Mitä autoilijan pitää tietää ruuhka-avustimesta? – "Syytä tiedostaa riski"

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Mikä on ruuhka-avustin ja mitä kuljettajan pitää tietää sen toiminnasta?

Vastaus: Ruuhka-avustin säätää auton nopeutta – ja osassa järjestelmiä myös suuntaa – ruuhka-ajossa. Koska järjestelmän toimintaperiaatteissa on auto- ja varustelukohtaisia eroja, kannattaa omassa käytössä olevan auton ohjekirjaan tutustua huolellisesti.

Jos autossa on automaattivaihteisto, ruuhka-avustin pyrkii jarruttamaan auton ruuhkan keskellä pysähdyksiin edellä ajavan pysähtyessä. Se myös saattaa auton liikkeelle edellä ajavan perässä, kunhan liikkeellelähtö tapahtuu tietyn aikaikkunan sisällä pysähtymisestä.  

Manuaalivaihteisessa autossa kuljettajan on itse valittava hidastamiseen soveltuva vaihde sekä käytettävä kytkinpoljinta ennen pysähtymistä ja liikkeelle lähdettäessä.

Ruuhka-avustin hyödyntää toiminnassaan muita auton järjestelmiä, kuten esimerkiksi mukautuvaa vakionopeudensäädintä ja kaista-avustinta, sekä ohjaa moottorin, jarrujen ja ohjauksen toimintaa. Näin saadaan auto lähtemään ruuhkaliikenteessä liikkeelle, jarruttamaan ja ohjautumaan ympärillä olevien ajoneuvojen mukaisesti.

Huomioi nämä

Ruuhka-avustin -järjestelmän toteutustavoissa on automerkkikohtaisia eroja. Kannattaa tutustua huolellisesti juuri oman auton käyttöohjekirjaan ja varmistaa, että toimintaedellytykset järjestelmälle ovat olemassa. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi tiettyä nopeushaarukkaa, tietynlaista tietyyppiä ja joidenkin muiden avustimien päällä oloa.

Järjestelmä saattaa yllättää kuljettajan esimerkiksi tilanteessa, kun ruuhkainen jono kääntyy mutkassa tai vaikkapa pysäköintialueen ajoväylien risteyksessä. Jos auton edessä olevaa tilannetta tarkkaileva kamera tai tutka kadottaa näköpiiristään edessä olevan auton tämän kääntyessä voimakkaasti, saattaa järjestelmä päätellä ruuhkan päättyneen ja kiihdyttää yllättäen vauhtia. Kuljettajan onkin syytä tiedostaa riski ja kytkeä järjestelmä pois hyvissä ajoin ennen tällaiseen paikkaan ajamista vaaratilanteiden ja vahinkojen välttämiseksi. Myös sää- ja keliolosuhteet saattavat vaikuttaa järjestelmän toimintakykyyn.

Muutenkin on syytä muistaa, että teknisetkin laitteet tekevät virhetulkintoja, joten liiaksi auton hallintaa ei järjestelmälle pidä antaa. Vastuu turvallisesta ajamisesta – myös ruuhkassa – on yhä kuljettajalla.

teppoboksi teppo vesalainen

Lue myös:

    Uusimmat