Mies joutui istumaan ulosteissa lentokoneessa: "Halusin tietää, oliko se eläimestä tai ihmisestä"

Amerikkalaismies väittää joutuneensa istumaan ulosteissa koko kahden tunnin lennon ajan, koska lentohenkilökunta ei suostunut siivoamaan edellisellä lennolla syntynyttä sotkua kunnolla, uutisoi muun muassa Yahoo Lifestyle.

Matthew Meehan oli menossa päivän viimeisellä lennolla Atlantasta Miamiin Yhdysvalloissa 1. marraskuuta. Kun mies astui koneeseen, hän tajusi, ettei sitä oltu siivottu kunnolla.

– Istuin penkilleni ja välittömästi haistoin jotakin, ja ajattelin, 'ei taas lentoa, jolla haisee pahalta'. Tajusin, että vieressäni istuva henkilö oli myös peittänyt nenänsä, Meehan kertoo Yahoo Lifestylelle.

Mies kumartui saadakseen puhelimensa lataukseen, ja silloin hän huomasi hajun syyn.

– Se oli tosiasiallisesti ulostetta ja sitä oli kaikkialla jalkojeni takaosassa, kaikkialla lattialla ja kaikkialla lentokoneen seinässä. Ja minä istuin siinä, hän kertoo.

Miltä näyttää lentokoneen ohjaamossa? Katso video alta! (Artikkeli jatkuu videon alla.)

Tältä näyttää Finnairin Airbus A350 -lentokoneen ohjaamossa 1:22

"Hän halusi, että puhdistan itseni tavallisella alkoholilla"

Meehan meni vierustoverinsa kanssa kertomaan asiasta Delta Air Linesin lennon henkilökunnalle. Vastaus järkytti.

– Lennon henkilökunta sanoi: ’Lasketteko leikkiä? Me sanoimme siitä. En voi uskoa, etteivät he siivonneet sitä.’ He tiesivät, että se oli siellä, Meehan kertoo.

Lentohenkilökunta siis tiesi ongelmasta, mutta ei ollut tarkistanut sisätilojen kuntoa ennen kuin lentokoneen lastaus oli aloitettu.

Meehanin mukaan henkilökunta ei tehnyt tarvittavia toimenpiteitä asian hoitamiseksi eikä esimerkiksi ottanut yhteyttä portille siivouksen aloittamiseksi.

Miehen mukaan lentoemäntä antoi hänelle puhdistustuotteiden sijaan vain kaksi paperipyyhettä ja pullon giniä itsensä siistimiseen.

– Hän halusi, että puhdistan itseni tavallisella alkoholilla, juotavalla alkoholilla. Minulla oli sitä kaikkialla paljaissa nilkoissani. He eivät edes antaneet minulle hanskoja, Meehan kertoo.


Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä.

"Voit istua paikallesi tai voit jäädä jälkeen"

Kun Meehan palasi paikalleen, hän huomasi, ettei ulosteille oltu tehty mitään ja lennon lähtö oli käynnissä. Meehanin mukaan henkilökunta sanoi hänelle, ettei siivoaminen ollut heidän vastuullaan ja että ”jonkun portilla piti huolehtia siitä”.

– Me olemme keskellä aktiivista lentokoneen nousua. Olemme kiireisiä. Jos haluat, voit lähteä koneesta ja puhua jollekin, henkilökunta sanoi Meehanin mukaan.

Niin mies myös teki. Hän pääsi puhumaan portille esimiehen kanssa, jota Meehan kuvailee ”hyökkääväksi”.

– Kerroin hänelle mitä tapahtui ja hän sanoi 'jos siivoushenkilökunta ei tehnyt työtään, se ei ole minun ongelmani. Mitä haluat minun tekevän asialle?' Joten minä sanoin, 'voimmeko saada sen siivottua, jotta voin istua alas?' Hän sanoi, 'Hyvä herra, on melkein lennon lähtöaika. Voit istua paikallesi tai voit jäädä jälkeen'.

"Epäinhimillistä"

Kun Meehan ja esimies huomasivat, että useammat matkustajat lentokoneessa olivat nousseet seisomaan ja vaativat koneen siivoamista, esimies haki vihdoin jonkun siivoamaan saastuneen alueen.

Meehanin mukaan se tehtiin kuitenkin paperipyyhkeillä, eikä hänen tietääkseen esimerkiksi mitään desinfiointiainetta käytetty.

Henkilökunnalta hän sai desinfiointiainepyyntöihin saman vastauksen: lento oli lähdössä, joten hän voisi istua alas tai poistua koneesta.

Koska Meehanin oli pakko olla Miamissa aamulla ja lento oli aivan täynnä, hänelle ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin istua huolimattomasti siivottuun penkkiin.

– Oli epäinhimillistä joutua puhutelluksi sillä tavalla, vaadituksi istumaan penkillä täynnä ulosteita, ilman välittämistä. He välittävät enemmän lennon lähtemisestä ajallaan kuin lennolla olevien matkustajien turvallisuudesta ja terveydestä, Meehan tykittää.

Matkustajille korvauksia

Meehanin mukaan Delta Air Lines kommentoi hänelle, että henkilökunta oli rikkonut protokollaa jatkaessaan lennon lähtöä, kun tartuntavaara huomattiin.

Virallisessa kannanotossaan Delta Air Lanes myöntää, ettei kyseistä lentoa oltu siivottu kunnolla ennen lähtöä. Virallisen kannanoton mukaan sotku oli aiheutunut sairaaksi tulleen palvelueläimen takia. Delta lupasi matkustajille myös korvauksia tapahtuneesta.

– Asiakkaidemme ja työntekijöidemme turvallisuus ja terveys on ykkösprioriteettimme, Deltasta kerrotaan.

Yhtiö kertoo myös selvittävänsä tapauksen perin pohjin ja ryhtyvänsä toimiin, jotta vastaava ei pääse tapahtumaan uudestaan. Deltan mukaan kyseinen kone on myös syväpuhdistettu ja desinfioitu.

Meehan vaatii tietoja

Meehanin mukaan Deltan korvaus ei ollut riittävä, sillä hän oli riskeerannut terveytensä. Miehen mukaan hänelle oli kerrottu alun perin lentokoneessa, että uloste oli saksanpaimenkoirasta. Portilla kuitenkin tarina vaihtui, ja sotkun kerrottiin olevan laskun aikana sairastuneen vanhemman miehen jäljiltä.

Deltan mukaan uloste oli taas kultaisennoutajan pennun.

– Halusin tietää varmasti, oliko se eläimestä tai ihmisestä, oliko se sairas, oliko se mennyt lääkäriin, oliko se ripulia? Mitä se oli? Pitääkö minun mennä hankkimaan hepatiittirokote? –– Ja he eivät anna minulle vastauksia, Meehan sanoo.

Hän sanoo harkitsevansa oikeustoimia, jos ei saa lentoyhtiöltä kysymyksiinsä vastauksia.

Lähteet: Yahoo Lifestyle, Facebook

Lue myös:

    Uusimmat