Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Mikä on ruuhka-avustin ja mitä kuljettajan pitää tietää sen toiminnasta?
Vastaus: Ruuhka-avustin säätää auton nopeutta – ja osassa järjestelmiä myös suuntaa – ruuhka-ajossa. Koska järjestelmän toimintaperiaatteissa on auto- ja varustelukohtaisia eroja, kannattaa omassa käytössä olevan auton ohjekirjaan tutustua huolellisesti.
Jos autossa on automaattivaihteisto, ruuhka-avustin pyrkii jarruttamaan auton ruuhkan keskellä pysähdyksiin edellä ajavan pysähtyessä. Se myös saattaa auton liikkeelle edellä ajavan perässä, kunhan liikkeellelähtö tapahtuu tietyn aikaikkunan sisällä pysähtymisestä.
Manuaalivaihteisessa autossa kuljettajan on itse valittava hidastamiseen soveltuva vaihde sekä käytettävä kytkinpoljinta ennen pysähtymistä ja liikkeelle lähdettäessä.
Ruuhka-avustin hyödyntää toiminnassaan muita auton järjestelmiä, kuten esimerkiksi mukautuvaa vakionopeudensäädintä ja kaista-avustinta, sekä ohjaa moottorin, jarrujen ja ohjauksen toimintaa. Näin saadaan auto lähtemään ruuhkaliikenteessä liikkeelle, jarruttamaan ja ohjautumaan ympärillä olevien ajoneuvojen mukaisesti.