Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
2:09Risteilijöiden rakentaminen entistä vaativampaaJättiristeilijöiden rakentaminen on entistä vaikeampaa.
Julkaistu 30.07.2019 20:25

MTV UUTISET – JONI PIIRAINEN

Vaatimustaso maailman suurimmissa risteilijäaluksissa on kasvanut vuosi vuodelta.

Tätä nykyä suurimmat risteilijäalukset muistuttavat luistelukaukaloineen, elokuvateattereineen ja vesipuistoineen kelluvaa elämyskeskusta.

Jopa yli miljardi euroa maksavan risteilijäaluksen onkin täytettävä entistä paremmin vaativammankin asiakkaan toiveet.

– On olemassa monenlaisia asiakkaita. He kaikki haluavat kokea erilaisia palveluita risteilyelämyksen aikana. Jokaisella heistä on omat mieltymyksensä, kertoo telakkayhtiö Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer.

Lue lisää: Royal Caribbean tilasi kolmannen Icon-aluksen Turun telakalta

Telakan viestintäpäällikkö Tapani Myllyn mukaan risteilijöiden asiakkaat haluavat parasta laatua, mielenkiintoisimpia ominaisuuksia ja viihdykkeitä.

– Puhutaan fiksuista kelluvista kaupungeista. Siellä on matkustajille näkyvien ominaisuuksien taustalla valtava määrä tietotekniikkaa ja teknologiaa, jotka ohjaavat toimintaa laivalla, Mylly sanoo.

Monimutkainen kokonaisuus

Maailman suurimmat risteilijäalukset ovat insinööriosaamisen taidonnäytteitä.

Matkustajien kasvanut vaatimustaso ja ympäristönäkökulmat näkyvät valtameriä seilaavien jättiristeilijöiden suunnittelutyössä: "Puhutaan fiksuista kelluvista kaupungeista"

Vaatimusten ja toiveiden lisääntyessä insinööreiltä vaaditaan entistä enemmän luovuutta ja ennen kaikkea ongelmanratkaisutaitoja.

Turun telakan runkopäällikkö Markus Tuominen sanoo, että jättiristeilyalusta voi kuvailla insinöörityön taidonnäytteeksi ja mestariteokseksi.

Lue lisäksi: Risteilyinto on täyttänyt Meyer Turun tilauskirjat vuoteen 2024 asti

– Siihen osallistuu tuhansia eri alojen moniosaajia. Se on todella monimutkainen ja osaamista vaativa paketti meiltä kaikilta, Tuominen kertoo.

– Suoraan sanottuna laivan rakentaminen perustuu ongelmanratkaisuun. Vaatimukset nousevat. Asiakas haluaa uusiin laivaprojekteihinsa aina jotain uutta, jota muilla varustamoilla ei ole, jatkaa Tuominen.

Ympäristönäkökulmat korostuvat

Suunnittelutyössä omat haasteensa tuovat myös erilaiset ympäristönäkökulmat, jotka korostuvat tulevaisuudessa yhä enemmän jättiristeilijöiden kohdalla.

– Ikään kuin matkustajat ovat heränneet onneksi siihen, että he ovat kiinnostuneita siitä, minkälaisen hiilijalanjäljen heidän matkansa jättää. Sitä kautta mekin haluamme viedä sitä ympäristöenergia-asiaa eteenpäin, sanoo Meyer Turun viestintäpäällikkö Mylly.

Lisää aiheesta:

Suomalaisvalmisteisesta loistoristeilijästä leviää hurja väite – kokeneelta merikapteenilta täystyrmäys videon tilanteestaJättimäiset risteilyalukset tuovat Helsinkiin kymmeniä miljoonia euroja: "Mukavaa, kun on vähän viileämpää"Katso video: Tältä näyttää Turussa tehdyn loistoristeilijä Costa Toscanan sisällä – "Merellä on pieni kaupunki liikkeellä"Hyviä uutisia koronan kurittaman talousahdingon keskellä: Helsingin telakan uusi tilaus tuo töitä tuhannelleTällainen on TUI:n uusi loistoristeilijä! Turun telakalta jo kuudes alus samalle varustamolle – laiva luovutettiin poikkeuksellisesti Saksassa, koska sen maali ei kestä kosketusta jään kanssaMeyer Turun telakka nauttii risteilyinnosta ja varautuu kilpailijoihin– tilauskirjat ovat täynnä vuoteen 2024 asti
TelakkateollisuusTurkuKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Telakkateollisuus
  • 14:10
    Teollisuus

    Suomeen ensimmäinen uusi telakka yli 30 vuoteen

  • ma17:20
    Lait ja lainsäädäntö

    Turun telakka purki työehtoja polkeneiden yritysten sopimukset

  • 25.10.19:18
    Veneet ja laivat

    Mistä jäänmurtajien rakentajat? Alan opiskelijat näkevät tulevaisuuden valoisana

  • 22.10.00:01
    Sauli Niinistö

    Sauli Niinistöltä paljastus jäänmurtajakaupoista: "Olin yllättynyt, miten hyvin Sanna Marin osuutensa hoiti"

  • 16.10.20:17
    Turku

    HS:n tiedot: Meyer etsii uutta omistajaa Turun telakalle