Matkailu hyötyisi ja poronhoito kärsisi Jäämeren radasta – "Vaikea kuvitella, että sen kanssa pystyisi elämään"
Rata saattaisi synnyttää pohjoiseen lisää teollisuutta, mutta saamelaisia epäilyttää
On keskikesä ja Lapissa on räkkäaika. Porot tuskastuvat verenimijöihin. Ne hakeutuvat joukkoina lepäämään hiekkakentille, joissa ne lämmön ja tuulen ansiosta saavat rauhan hyönteisiltä. Armollinen levähdyspaikka löytyy ratakiskoilta.
Sitten tulee juna, ja kymmeniä poroja jää sen alle.
Tämä on Muddusjärven paliskunnan poroisännän Osmo Seurujärven mielikuva siitä, mitä voisi tapahtua, jos Ylä-Lappia halkoisi junarata.
Jäämeren rata on iät ajat ollut toisten haave ja joidenkin pelko. Inarissa elinkeinoaan harjoittava poroisäntä ei juuri näe radassa myönteistä.
– Vaikea kuvitella, että sen kanssa pystyisi elämään, jos se menisi tuosta Nelostietä mukaillen.
Eräs versio radasta ilmestynee paperille ensi vuonna, kun Pohjois-Lapin maakuntakaavan laadinta alkaa. Siihen todennäköisesti piirretään Sodankylästä Ivalon kautta Norjaan kulkeva junarata.
Rataa on linjattu myös vireillä olevaan Rovaniemen ja Itä-Lapin maakuntakaavaan.
Luonnonvarat käyttöön
Radan puolustajat katsovat, että rata toisi Lappiin töitä ja matkailijoita.
Lapin maakuntajohtajan Mika Riipin mukaan rata ei olisi pelkästään lappilainen projekti, vaan Suomen kytkeminen osaksi kansainvälistä logistiikkaverkostoa hyödyttäisi koko maata ja Euroopan unionia.
– Se olisi iso poliittinen teko, jolla osoitettaisiin, että kasvun eväät ovat ylhäällä. Se avaisi perspektiiviä pääkaupunkikeskeisestä näkökulmasta pohjoiseen.
Itse rakentaminen työllistäisi, mutta rata voisi myös edesauttaa luonnonvarojen hyödyntämistä ja uusien teollisten hankkeiden syntymistä, Riipi näkee. Samoin visioi Pohjois-Lapin kuntayhtymän kehittämispäällikkö Timo Lohi.
– Malmikuljetukset halpenisivat, joten rata mahdollistaisi myös ei niin (esiintymiltään) rikkaiden kaivosten käyttöönoton.
Lohi tarkoittaa erityisesti Sodankylän aluetta, koska ei usko, että saamelaisten kotiseutualueelle on tulossa kaivoksia.
Saamelaiskäräjät vastustaa kaivoksia. Ne muuttaisivat liiaksi maiden käyttöä. Niiden myös pelätään pilaavan kalavedet, sanoo varapuheenjohtaja Heikki Paltto.
Matkailu hyötyisi
Matkailuelinkeinoa on perinteisesti vaivannut se, että Lappiin on verrattain hankala päästä. Lentoyhteydet ovat kalliita, ja rata toisi vaihtoehdon, varsinkin jos lentomatkailua aletaan tulevaisuudessa rajoittaa. Lapland Hotels -ketjun toimitusjohtaja Ari Vuorentausta sanoo, että Norjan ja Suomen välinen ratayhteys toisi kokonaisen uuden tuotteen markkinoille ja parantaisi koko pohjoisen kysyntää.
Lapin matkailuvaltti on kuitenkin koskematon ja puhdas luonto.
–Lappi tarvinnee kaivoksia, kuten koko maailma. Ongelmia tulee, jos ne ovat aivan matkailukeskusten porstuassa, Vuorentausta sanoo.
Pelkkiin matkailun tarpeisiin kukaan ei usko kallista rataa rakennettavan.
Aitoja ja tunneleita poroja suojaamaan
Saamelaiskäräjillä ei ole virallista kantaa rataan, mutta varapuheenjohtaja Paltto sanoo, että saamelaiset yleisesti ottaen vastustavat sitä. Rata halkoisi poronhoitomaat, mistä se ikinä kulkisikin.
Riipi ja Lohi uskovat, että maankäyttökysymyksiin liittyvät ristiriidat ovat sovitettavissa ja ongelmat ratkaistavissa. Riipin mielestä maakuntakaavamenettely on hyvä väline sovitteluun, koska maankäyttö- ja rakennuslaki on osallistava. Poronhoidon turvaamiseksi on väläytelty alikulkuja ja aitoja.
– Mikäs siinä, jos tunneli lähtisi Rovaniemeltä ja loppuisi Kirkkoniemessä, poroisäntä Seurujärvi sanoo.
Uusimmat
-
12:46
Jopa vuosia piileskelleitä etsintäkuulutettuja kaivettiin esiin Turussa
-
12:42
Ensimmäinen Hornet-hävittäjä poistuu tänään käytöstä – Ilmavoimien komentajalla kunniatehtävä
-
12:31
Tupac Shakurin kuolinpesä uhkaa artisti Drakea oikeustoimilla tekoälykappaleen vuoksi
-
12:18
STT:n tiedot: Hallituksella kolme vaihtoehtoa kotitalousvähennyksen leikkaamiseen
-
12:17
"Veri-Pena" takaisin kaukaloon – Pelicansin rivistössä toinenkin merkittävä muutos
-
12:06
Olkiluoto 3:n huolto jatkuu yli viikon – myös kakkosyksikkö irrotetaan sähköverkosta
-
12:01
Rohkea vai röyhkeä? Työelämäprofessorin vinkit suorapuheisuuteen: "Pysähdytään miettimään sitä, mitä kannattaa sanoa"
-
11:56
MTV seuraa tulospäivää: Pudonneet markkinahinnat ja poliittiset lakot söivät Terrafamen tulosta
-
11:38
Oppositio jätti jälleen uuden välikysymyksen – aiheena "Suomen näivettävä talouspolitiikka"
-
11:36
Poikkeuksellisia tulvia odotettavissa joissa ja järvissä – kesämökkiläisten syytä olla varuillaan
-
11:35
Vappu on lämmin, mutta olosuhteet kosteat: "Parempaa housua ja hametta päälle"
-
11:33
Oppilashuollon tiedonkulku saatava kuntoon: "Palveluiden siirto takaisin kuntiin olisi täysin järjetöntä"
-
11:29
Jättikö kohutälli jäljen Tappara-tähti Heljankoon? Muutokset "psykologisessa asetelmassa" mahdollisia
-
11:17
Kuolleen äitinsä vatsasta pelastettu vauva on kuollut Gazassa
-
11:08
Oulun Talvikankaan murhaepäilystä uutta tietoa: "Tehty erityisen raa'alla ja julmalla tavalla"
-
11:01
Ketkä SM-liigafinalistit ovat tyrkyllä MM-Leijoniin? Kaksi erittäin vahvaa nimeä nousee esiin
-
10:55
Järvenpään ravintola-ampumisesta epäilty 21-vuotias nainen vangittiin
-
10:45
Sivullisten rohkea toiminta tallentui videolle: Mies pelastettiin viime tipassa liekehtivästä autosta USA:ssa
-
10:38
Tämän takia kasviruukkuun kannattaisi aina laittaa suodatinpussi
-
10:22
Oulussa syksyllä kadonnut nuori löytynyt kuolleena
-
Lataa lisää