Mika Häkkinen ottaa tiukasti kantaa F1-draamaan – "En voinut uskoa"

F1-legenda Mika Häkkinen ottaa suoraan kantaa F1-maailmanmestaruuden Abu Dhabissa ratkaisseisiin dramaattisiin loppuhetkiin.

Red Bullin Max Verstappenista tuli maailmanmestari, kun hän onnistui ohittamaan Mercedeksen Lewis Hamiltonin sunnuntaina Abu Dhabin GP:n viimeisellä kierroksella. Turva-auto oli vedetty juuri viimeiseksi kierrokseksi pois, ja osa on katsonut F1:n kilpailujohtaja Michael Masin toimineen sääntöjenvastaisesti, kun vain osa kierroksella ohitetuista pääsi kiertämään kärkijoukon ja turva-auton ennen sen pois vetämistä. Mercedes jo protestoi tästä, sen protesti hylättiin, mutta Mercedeksellä on torstaihin asti aikaa kerätä todistusaineistoa seuraavaa valitusta varten.

– Oli uskomatonta, miten F1-historian pisimmällä kaudella mestaruus ratkesi viimeisen kilpailun viimeisellä kierroksella. En voinut uskoa sunnuntain tapahtumia, ja tiedän, että fanit ovat samaa mieltä. Tästä puhutaan vielä pitkään! kaksinkertainen maailmanmestari Häkkinen maalaili Unibetin kolumnissaan.

Häkkinenkin tiesi lopussa odottaa Verstappenin ohitusta huomattavasti kuluneemmilla renkailla ajaneesta Hamiltonista, joka oli hallinnut kisaa selkeästi ennen turva-auton tuloa.

– Kun Nicholas Latifin seinään ajon aiheuttama turva-autosessio päättyi ja mestaruuskandidaateilla oli yksi kierros aikaa ratkaista mestaruus, oli selvää, että Maxilla oli etu puolellaan. Hänen tuoreissa pehmeissä renkaissaan oli paljon enemmän pitoa kuin Lewisin erittäin käytetyissä mediumeissa.

– Ohitus oli väistämätön, vaikka Lewis puolustikin parhaansa mukaan. Max teki sen mitä vaadittiin: voitti kilpailun ja vei mestaruuden. Sekä Max että Lewis näyttivät järkyttyneiltä, vaikkakin oli hienoa kuulla heidän mietteensä kilpailun jälkeen. He ovat täydellisiä lähettiläitä lajille.

Masille kiitokset

Häkkinen jakaa kiitosta kilpailujohdolle toiminnasta vaikealla hetkellä.

– Tekikö kilpailunjohtaja Michael Masi oikein nopeuttaessaan turva-autotilanteen päättymistä, päästäessään Lewisin ja Maxin välissä olevat kuljettajat turva-auton ohi ja käynnistäessään kilpailun yhden kierroksen ajaksi? Minusta olisi ollut vielä pahempi, jos kilpailu olisi ajettu maaliin turva-auton takana. Se olisi ollut todellinen antikliimaksi, Häkkinen perkasi.

– Kilpailunjohtajan päätös, jota tuomariston neljä jäsentä myöhemmin tukivat, perustuu hänen ymmärrykseensä säännöistä sekä hänen vastuuseensa siitä, milloin turva-auto otetaan sisään. Tasapainoilu turvallisuuden ja kilvanajon välillä on kilpailunjohtajan vaikein tehtävä.

Häkkinen kiteyttää, että kun katsoo lopputulosta turvallisuuden ja ajamisen kannalta, Masi "teki työnsä".

– Jos Mercedes päättää vielä tehdä protestin kilpailun lopputuloksesta ja kuljettajien mestaruudesta, tehdyt päätökset ja sääntöjen soveltaminen tutkitaan yksityiskohtaisesti. En usko, että tulokset muuttuvat.

Lue myös:

    Uusimmat