Miksi Kimi Räikköstä rangaistiin varaslähdöstä, mutta Valtteri Bottasta ei? F1-pomo selventää sääntöä, joka pelasti Mercedes-kuskin

Valtteri Bottaksen silminhavaittava liikahdus ennen Unkarin F1-kisan lähtövalojen sammumista vaikutti selvältä varaslähdöltä, mutta todellisuudessa suomalaiskuski ei tehnyt startissa mitään rangaistavaa. Miksi sitten Kimi Räikköstä rangaistiin viime syksynä?

Bottas kärsi huonosta lähdöstään ja putosi monta sijaa alaspäin. Hän oli lopulta kilpailun kolmas. Sijoitusten menettäminen ei kuitenkaan määrittänyt sitä, että tuomaristo olisi katsonut Bottaksen jo saaneen riittävän rangaistuksen.

Pitkään odotettiin, onko Bottakselle tulossa sanktioita lähdöstään. Viime vuoden syyskuussa Alfa Romeon Kimi Räikköselle tuomittiin Venäjän osakilpailussa varikon läpiajorangaistus vastaavalta näyttäneessä varaslähdössä. Sebastian Vettel puolestaan syyllistyi samaan Japanissa eikä häntä rangaistu.

Katso tapaukset alta:

Tapaukset eivät kuitenkaan olleet keskenään täysin samanlaisia. Kansainvälisen autoliiton FIA:n kilpailujohtaja Michael Masi selvensi sääntöpykälää kisan jälkeen.

Tärkein asia tilannetta tulkittaessa on radan pinnan ja auton pohjan välisten sensorien tuottama data. Bottaksen liike mahtui antureihin asetetun sallitun vaihteluvälin sisään.

– Siinä ei ollut mitään enempää tarkasteltavaa. Puhuimme siitä välittömästi ajanottajien kanssa, ja he katsoivat datan läpi, Masi kommentoi tilannetta F1:n videolla.

Yksi tiimeistä otti tuomaristoon yhteyttä Bottaksen lähdöstä. Masin mukaan asia pystyttiin kiistattomasti todistamaan kysyjille.

– Vain yksi tiimeistä kyseli siitä. Heti kun sanoin, että se mahtuu anturin toleranssin sisään, se kelpasi heille, Masi selvitti.

Räikkösen liikahdus Sotshissa oli kuitenkin niin selvä, että siitä seurasi rangaistus. Suomalainen ei kuitenkaan hyötynyt tilanteesta mitenkään, joten hänelle tuomittiin minimirangaistukseksi määritelty varikon läpiajorangaistus.

Lue myös:

    Uusimmat