Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Royal Caribbean tilasi kolmannen Icon-aluksen Turun telakalta

imago/Xinhua/ All Over Press
Julkaistu 02.07.2019 14:25

MTV UUTISET – STT

Risteilymatkanjärjestäjä Royal Caribbean ja Meyer Turun telakka ovat allekirjoittaneet sopimuksen kolmannen Icon-luokan risteilylaivan rakentamisesta. Nyt tilattu uusi alus on määrä toimittaa keväällä 2025.

Ensimmäisen, aiemmin tilatun Icon-aluksen rakentaminen alkaa Turun telakalla ensi keväänä. Kaksi ensimmäistä Icon-alusta on määrä luovuttaa Turusta vuosina 2022 ja 2024.

Icon-aluksissa käytetään polttokennoteknologiaa, ja ne hyödyntävät polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä. Ne ovat noin 200 000 bruttovetoisuustonnin risteilylaivoja, joihin tulee tilaa noin 5 000 matkustajalle.

Kooltaan ne ovat hiukan pienempiä kuin noin 225 000 bruttovetoisuustonnin risteilijät Oasis ja Allure of the Seas, jotka Turun telakka sai valmiiksi vuosina 2009 ja 2010.

Kolmannen aluksen tilaussopimuksen rahoitusjärjestelyt ovat vielä avoinna, ja sen tilaushintaa ei julkistettu.

Päästöjä vähennetään risteilyilläkin

Royal Caribbean Cruisesin laivatilauksista vastaava johtaja Harri Kulovaara totesi, että Icon-alusten suunnittelu etenee hyvin Turun telakalla. Aluksilla määritellään uudelleen, millainen moderni risteilyalus on, hän sanoi.

– Ympäristöystävällisyys, kestävyys ja päästöjen vähentäminen ovat olleet keskiössä Iconin suunnittelussa, Kulovaara kuvailee.

Turun telakka on jo pitkään rakentanut risteilyaluksia Royal Caribbeanille.

– Icon III laajentaa tilauskirjamme ulottumaan vuoteen 2025, mikä antaa telakalle ja suomalaiselle laivanrakennusklusterille pitkän kasvun näkymän. Tarvitsemme tätä pitkää tilauskirjaa, jotta voimme valmistautua tulevaisuuden usein valtio-omisteiseen kilpailuun, kiitteli Meyer Turun toimitusjohtaja

Jan Meyer.

Royal Caribbean -konserniin kuuluu kaikkiaan kuusi risteilyjärjestäjää, joilla on yhteensä 43 alusta. 

Lisää aiheesta:

Iloisia talousuutisia tuhansille: Turun telakalle taas tilaus jättilaivasta – sopimus vuoteen 2036Turussa rakennettavan miljardiristeilijän tilaus varmistuuTurun telakalle jättitilaus – näin pääministeri Orpo kommentoi Ruotsinlaivat kalpenevat! Näin loistokasta on maailman suurimman risteilyaluksen sisälläMeyer Turku luovutti uuden risteilijän saksalaisvarustamolle – Telakan tilauskirja täynnä seuraavaksi kuudeksi vuodeksiTurkuun kaksi uutta suurta laivatilausta – töitä tiedossa jo vuoteen 2024 asti
Veneet ja laivatTelakkateollisuusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Veneet ja laivat
  • to18:37
    Pakotteet

    Tilanne päällä Kotkassa – MTV todisti erikoista veneselkkausta

  • ke16:59
    Australia

    Luksusristeilijä unohti vanhuksen trooppiselle saarelle traagisin seurauksin

  • 25.10.19:18
    Jäänmurtajat

    Mistä jäänmurtajien rakentajat? Alan opiskelijat näkevät tulevaisuuden valoisana

  • 22.10.13:57
    Seksuaalirikokset

    Epäillyssä laivaraiskauksessa on nyt kolme tekijää

  • 17.10.18:47
    Päästöt

    Trumpin uhkailu kaatoi äänestyksen meriliikenteen päästövähennysjärjestelmästä