Miksi Mercedeksen oli annettava kyseenalaiset käskyt Valtteri Bottakselle? Talli selvitti Singaporen GP:n kohuvaiheet läpikotaisin

Mercedeksen pääkisainsinööri Andrew Shovlin on selvittänyt perin pohjin Valtteri Bottaksen ja Lewis Hamiltonin välillä Singaporen GP:ssä nähdyn taktiikkapelin. 

MAINOS

C Moren huippu-urheilut
katsottavissa maksutta!

C Moren suoratoistopalvelussa cmore.fi on asiakkaille maksuton kokeiluviikonloppu pe-su 27.9.-29.9.

Lue lisää täältä.

Venäjän GP suorana 27.-29.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 10.55,
2. harjoitukset klo 14.55
La: 3. harjoitukset klo 11.55, aika-ajot klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00
Su: Venäjän GP klo 14.05, ennakkotunnelmat klo 13.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Bottasta pyydettiin hidastamaan vauhtia varikkostoppinsa jälkeen, sillä oli vaarana, että hänen tallitoverinsa Hamilton putoaa Bottaksen ja mahdollisesti jopa Red Bullin Alexander Albonin taakse oman pysähdyksensä seurauksena. 

Mercedes halusi pitää tallin kuskien väliset sijoitukset samana kuin ennen varikkostoppeja. Tiimissä on sopimus paremmassa asemassa olevan kuskin suosimisesta kisataktiikassa.

Shovlin on nyt purkanut päätösprosessia Mercedeksen YouTube-kanavalla

– Valtterin kisaa ajatellen Albonin varikkostoppi 20. kierroksella oli melko ratkaiseva. Albon siirtyi tuolloin tilanteeseen, jossa hän voisi tehdä undercutin (ohittaa varikkostopin avulla) Valtterille. Yleensä annamme paremmassa tilanteessa olevan kuskimme valita pysähtymiskierroksen ensin, tässä tapauksessa Lewisin. Nyt sen teki Valtteri, joten hän pääsi tilanteeseen, jossa hän voisi tehdä undercutin Lewisille, Shovlin selvitti. 

Hamiltonia oli ohjeistettu ajamaan mahdollisimman pitkään pehmeällä renkaalla. Tähän oli kaksi syytä: jos Hamiltonin kanssa olisi yritetty undercutia (kisan johtajaan Ferrarin Charles Leclerciin), hän olisi joutunut ruuhkaan. Lisäksi Mercedes-muurilla ajateltiin, että pitkittämällä stoppia mahdollinen turva-auto tarjoaisi lähes ilmaisen pysähdyksen, ja jos sitä ei tulisi, Hamilton voisi haastaa kärjen tuoreemmalla renkaalla lopussa. 

Pitkästä stintistä tuli kuitenkin päänvaivaa. 

– Pyysimme Valtteri neutralisoimaan tilanteen, hidastamaan, jotta pystyimme pitkittämään Lewisin radalla oloa mahdollisimman pitkään ja palaamaan samoille sijoille kuin ennen varikkostoppeja. 

– Jälkikäteen ajateltuna Hamilton vedon pitkittäminen oli selvästi väärä päätös. Kun emme pysähtyneet aikaisessa vaiheessa, päätimme mennä mahdollisimman pitkälle, ja ajatimmekin Lewisin renkaat aivan loppuun, Shovlin summaa. 

Lue myös:

    Uusimmat