valotti ovelaa kulissipeliä – "Järjestelmästä kysyttiin niin, että se olisi mahdollisimman laiton"

LUE MYÖS: Nämä videot paljastivat F1-tallin vilpin: Renault-kohussa erikoisia käänteitä

Protestin kohteena oli Renault'n käyttämä jarrujärjestelmä, jonka katsottiin auttavan kuljettajaa sääntöjenvastaisesti. 

– Säännöt sanovat selkeästi, että kuljettajan pitää ohjata ja kuljettaa autoa ilman apusysteemejä, kuten luistonestoa ja lukkiutumattomia jarruja. F1-autossa muutetaan jarrutasapainoa mutkasta ja jarrutuksen kovuudesta riippuen. Renault oli kehittänyt systeemin, jossa kuljettajan ei tarvinnut manuaalisesti muuttaa jarrubalanssia, vaan systeemi automaattisesti hoiti sen, Oikarinen selvitti C Moren F1-studiossa lauantaina. 

Racing Pointin tallipomo Otmar Szafnauer totesi, että se olisi halunnut saada käyttöön saman järjestelmän kuin Renault'lla. 

– Emme tienneet, että se oli sääntöjen vastainen ennen kuin (kansainvälinen autoliitto) FIA kertoi sen meille. Olimme tutkineet, miten voisimme parantaa systeemiämme. Tutkimme kaikkia kilpailijoitamme, ja Renault’lla oli paras järjestelmä. Teimme hakemuksen FIA:lle, mutta kun he kieltäytyivät, tiesimme sen olevan laiton, Szafnauer kommentoi C Morelle.

LUE MYÖS: Paljastus F1-sarjan MM-taistoa järisyttäneestä rangaistuksesta: järjestelmä Renault'n käytössä vuosikausia

Oikarinen taustoitti päätöstä antaa Renault'lle rangaistus, mikä oli seurausta Racing Pointin oveluudesta. 

– Renault on varmasti kysynyt aikoinaan FIA:lta, että voiko tällaisen systeemin tehdä, ja kysynyt sen niin, että järjestelmä näyttää lailliselta. Racing Point teki nyt niin, että he ottivat tämän saman systeemin ja kysyivät FIA:lta asiasta siten, että järjestelmä olisi mahdollisimman laiton. FIA:kin sanoi tulkinnassaan, että he ymmärtävät, että osa systeemistä on laillinen, mutta kokonaisuudessa se on laiton. Päätöskin oli siis kaksijakoinen.

– Näin kuulukin tehdä. Jos löydät, että kilpailijan autossa on jotain paremmin, ensimmäisenä pitää kysyä, että saako näin tehdä. Se kysytään tietysti tavalla, että kilpailijan etu näyttää mahdollisimman laittomalta, koska siinä vaiheessa säästää omia resurssejaan. Silloin ei tarvitse käyttää aikaa ja rahaa systeemin kehittämiseen itselle, Oikarinen summaa.  

Pääkuvan videolla lisää aiheesta. 

Lisää aiheesta:

Ferrari-pomo antoi kopiointikohuun liittyen hämmentävän lausunnon: "Sääli, ettei hän kokenut samalla tavalla viime kaudella"Renault vaatii Mercedestä kopioineelle Racing Pointille kovaa rangaistusta – taustalla viime kauden tapahtumat: "Olemme erikoisessa tilanteessa"“Pinkin Mercedeksen” tarinassa eletään yhä täysin eriävissä käsityksissä: "Tiimit eivät tule olemaan tyytyväisiä tähän"Mikä on Mercedeksen rooli kopiointikohussa? Tallipomo Wolff ei näe tilannetta kiusallisena: "Siitä tulee erittäin mielenkiintoinen keskustelu"Ossi Oikarinen lausuu arvionsa F1:n kopiointikohusta: pitää Renault'n protestia nerokkaana – "Jos niin käy, sitten alkaa aikamoinen soppa"Paljastus F1-sarjan MM-taistoa järisyttäneestä rangaistuksesta: järjestelmä Renault'n käytössä vuosikausia
F1RenaultRacing PointUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 20:38
    Oscar Piastri

    Oscar Piastri paalulle – Max Verstappen otti kunnolla tukkaan

  • Eilen20:36
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton: En kadu

  • ke19:27
    Aston Martin

    F1-kultasormi hyppää Aston Martinin tallipäälliköksi

  • ma21:55
    Max Verstappen

    Lando Norris ärähti Max Verstappenille

  • ma08:28
    Moottoriurheilu

    Lance Stroll tarvitsi sotilasryhmän apua