F1

F1

Formulakausi käynnissä!

Koko kausi suorana C Moressa

Katso lisää

Renault vaatii Mercedestä kopioineelle Racing Pointille kovaa rangaistusta – taustalla viime kauden tapahtumat: "Olemme erikoisessa tilanteessa"

4:20
Renault'n tekemä protesti tuotti tulosta – Racing Pointin auto on kopio: C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen kertoo FIAn päätöksen vaikutuksista

Renault'n tallipäällikkö Cyril Abiteboul valotti perjantaina Espanjassa sitä, miksi hänen johtamansa talli päätyi valittamaan FIAn tekemästä päätöksestä Racing Pointiin kohdituneessa kopiointitutkinnassa.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Espanjan GP suorana 14.-16.8.
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Espanjan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

FIA tuomitsi Racing Pointin 400 000 euron sakkoon ja menettämään 15 MM-pistettä. Racing Pointin katsottiin käyttävän tämän kauden autossaan sellaisia osia, tarkemmin sanottuna jarrujen jäähdytysputkia, jotka eivät ole Racing Pointin itsensä vaan Mercedeksen suunnittelemat.

Tapaus on hyvin monitahoinen, sillä vielä viime vuonna Racing Point sai hankkia kyseiset osat Mercedekseltä täysin sääntöjen mukaisesti itselleen. Tälle kaudelle sääntöjä muutettiin niin, että tallien tulee suunnitella jarrujen jäähdytysputket itse.

Racing Pointin käyttämien jäähdytysputkien todettiin olevan etuakselilla vain vähän erilaiset kuin Mercedes W10:ssä, ja taka-akselilla jäähdytysputket ovat käytännössä identtiset viime vuoden Mercedeksen kanssa.

FIAn mukaan Racing Pointin ei kuitenkaan tarvitse tehdä muutoksia autoonsa, sillä talli on rikkonut vain kilpailusääntöjä. RP20-auto on kuitenkin kaikkien teknisten sääntöjen mukainen.

Tällainen myönnytys ei tyydytä Racing Pointin kilpakumppaneita.

Renault ja Ferrari valittivat FIAn päätöksestä ja vaativat Racing Pointille kovempaa tuomiota. Myös Racing Point valitti, ja he haluavat tuomion kumottavan. Tallin omistava Lawrence Stroll sanoi viime viikonloppuna, että hän on valmis viemään asian juuri niin pitkälle kuin on tarve tallin maineen puhdistamiseksi.

Renault'n tallipäällikkö Cyril Abiteboul antoi perjantaina Espanjassa ymmärtää, että Renault aikoo protestoida RP20-autoista niin kauan, kunnes valitustuomioistuimen päätös valmistuu. Renault on protestoinut autoista neljänä viime GP-viikonloppuna.

– Olemme erikoisessa tilanteessa. Otmar (Racing Pointin tallipäällikkö Szafnauer) kutsutaan kaikkien kilpailujen jälkeen tuomariston luo. Heidän käyttämänsä jäähdytysputket ovat joka kerta samat kuin tähänkin asti, ja he selviävät joka kerta nuhteluilla. Edessä on, mitä, 10 kisaa, joissa heitä nuhdellaan, Abiteboul sanoi tallipäälliköiden lehdistötilaisuudessa.

– Haluaisimme saada asiaan selkeyttä. En sano, että heidät pitäisi sulkea ulos tältä kaudelta, mutta mielestäni viestinnällisestä näkökulmasta on hyvä tehdä selväksi yleisölle, miksi autolla, joka rikkoo sääntöjä ja saa nuhteita, saa kilpailla ja ansaita MM-pisteitä. Mielestämme se on vähän kiusallista.

Abiteboulin mukaan FIAn päätös kismittää Renault'ta ennen muuta siksi, että heidän mielestään olemassa on ennakkotapaus, jonka kanssa tuore tuomio ei ole ollenkaan linjassa.

– Odotimme rangaistuksen olevan linjassa sen kanssa, mitä olemme aiemmin nähneet. Viimeisin tällainen tapaus oli viime vuonna Suzukassa, kun meidän todettiin rikkoneen kilpailusääntöjä, ei teknisiä sääntöjä, ja me hyväksyimme sen. Meidät suljettiin lopputulosten ulkopuolelle, ja menetimme kaikki pisteemme.

Daniel Ricciardo sijoittui viime vuoden Japanin GP:ssä kuudenneksi, Nico Hülkenberg 10:nneksi. Syy hylkäykselle oli Renault’n käyttämä jarrujärjestelmä, jonka katsottiin olevan sääntöjen vastainen. Protestin teki tuolloin Racing Point.

– Meidän kohdallamme tuomiota ei lievennetty, joten en ymmärrä, miksi niin pitäisi tehdä Racing Pointin kohdalla. Heiltä pitäisi viedä kaikki pisteet kaikissa niissä kisoissa, joista on tehty protesti.

Racing Point -pomo Szafnauer vetosi perjantaina omassa puheenvuorossaan tuomariston lausuntoon, jossa myönnettiin, että sääntöpykälät, joita heidän katsotaan rikkoneen, eivät ole kovinkaan selkeitä.

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja