Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mikä on paras ote ohjauspyörästä? Lopeta "lypsäminen" ja opettele pyörittämään rattia tehokkaasti

3:22Kymmentä vaille kaksi vai varttia vaille kolme? Tällä otteella pyörität rattia tehokkaastiKymmentä vaille kaksi vai varttia vaille kolme? Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen näyttää parhaat ohjauspyöräotteet sekä sen, miten rattia pyöritetään tehokkaasti.
Julkaistu 11.10.2022 06:26

Ville Järveläinen

Toimittajan kuva
Petri Tyynmaa

petri.tyynmaa@mtv.fi

Varttia vaille kolme vai kymmentä vaille kaksi? Autokoulussa opetetaan kumpaakin ohjauspyöräotetta, mutta käytännössä paremman tavan sanelee ohjauspyörän muotoilu.

Oikea ote ohjauspyörästä on auton hallinnan ja liikenneturvallisuuden kannalta erittäin tärkeä taito.

– Esimerkiksi hätäväistö ja luistonoikaisu vaativat kuljettajalta nopeita ja tarkkoja ohjausliikkeitä, jotka onnistuvat vain oikealla otteella, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ohjeisti kirjoituksessaan viime kesänä.

Rattia voi ajatella kellotauluna. Sekä "kymmentä vaille kaksi" että "varttia vaille kolme" ovat kumpikin hyviä ja turvallisia otteita, jotka mahdollistavat tehokkaan hallinnan, mutta oikea tapa voi riippua myös autosta.

Vesalainen näyttää artikkelin yläpuolella olevalla videolla, millainen on oikea ote ohjauspyörästä ja kertoo, millaisia virheitä kuljettajat usein tekevät rattia käsitellessään. Hän esittelee myös erityisesti nuorten miesten suosiman vaarallisen rattiotteen.

Lue myös: Teppo antoi "virheellistä ohjaustapaa suosineille rattimiehille" vinkin, joka tehosi hienosti: "Suosittelen sen käyttöä kaikille rattia leipoville"

Lisää aiheesta:

Ammattilainen näyttää: Näin peruutat peräkärryn kanssaTiesitkö? Huolellisesti säädetty ajoasento on monestakin syystä tärkeä – katso vinkit oikean ajoasennon löytämiseksiAmmattilainen näyttää, miten peräkärryn saa peruuttaessa menemään haluttuun suuntaanHallitsetko jokaisen autoilijan perustaidon? Ammattimies näyttää, kuinka välttää "kiemurteleva soutaminen"Teppo antoi "virheellistä ohjaustapaa suosineille rattimiehille" vinkin, joka tehosi hienosti: "Suosittelen sen käyttöä kaikille rattia leipoville"Autoilija! Haluatko parantaa mahdollisuuksiasi selvitä talvikeleistä hengissä? Tässä kolme keskeisintä asiaa, joihin tulee kiinnittää huomiota
AutotAuton hallintaLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen16:55
    Liikenneturvallisuus

    "Sehän lähti ihan lapasesta" – Sanna testasi, kuinka vaikea on saada auto hallintaan liukkaalla kelillä

  • ke14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • ke14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa

  • ti16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • ma10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian