Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mitä autoilijan pitää tietää ruuhka-avustimesta? – "Syytä tiedostaa riski"

0:45Näin auton ruuhka-avustin toimiiAutoliiton videolla opastetaan auton ruuhka-avustimen käyttöön. Katso videolta, mitä sen toiminnasta on hyvä tietää.
Julkaistu 16.04.2022 11:01
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Mikä on ruuhka-avustin ja mitä kuljettajan pitää tietää sen toiminnasta?

Vastaus: Ruuhka-avustin säätää auton nopeutta – ja osassa järjestelmiä myös suuntaa – ruuhka-ajossa. Koska järjestelmän toimintaperiaatteissa on auto- ja varustelukohtaisia eroja, kannattaa omassa käytössä olevan auton ohjekirjaan tutustua huolellisesti.

Jos autossa on automaattivaihteisto, ruuhka-avustin pyrkii jarruttamaan auton ruuhkan keskellä pysähdyksiin edellä ajavan pysähtyessä. Se myös saattaa auton liikkeelle edellä ajavan perässä, kunhan liikkeellelähtö tapahtuu tietyn aikaikkunan sisällä pysähtymisestä.  

Manuaalivaihteisessa autossa kuljettajan on itse valittava hidastamiseen soveltuva vaihde sekä käytettävä kytkinpoljinta ennen pysähtymistä ja liikkeelle lähdettäessä.

Ruuhka-avustin hyödyntää toiminnassaan muita auton järjestelmiä, kuten esimerkiksi mukautuvaa vakionopeudensäädintä ja kaista-avustinta, sekä ohjaa moottorin, jarrujen ja ohjauksen toimintaa. Näin saadaan auto lähtemään ruuhkaliikenteessä liikkeelle, jarruttamaan ja ohjautumaan ympärillä olevien ajoneuvojen mukaisesti.

Lue myös: Yleistyvät vauriot piinaavat erityisesti uudemmilla autoilla ajavia – pienikin "pinkaus" voi maksaa toista tonnia

Huomioi nämä

Ruuhka-avustin -järjestelmän toteutustavoissa on automerkkikohtaisia eroja. Kannattaa tutustua huolellisesti juuri oman auton käyttöohjekirjaan ja varmistaa, että toimintaedellytykset järjestelmälle ovat olemassa. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi tiettyä nopeushaarukkaa, tietynlaista tietyyppiä ja joidenkin muiden avustimien päällä oloa.

Järjestelmä saattaa yllättää kuljettajan esimerkiksi tilanteessa, kun ruuhkainen jono kääntyy mutkassa tai vaikkapa pysäköintialueen ajoväylien risteyksessä. Jos auton edessä olevaa tilannetta tarkkaileva kamera tai tutka kadottaa näköpiiristään edessä olevan auton tämän kääntyessä voimakkaasti, saattaa järjestelmä päätellä ruuhkan päättyneen ja kiihdyttää yllättäen vauhtia. Kuljettajan onkin syytä tiedostaa riski ja kytkeä järjestelmä pois hyvissä ajoin ennen tällaiseen paikkaan ajamista vaaratilanteiden ja vahinkojen välttämiseksi. Myös sää- ja keliolosuhteet saattavat vaikuttaa järjestelmän toimintakykyyn.

Muutenkin on syytä muistaa, että teknisetkin laitteet tekevät virhetulkintoja, joten liiaksi auton hallintaa ei järjestelmälle pidä antaa. Vastuu turvallisesta ajamisesta – myös ruuhkassa – on yhä kuljettajalla.

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lue myös: Nämä 10 helppoa niksiä auttavat säästämään bensaa – kuulostavat pikkujutuilta, mutta vaikutus voi olla iso

Lisää aiheesta:

Kaista-avustin on mainio apu, jos muistat tämän: "Ei ole tarkoitus luottaa" Millainen auto sopii ikääntyneelle? Ammattimies kertoo, mitä kannattaa huomioidaAutomaattinen hätäjarrutus ei aina toimi, eikä toimiessaankaan välttämättä estä onnettomuutta – pidä nämä mielessäJos autossasi on kaista-avustin, tämä on hölmöintä, mitä voit tehdäUusien autojen varusteiden aatelia: "Soisi yleistyvän""Täyttää monen ikäkuljettajan tarpeet" – osa iän tuomista autoiluhaasteista on voitettavissa oikealla autovalinnalla
RuuhkatLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Ruuhkat
  • 19.6.07:11
    Liikenne

    Jos lähdet autolla juhannuksen viettoon, tämä sovellus voi pelastaa päiväsi

  • 31.5.16:10
    Espoo

    Kehä 1:llä liikenne kulkee taas normaalisti

  • 09.10.202410:51
    Liikenne

    Liikenne Goodmanin moottoritietunneliin Hämeenlinnassa estetään tänään: Tästä on kyse

  • 13.08.202411:25
    Helsinki

    "Emme haluaisi tällaista ruuhkaa aiheuttaa": Projektipäällikkö kertoo, miksi Hakaniemen sillan avaaminen kesti niin kauan

  • 13.08.202411:19
    Helsinki

    "Kaista oli täysin auki": Liikenteenohjaus hämmensi ja pahensi Helsingin liikennekaaosta