Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

”Minä tiedän, mitä tapahtui” – Max Verstappen kummeksuu yhä Pirellin selitystä, Lewis Hamilton varoittaa tulevista vaaroista

2021 Getty Images
Julkaistu 20.06.2021 09:35
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Keskustelu rengaspaineiden tai ulkoisten tekijöiden vaikutuksista Azerbaidzhanin F1-kisan renkaiden räjähtämisiin ei vieläkään mahdu keskeyttämään joutuneen Max Verstappenin ymmärrykseen.

Rengasvalmistaja Pirelli kertoi tuoreeltaan Bakun katuratakisan jälkeen, että se oli havainnut viiltojälkiä kisassa käytetyissä takarenkaissa, mikä yhtiön mukaan viittasi radalla tulleeseen ulkoisen tekijän vaikutukseen.

Ranskaan tultaessa ääni olikin muuttunut kellossa. Nyt Pirelli epäilikin Red Bullin laittaneen renkaisiin liian matalat ilmanpaineet, mikä aiheutti kumin puhkeamisen ennen Pirellin antamaa suositusta renkaalla ajettavista kierroksista.

Verstappenin lisäksi sama tapahtui Aston Martinin Lance Strollille. Red Bull -kuski oli tuoreeltaan kriittinen Pirellin selitystä kohtaan ja totesi, ettei yhtiö tule missään nimessä myöntämään, että vika olisi sen renkaiden rakenteissa.

Hän ihmettelee edelleen Pirellin selvitystä.

– Olen tietysti tyytyväinen siitä, että asiaa valvotaan paremmin, mutta en ole vieläkään tyytyväinen selitykseen, jonka saimme Bakussa, koska se on täysin selvää, Verstappen kommentoi lauantaina.

– Minä tiedän, mitä tapahtui. Talli tietää, mitä tapahtui. Sen takia oli aika hämmentävää, mitä he toivat ilmi.

– Elämä kuitenkin jatkuu. Ehkä voimme jatkossa olla turvassa autossa ilman, että mitään tapahtuu, Verstappen jatkoi.

Hamilton ihmettelee purnausta

Mercedes-kuski Lewis Hamilton puolestaan kummasteli, miksi Red Bullia ei rangaistu, jos sen kerran todettiin jättäneen renkaansa alle Pirellin suosittelemien ilmanpaineiden. Hänen mukaansa Ranskassa käyty palaveri rengaspaineista oli tarpeeton.

– Minulle ei ollut mitään ongelmia sen kanssa, mitä palaverissa sanottiin. Kuten sanoin aiemmin, olin yllättynyt siitä, että asiat vaativat selvitystä, koska minusta kaikki oli selvää, mutta selvästi se ei ollutkaan, Hamilton pyöritteli.

– Olen kiitollinen siitä, että FIA on selventänyt niitä askeleita, joita täytyy ottaa. Kuulin, että myös valvontaa parannetaan, joten sen enempää emme voi pyytää.

Koko aika-ajon kärkikolmikko oli yhtä mieltä siitä, ettei rengaspaineiden tiukempi valvonta iske mihinkään talliin muita enempää.

– Siinä vain ajetaan käytännössä korkeammilla rengaspaineilla, jolloin pitoa on vähemmän, mutta se on tietysti sama kaikille. En usko, että se oikeasti satuttaa yhtä tiimiä enemmän kuin muita, Verstappen kommentoi.

Hamilton ennustaa ongelman vain pahenevan

Hamiltonilla oli kuitenkin sanansa sanottavana tämän hetken ongelmasta Pirellin renkaita koskien. Koko tapahtumaketjulla on olemassa taustansa.

– Nämä ilmanpaineet ovat kovempia kuin mitä meillä on koskaan ollut. Niistä tulee huomisessa kisassa superkorkeat, Hamilton ennakoi.

Ongelmat ovat mestarikuskin mukaan vain pahenemassa. F1-autojen kehitys aiheuttaa Pirellille yhä enemmän päänvaivaa. Autojen aerodynamiikkaa karsittiin jo tähän kauteen tultaessa, koska autojen mutkanopeudet ja sitä kautta renkaisiin kohdistuva rasitus alkoivat jo käydä vaarallisiksi.

– Autoista tulee koko ajan painavampia. En tiedä, kuka sellaisesta päättää. Siitä tulee mahdollisesti vielä pahempaa ensi vuonna, kun yhä painavammat autot antavat kovaa painetta Pirellille, Hamilton ennusti.

– Ehkä meidän täytyy tulevaisuudessa palata välitankkauksiin, jotta autot eivät olisi niin painavia. Turvallisuuden kannalta se voisi olla hyvä juttu, hän lisäsi.

Lisää aiheesta:

Lewis Hamiltonilta yllätyskommentti Red Bullin vilppiepäilyyn – "Luoja tietää, kuinka kauan"Mercedeksen kasvoille iskeneestä sääntömuutoksesta yllättävää haittaa muillekin – F1-tallipomo kihisee: "Kaikki yhden tiimin takia"Kommentti: Lewis Hamilton katsoi Max Verstappenin bluffin – hollantilaisen sanat Valtteri Bottakselle ovat täysin ristiriidassa hänen tekojensa kanssaMercedes-leiristä kovia syytöksiä F1-päättäjille: Red Bullia suosiva päätös runnottiin läpi hämärällä tavallaLewis Hamilton kävi kuumana alkuperäisestä rangaistuksestaan – tiukkaa tekstiä FIAn toiminnasta: "En usko, että kyse on vain minusta"Analyysi: Valtteri Bottas teki hämmentävän havainnon Max Verstappenin autosta – Mercedeksen haavoittuvuus on löytynyt
F1Max VerstappenLewis HamiltonRed BullMercedesAzerbaidzhanin GPUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen18:27
    Mercedes

    Mitä Mercedeksellä oikein tapahtuu? F1-piirit ihmeissään – "Toto Wolff ei pidä Valtteri Bottasta minään"

  • Eilen11:35
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottakselle kunniatehtävä – F1 palaa tuttuihin maisemiin

  • ti20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus

  • ti10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa