Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Matkailu hyötyisi ja poronhoito kärsisi Jäämeren radasta – "Vaikea kuvitella, että sen kanssa pystyisi elämään"

Muddusjärven paliskunnan poroisäntä Osmo Seurujärvi uskoo, että mahdollinen Jäämeren rata aiheuttaisi paljon porovahinkoja. Seurujärvi viimeisteli uutta taloaan Partakossa, joka sijaitsee Norjan Kirkkoniemeen johtavan Sevettijärventien varrella Inarissa 9. kesäkuuta 2016.
Muddusjärven paliskunnan poroisäntä Osmo Seurujärvi uskoo, että mahdollinen Jäämeren rata aiheuttaisi paljon porovahinkoja. Seurujärvi viimeisteli uutta taloaan Partakossa, joka sijaitsee Norjan Kirkkoniemeen johtavan Sevettijärventien varrella Inarissa 9. kesäkuuta 2016.Lehtikuva
Julkaistu 13.06.2016 03:00

MTV UUTISET - STT

 Rata saattaisi synnyttää pohjoiseen lisää teollisuutta, mutta saamelaisia epäilyttää

On keskikesä ja Lapissa on räkkäaika. Porot tuskastuvat verenimijöihin. Ne hakeutuvat joukkoina lepäämään hiekkakentille, joissa ne lämmön ja tuulen ansiosta saavat rauhan hyönteisiltä. Armollinen levähdyspaikka löytyy ratakiskoilta.

Sitten tulee juna, ja kymmeniä poroja jää sen alle.

Tämä on Muddusjärven paliskunnan poroisännän Osmo Seurujärven mielikuva siitä, mitä voisi tapahtua, jos Ylä-Lappia halkoisi junarata.

Jäämeren rata on iät ajat ollut toisten haave ja joidenkin pelko. Inarissa elinkeinoaan harjoittava poroisäntä ei juuri näe radassa myönteistä.

– Vaikea kuvitella, että sen kanssa pystyisi elämään, jos se menisi tuosta Nelostietä mukaillen.

Eräs versio radasta ilmestynee paperille ensi vuonna, kun Pohjois-Lapin maakuntakaavan laadinta alkaa. Siihen todennäköisesti piirretään Sodankylästä Ivalon kautta Norjaan kulkeva junarata.

Rataa on linjattu myös vireillä olevaan Rovaniemen ja Itä-Lapin maakuntakaavaan.

¨karttaStt Grafiikka

Luonnonvarat käyttöön

Radan puolustajat katsovat, että rata toisi Lappiin töitä ja matkailijoita.

Lapin maakuntajohtajan Mika Riipin mukaan rata ei olisi pelkästään lappilainen projekti, vaan Suomen kytkeminen osaksi kansainvälistä logistiikkaverkostoa hyödyttäisi koko maata ja Euroopan unionia.

– Se olisi iso poliittinen teko, jolla osoitettaisiin, että kasvun eväät ovat ylhäällä. Se avaisi perspektiiviä pääkaupunkikeskeisestä näkökulmasta pohjoiseen.

Itse rakentaminen työllistäisi, mutta rata voisi myös edesauttaa luonnonvarojen hyödyntämistä ja uusien teollisten hankkeiden syntymistä, Riipi näkee. Samoin visioi Pohjois-Lapin kuntayhtymän kehittämispäällikkö Timo Lohi.

– Malmikuljetukset halpenisivat, joten rata mahdollistaisi myös ei niin (esiintymiltään) rikkaiden kaivosten käyttöönoton.

Lohi tarkoittaa erityisesti Sodankylän aluetta, koska ei usko, että saamelaisten kotiseutualueelle on tulossa kaivoksia.

Saamelaiskäräjät vastustaa kaivoksia. Ne muuttaisivat liiaksi maiden käyttöä. Niiden myös pelätään pilaavan kalavedet, sanoo varapuheenjohtaja Heikki Paltto.

Matkailu hyötyisi

Matkailuelinkeinoa on perinteisesti vaivannut se, että Lappiin on verrattain hankala päästä. Lentoyhteydet ovat kalliita, ja rata toisi vaihtoehdon, varsinkin jos lentomatkailua aletaan tulevaisuudessa rajoittaa. Lapland Hotels -ketjun toimitusjohtaja Ari Vuorentausta sanoo, että Norjan ja Suomen välinen ratayhteys toisi kokonaisen uuden tuotteen markkinoille ja parantaisi koko pohjoisen kysyntää.

Lapin matkailuvaltti on kuitenkin koskematon ja puhdas luonto.

–Lappi tarvinnee kaivoksia, kuten koko maailma. Ongelmia tulee, jos ne ovat aivan matkailukeskusten porstuassa, Vuorentausta sanoo.

Pelkkiin matkailun tarpeisiin kukaan ei usko kallista rataa rakennettavan.

Aitoja ja tunneleita poroja suojaamaan

Saamelaiskäräjillä ei ole virallista kantaa rataan, mutta varapuheenjohtaja Paltto sanoo, että saamelaiset yleisesti ottaen vastustavat sitä. Rata halkoisi poronhoitomaat, mistä se ikinä kulkisikin.

Riipi ja Lohi uskovat, että maankäyttökysymyksiin liittyvät ristiriidat ovat sovitettavissa ja ongelmat ratkaistavissa. Riipin mielestä maakuntakaavamenettely on hyvä väline sovitteluun, koska maankäyttö- ja rakennuslaki on osallistava. Poronhoidon turvaamiseksi on väläytelty alikulkuja ja aitoja.

– Mikäs siinä, jos tunneli lähtisi Rovaniemeltä ja loppuisi Kirkkoniemessä, poroisäntä Seurujärvi sanoo.

Lisää aiheesta:

Itä-Suomi piti pelastaa, kun raja meni kiinni – MTV selvitti, mikä meni pieleen ja millaisen vaaran se aiheuttaaSaamenmaalle suunnitellaan valtavaa tuulivoimapuistoa – saamelaiset vastustavatJasper Pääkkönen puolustaa Inarijärven hotellihankettaan "positiivisuuden kierteellä" – vastustajien mukaan koko ala on "ylikuumentunut"Itä-Lappiin syntyy kansallispuistojen suma – Sallan puistolla sotien repimä historiaSuomalaisen energiayhtiön jättimäinen tuulipuistohanke jäissä: Norjalaisten into tuulivoimaan on hyytynytKaivosyhtiöt haluavat harvoin saamelaisten kotiseutualueelle – epätodennäköisetkin suunnitelmat herättävät silti huolta
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 10:08
    Junat

    Jo yli 1400 junaa on myöhästynyt tänä vuonna luvattomien törttöilijöiden takia

  • 09:53
    Tampere

    Totuus hämmentävästä Torni-hotellin jättivarauksesta paljastui: "Kiva kevyt pähkinä purtavaksi"

  • 09:41
    Sää

    Nyt Pekka Pouta suostui ennustamaan viikonlopun sään: Lauantaiksi lähes 20 astetta!

  • 08:34
    Opiskelu

    Raportti: Ensimmäisellä oleskeluluvalla opiskelevat ovat aiempaa varttuneempia

  • 08:17
    Orpon hallitus

    Orpon kanslia salasi kyselynsä kriittiset lausunnot – uudistusta yritetään tehdä piilossa ja kiireellä