Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Miksi osa autoilijoista vaikeuttaa ohittamista kiihdyttämällä?

Julkaistu 29.07.2016 18:04

MTV LIFESTYLE

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Vastaajana Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Miksi niin moni vaikeuttaa ohittamista kiihdyttämällä samanaikaisesti

Vastaus: Kyseessä on tilanne, jonka varmasti jokainen meistä on joskus kokenut. Siihen, mikä saa ohitettavan nostamaan nopeuttaan, voi olla hyvinkin erilaisia syitä. Aina kyse ei ole kiusanteosta, vaikka se ohittajasta saattaakin siltä tuntua.

Ajatukset muualla

Valitettavan usein kuljettajan ajatukset harhailevat muualla kuin ajamisessa. Mielessä saattavat pyöriä työ- tai kotiasiat, ihmisssuhteet, Pokemonit tai esimerkiksi meneillään oleva puhelu.

Kun vierelle ilmestyy ohittava auto, kuljettaja havahtuu takaisin todellisuuteen – ajotehtävään. Hän vilkaisee nopeusmittaria ja huomaa ajonopeutensa pudonneen suurimmasta sallitusta. Vaistomainen reaktio on, että kuljettaja pyrkii palauttamaan nopeutensa rajoituksen mukaiseksi, vaikkei se ohituksen ollessa käynnissä olekaan järkevää.

Arka kuljettaja

Kysymyksessä esitettyyn ongelmaan törmää erityisen usein ohituskaistan alkaessa. Tällöin ohitettavaa autoa ajaa usein kuljettaja, jolla on vähäinen kokemus maantiellä ajamisesta tai hän on vain perusluonteeltaan muuten arka ajamaan maantienopeuksia.

Ohituskaistan alkaessa tie levenee. Leveämpi tie saa aremmankin kuljettajan kokemaan olonsa turvallisemmaksi ja hän uskaltaa nostaa nopeuttaan – huomaamatta tai ymmärtämättä juuri samaisella hetkellä seurata takana olevaa liikennetilannetta.

Nopeusrajoitus nousee

Monilla pääteillä, joilla vallitsee muuten 80 km/h nopeusrajoitus, on rajoitusta nostettu ohituskaistan ajaksi. 80 km/h:n alueella rajoitusta hitaammin körötellyt havahtuu 100 km/h:n rajoitusmerkin kohdalla nostamaan nopeuttaan uutta rajoitusta vastaavaksi – erityisesti, kun tie vielä samanaikaisesti levenee ja luo näin kuljettajalle turvallisuuden tuntua.

Järkevämpää olisi kuitenkin jatkaa samaisella ajonopeudella, jolloin takaa lähestyvät, kiireisemmät, pääsisivät ongelmitta ohitse.

Vastaavaan ilmiöön voi törmätä myös muualla kuin ohituskaistaosuuksilla. Mikäli ohitukseen päätetään lähteä heti nopeusrajoituksen noustua, saattaa ohitettavan auton kuljettaja keskittyä oman nopeuden nostoon uutta rajoitusta vastaavaksi huomaamatta tai ajattelematta ollenkaan, että takaa lähestyvä auto on lähtenyt ohitukseen.

Kilpailuvietti herää

Toki joskus – onneksi kuitenkin aika harvoin – ohitettavaksi voi seuloutua myös kilpailunhaluinen ja voitonhimoinen kuljettaja, joka on valmis vaarantamaan oman ja muiden tienkäyttäjien turvallisuuden säilyttääkseen kasvonsa liikenteessä käytävässä valtataistossa vaikkapa nelostien herruudesta.

Tällöin on tärkeää, että ohittaja pitää oman päänsä kylmänä eikä itse provosoidu tilanteessa. Mitä todennäköisimmin, ohittajan provosoituminen vain provosoisi ohitettavaa entisestään. Viisaampi antaa periksi ja luopuu ohitusaikeesta.

Tarve kouluttaa

Keskuudessamme ajelee myös – ainakin omasta mielestään – toinen toistaan pätevämpiä "liikennepedagogeja". Viittaan tällä kuljettajiin, jotka ajavat mielestään itse niin hyvin, että heidän on tarpeen alkaa opettamaan oikeaa liikennekäyttäytymistä myös muille.

Nämä ”kouluttajat” ovat siis kavereita, jotka etsivät virheitä toisten ajamisesta mieluummin kuin omastaan. He soittavat torvea, näyttävät käsimerkkejä tai koputtavat päätään vain muutamia metodeja mainitakseni.

Mikäli tällainen ”kouluttaja” sattuu ohitettavaksi, hän saattaa kokea tarvetta muistuttaa ohittajaa vallitsevasta nopeusrajoituksesta kiihdyttämällä itse nopeuttaan. Ajatus on tällöin usein aika outo: ”Jotta sinä et ajaisi sallittua kovempaa, minä voin sen tehdä”. Kyseessä on mielestäni hyvin jännä tapa ajatella.

Mitä sanoo laki?

Tieliikennelain 19 §:ssä neuvotaan, että ”ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.”

Vaikkei lain rikkominen milloinkaan ole hyväksyttävää, on tosiasia se, että kaikki kuljettajat tekevät liikenteessä virheitä – joko tiedostaen tai tiedostamattaan. Läheskään aina ei siis ole kyse tietoisesta kiusanteosta. Sen sijaan, että etsimme muiden tekemiä virheitä, kannattaa pysähtyä ison peilin eteen miettimään, olisiko omassa toiminnassa jotain parannettavaa – oliko esimerkiksi ohittaminen kyseisessä tilanteessa tarpeellista? 

teppoboxi

Lisää aiheesta:

Onnistunut ohitus on kahden kauppa: Seuraa taustaasi ja auta ohittamaan turvallisestiNämä asiat saavat suomalaisen autoilijan verenpaineen nousemaan – myönnätkö ärsyyntyväsi?Ohitettavakin voi mokata – vältä näitä yleisiä virheitäMitkä ovat yleisimmät virheet, joihin autoilijat sortuvat ohittaessaan?Asiantuntijalla jyrkkä kanta – Voiko alinopeudella ajamisesta saada sakkoa?Alinopeutta moottoritiellä ajavat kuumentavat tunteita – "Olisiko järkevämpää pysyä poissa jaloista?"
Teppo VesalainenLiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Teppo Vesalainen
  • 27.9.11:55
    Auton toiminta

    Milloin polttomoottoriauton esilämmitys kannattaa aloittaa?

  • 20.9.11:55
    Liikenneturvallisuus

    Testivoittajarenkaatkaan eivät takaa turvallista autoilua, jos teet näin sateella

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 6.9.11:55
    Auton toiminta

    Miten kaukovaloja käytetään moottoritiellä? Toimi ohitustilanteessa näin

  • 30.8.11:55
    Auton toiminta

    Tiedätkö, milloin takavalot palavat? Tämä auton valoista pitää tietää