Matkustajien kasvanut vaatimustaso ja ympäristönäkökulmat näkyvät valtameriä seilaavien jättiristeilijöiden suunnittelutyössä: "Puhutaan fiksuista kelluvista kaupungeista"

2:09
Jättiristeilijöiden rakentaminen on entistä vaikeampaa.

Vaatimustaso maailman suurimmissa risteilijäaluksissa on kasvanut vuosi vuodelta.

Tätä nykyä suurimmat risteilijäalukset muistuttavat luistelukaukaloineen, elokuvateattereineen ja vesipuistoineen kelluvaa elämyskeskusta.

Jopa yli miljardi euroa maksavan risteilijäaluksen onkin täytettävä entistä paremmin vaativammankin asiakkaan toiveet.

– On olemassa monenlaisia asiakkaita. He kaikki haluavat kokea erilaisia palveluita risteilyelämyksen aikana. Jokaisella heistä on omat mieltymyksensä, kertoo telakkayhtiö Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer.

Telakan viestintäpäällikkö Tapani Myllyn mukaan risteilijöiden asiakkaat haluavat parasta laatua, mielenkiintoisimpia ominaisuuksia ja viihdykkeitä.

– Puhutaan fiksuista kelluvista kaupungeista. Siellä on matkustajille näkyvien ominaisuuksien taustalla valtava määrä tietotekniikkaa ja teknologiaa, jotka ohjaavat toimintaa laivalla, Mylly sanoo.

Monimutkainen kokonaisuus

Maailman suurimmat risteilijäalukset ovat insinööriosaamisen taidonnäytteitä.

Vaatimusten ja toiveiden lisääntyessä insinööreiltä vaaditaan entistä enemmän luovuutta ja ennen kaikkea ongelmanratkaisutaitoja.

Turun telakan runkopäällikkö Markus Tuominen sanoo, että jättiristeilyalusta voi kuvailla insinöörityön taidonnäytteeksi ja mestariteokseksi.

– Siihen osallistuu tuhansia eri alojen moniosaajia. Se on todella monimutkainen ja osaamista vaativa paketti meiltä kaikilta, Tuominen kertoo.

– Suoraan sanottuna laivan rakentaminen perustuu ongelmanratkaisuun. Vaatimukset nousevat. Asiakas haluaa uusiin laivaprojekteihinsa aina jotain uutta, jota muilla varustamoilla ei ole, jatkaa Tuominen.

Ympäristönäkökulmat korostuvat

Suunnittelutyössä omat haasteensa tuovat myös erilaiset ympäristönäkökulmat, jotka korostuvat tulevaisuudessa yhä enemmän jättiristeilijöiden kohdalla.

– Ikään kuin matkustajat ovat heränneet onneksi siihen, että he ovat kiinnostuneita siitä, minkälaisen hiilijalanjäljen heidän matkansa jättää. Sitä kautta mekin haluamme viedä sitä ympäristöenergia-asiaa eteenpäin, sanoo Meyer Turun viestintäpäällikkö Mylly.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja