Tällaisista sähköyhtiöistä tehdään eniten valituksia – houkuttelevan tarjouksen todellinen laita kolahti postiluukusta sisään vain kuukausi myöhemmin

Löytyykö kohoaviin sähkönsiirtohintoihin puuttumiskeinoja? 7:03
Löytyykö kohoaviin sähkönsiirtohintoihin puuttumiskeinoja?

Halvimmista sähkönmyyjistä valitetaan eniten kuluttajaviranomaisille.

Energiaviraston ylläpitämä Sähkön hintavertailu -palvelu auttaa kuluttajaa vertailemaan sähkön myyntituotteita.

Palvelu sisältää kaikkien sähkömyyjien tarjolla olevat tuotteet – ja nostaa edullisimmat hakutulosten kärkeen. Tämän vuoksi eniten näkyvyyttä saavat yhtiöt, jotka kauppaavat sähköä alle pörssihintojen ja joista valitetaan eniten kuluttajaviranomaisille.

Energiavirasto lisää sivustolle yhtiöistä huomioita, joista kuluttajan tulisi olla tietoinen. Viestinnän asiantuntija Anu Becker myöntää, että kriittisyys jää silti kuluttajan itsensä vastuulle.

– Kuluttajan kannalta hintojen vertailu on kuluttavaa, sillä yhtiöt käyttävät sivustolla halpoja houkutushintoja, sanoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Jukka Kaakkola.

Postista kolahtaa yllätys vain kuukausi myöhemmin

Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen tapauksessa houkutushinta voi alittaa jopa sähkönmyyntiyhtiön oman ostohinnan. Kuukauden päästä kuluttajan postiluukusta kolahtaa korotusilmoitus, joka tuplaa sähkön hinnan.

Toistaiseksi voimassa olevassa sopimuksessa myyjä voi vaihtaa hintaa 30 päivän ilmoituksen jälkeen, mutta Kaakkola korostaa, että tähän tulisi tulisi olla jokin peruste.

– Jos peruste on, että sähkönhankintakustannukset ovat nousseet, niin herää kysymys miksi yhtiöt jatkavat halvan hinnan tarjoamista uusille asiakkaille.

Keskivertoa enemmän valituksia

Esimerkiksi hintavertailulistan kärjessä keikkuvasta Lumo Energia Oyj:stä tulee Kaakkolan mukaan keskivertoa enemmän valituksia.

– Olemme antaneet heille huomautuksen markkinointitavasta, jota he käyttävät sähkön hintavertailusivulla, Kaakkola sanoo.

Fi-Nergy Voima Oy:stä tulleet valitukset näkyvät piikkinä koko sähköalaa koskevien ilmoitusten määrässä. Kuluttajat ovat tehneet yhtiöstä tämän vuoden aikana jo lähes 250 ilmoitusta.

Fi-Nergy Voiman omistajan Håkan Gustafssonin mukaan yhtiöllä on tällä hetkellä yli 30 000 asiakasta.

Laskutuksesta valituksia

Kuluttajien viranomaisille tekemien valitusten mukaan useat ongelmista liittyvät laskutukseen.

Sähköntoimituksesta laskutetaan etukäteen käytön perustella. Se on arvioitu usein huomattavasti liian suureksi eikä laskutusta ole tasattu vastaamaan todellista sähkönkulutusta.

Gustafssonin mukaan yhtiö käyttää laskutuksessaan paikallisen verkkoyhtiön ilmoittamaa vuosikulutusarviota.

– KKV:n mukaan liian suuri kulutus on ongelma, koska laskutamme ennakkoon 10 prosenttia tästä arviosta per kuukausi. Heidän tulkintansa mukaan tästä tulisi ennakkolaskutusta 120 prosenttia vuodessa. Kuitenkaan näin ei todellisuudessa ole, koska tasaukset on tehtävä vähintään neljä kertaa vuodessa, jolloin tämän ennakon laskeminen nollaantuu.

Kuluttajien mukaan laskutusvirheiden korjaaminen on kuitenkin ollut hankalaa, sillä asiakaspalveluun on ollut vaikea saada yhteyttä. Gustafssonin mukaan tämä johtuu siitä, että yhtiö lanseerasi syksyllä tuotteen, jolla tarkistetaan, maksaako asiakas sähkönsiirrosta enemmän kuin tarvitsee.

– Tämän tuotteen suosio on yllättänyt meidät täysin ja siksi asiakaspalvelumme on ollut ruuhkautuneena. Tähän olemme reagoineet lisäämällä resursseja.

Gustafsson on toiminut aiemmin Market Energian toimitusjohtajana, 220 Energian hallituksen puheenjohtajana sekä Werelin maajohtajana.

Kielto toiminnan jatkamisesta

Market Energia sai toiminta-aikanaan markkinaoikeudelta kiellon jatkaa lainvastaista markkinointiaan, 220 Energia sai puolestaan kiellon muuttaa lainvastaisesti sopimusehtojaan.

Yhtiön asiakkaat kaupattiin Werelille, joka herätti kohua, kun se ilmoitti yksipuolisesti asiakkailleen vetäytyvänsä kannattamattomasta sähkönmyynnistä. Noin 30 prosenttia Werel Oy:n asiakkaista siirtyi Fi-Nergy Voimalle.

– Olisimme ottaneet kaikki asiakkaat, mutta asiakkaiden sopimukset oli hinnoiteltu liian edullisesti, joten siinä ei ollut taloudellisesti järkeä, Gustafsson sanoo.

Hän kertoo olleensa mukana liiketoimintakaupassa, jossa 220 Energian liiketoiminta myytiin Werelille. Kaupan yhteydessä hän sai kahden vuoden kilpailukiellon, jonka aikana hän toimi Werelin maajohtajana.

– Minulla ei ole ollut varsinaista päätöksentekoon oikeuttavaa valtaa ja yrityksen johto on ollut vastuussa yhtiöstä ja sen tekemistä päätöksistä.

Halpayhtiöt tekevät tuntuvaa tappiota

Sähkön hintavertailu -palvelussa toistaiseksi voimassa olevien sopimusten edullisuudessa kärkisijoilla keikkuvat yhtiöt tekevät raskaita tappioita. Lumo Energian liiketulos oli vuonna 2018 lähes 800 000 euroa tappiollinen.

Vihreä Älyenergia Oy pääsi vuonna 2017 nollatulokseen, mutta vuonna 2018 tulos kääntyi jälleen 50 000 euroa tappiolle. Energia 247 Oy puolestaan teki vuonna 2018 tappiota 642 000 euroa.

Fi-Nergy Voima Oy oli aiemmin rekisteröity Viroon, mutta vuodesta 2018 se on löytynyt myös Suomen rekisteristä. Yritys on rekisteröity jo vuonna 1991 nimellä Airisto-Rent Oy, ja se on vaihtanut nimensä Fi-Nergy Voima Oy:ksi vuoden 2018 syksyllä.

Yhtiön toimialaksi on tosin merkitty edelleen ”muiden henkilökohtaisten ja kotitaloustavaroiden vuokraus ja leasing”. Vuonna 2018 se teki 22 000 euron liiketuloksen.

Määräaikaisissa sopimuksissa edullisinta hintaa tarjoavat Sähkön hintavertailu -palvelussa Vattenfallin ja Helenin kaltaiset suuret toimijat. Määräaikaisissa sopimuksissa hinta on kiinteä, eikä sitä voi muuttaa yllättäen kesken sopimuskauden.

Lue myös:

    Uusimmat