Tänään pidettävässä formula ykkösten tulevaisuutta koskevassa kokouksessa on määrä saada aikaiseksi ratkaisuja vuonna 2021 voimaan tulevista moottorisäännöistä, joista on riittänyt kädenvääntöä suurten autonvalmistajien ja F1-sarjan kaupallisia oikeuksia hallinnoivan Liberty Median välillä.
Viime vuonna vallan formula ykkösten kaupallisessa toiminnassa ottanut amerikkalaisjätti Liberty Media haluaa seuraavista F1-moottoreista äänekkäämpiä, halvempia ja yksinkertaisempia kuin nykyiset V6-turbohybridimoottorit.
Viikkoa moottoriraameista päättävän kokouksen jälkeen Libertyn on määrä esitellä kiistellyn hahmotelmansa F1:n budjettikatosta tiimeille 7. marraskuuta.
Uusista moottorisäännöistä on käyty neuvotteluita jo pitkään, mutta tunnelmat Pariisin kokouksen alla ovat entisestään jännittyneet, kun Ferrarin emoyhtiön Fiat-Chryslerin toimitusjohtaja Sergio Marchionne lausui italialaiselle La Gazzetta dello Sportille, ettei sarjan suurin brändi roiku mukana hinnalla millä hyvänsä. Ferrari-pomo varoittaa Libertya sorkkimasta lajin dna:ta.
– Olen avoin kaikelle keskustelulle, mutta jos he haluavat muuttaa F1:n hölynpölyksi, supermarketiksi, niin minä en ole vähän vertaa kiinnostunut, Marchionne jyrähtää.
Marchionne kertoo olleensa Austinissa käymässään keskustelussa osasta asiaa samaa mieltä amerikkalaisyhtiön edustajien kanssa.
– Me olemme heidän tavoin halukkaita pienentämään F1:n kustannuksia, jotka ovat karanneet käsistä. Ja se ei johdu teknisistä valinnoista, vaan tavasta, jolla lajia johdetaan.
– Tärkeintä kuitenkin on se, että formula ykkösten luonteen muuttaminen kaupallisista syistä on keskustelu, joka ei kiinnosta Ferraria, Marchionne linjaa.

