Mercedes keksi itselleen ongelman Monacon aika-ajoihin – Esteban Ocon kutsuttu hätiin etsimään ratkaisua

Kaikesta torstain harjoitusten ylivoimastaan huolimatta Mercedeksen F1-tiimi on huolissaan pehmeiden renkaiden lämpenemisestä Monacon GP:n aika-ajoihin. Testikuski Esteban Ocon pyrkii auttamaan Valtteri Bottasta ja Lewis Hamiltonia asian ratkaisemisessa.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Monacon GP suorana 23.-26.5.
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Monacon GP klo 16.10, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa​​​​​​​

Mercedes dominoi torstain treenejä olemalla toisissa harjoituksissa 0,7 sekuntia kolmanneksi sijoittunutta Ferrarin Sebastian Vetteliä nopeampi.

Mercedeksen pääkisainsinööri Andrew Shovlin kertoo, että tallilla kesti kuitenkin liian kauan lämmittää pehmeät renkaansa nopeaa kierrosta varten. Tämä asia korostuu, kun kierrosaikaa pyritään maksimoimaan aika-ajoissa kovassa ruuhkassa.

– Ykköshuolenaihe on saada pehmeät renkaat toimimaan ensimmäisellä kierroksella. Kierrosaikamme olivat hyviä, mutta meillä kesti monta kierrosta päästä siihen, ja aika-ajot ovat tällä radalla tärkeitä, Shovlin perustelee Autosportille.

Mercedes yrittää välipäivänä löytää asiaan ratkaisua simulaattorityöstä, jota suorittaa tallin testi- ja varakuljettaja Esteban Ocon.

– Meillä on Esteban simulaattorissa illalla ja huomenna (torstaina ja perjantaina), joten toivottavasti hän voi auttaa asian ymmärtämisessä, Shovlin toivoo.

– Auto oli aika hyvässä balanssissa, kun pääsimme hyvään lämpötilaan renkaiden kanssa. Pitkillä vedoilla kärsimme uskomattomasta ruuhkasta, ja kuskeilla oli vaikeuksia ajaa kahta hyvää kierrosta peräkkäin. Se tarkoitti, ettemme saaneet ihan sitä tietoa, jonka olisimme halunneet kisaa varten, Shovlin jatkaa.

Kovin suuri Mercedeksen huoli ei voi kuitenkaan olla, sillä esimerkiksi Valtteri Bottaksen kohdalla harjoitusten aika-ajovedot olivat nopeasti kymmenyksen päässä lopullisesti parhaasta ajasta. Ensimmäisellä yrityksellä hän toki jäi 0,4 sekunnin päähän siitä, mikä sekin riitti turvallisesti Ferrarien ja Red Bullien edelle.

Lue myös:

    Uusimmat