MAN laajentaa pakettiautomarkkinoille – vuonna 2020 luvassa myös sähköpakettiauto

Saksalainen MAN on tunnettu tekijä kuorma-autojen markkinoilta. Nyt valmistaja laajentaa myös kevyempiin hyötyajoneuvoihin ensimmäisen pakettiauton muodossa.

MANin ensimmäinen pakettiauto kulkee nimellä TGE. MAN kuuluu Volkswagen-konserniin, joten loogisesti TGE perustuu Volkswagenin isompaan pakettiautoon eli Crafteriin. Nyt ensimmäiset MAN TGE:t on saatu Suomeen.

TGE:stä tulee tarjolle mallisto tulee olemaan varsin laaja. Auto tulee tarjolle kahdella akselivälillä (3 640 ja 4 490 mm), kolmella koripituudella (5 983, 6 833 ja 7 388 mm) sekä kolmella korkeudella (2 340, 2 575 ja 2 800). Kokonaismassat puolestaan sijoittuvat välille 3,0-5,5 tonnia, ja tavaratilaa on umpiautossa enimmillään 18,3 kuutiota. Tarjolla on myös runkoversio, jonka päälle voi laittaa parhaiten omiin tarpeisiin sopivat päälirakenteet.

Voimanlähteeksi TGE:hen on toistaiseksi tarjolla kolme tehoversiota 2,0-litraisesta turbodieselistä (102, 140 ja 177 hv). Moottorivaihtoehdosta riippuen auto on tarjolla etu-, taka- ja nelivetoisena. Vaihteiston valinta tapahtuu 6-portaisen manuaalin ja 8-portaisen automaatin väliltä. MAN lukeutuu myös aktiivisesti sähköistä liikennettä tuovien valmistajien joukkoon, ja valmistajalla on Itävallassa käynnissä 9 kuljetusliikkeen kanssa sähköisen kuljettamisen pilotointihanke.

Nyt nähdystä pakettiautosta onkin tulossa saatavilla täyssähköinen eTGE-versio jo vuonna 2020. Autosta löytyy 36 kWh:n akusto, jolla pystyy ajamaan hyvissä olosuhteissa noin 160 kilometriä. Pikalatauksella on mahdollista saavutta 80 prosenttinen varaustila noin 45 minuutissa. Sähkömoottori tarjoaa piikkitehoa 100 kW (136 hv) ja jatkuvaa tehoa 50 kW (68 hv) huippunopeuden asettuessa lukemaan 90 km/h. Kuten lukemista voi päätellä eTGE tulee tähtäämään etenkin kaupunkien jakelutoimintaan, jossa päivittäiset kilometrit jäävät suhteellisen vähäisiksi.

MAN TGE on pakettiautoksi varsin hyvin varusteltu. Vakiotasolta lähtien autosta löytyy muun muassa ilmastointi, vakionopeudensäädin, polttoainekäyttöinen lisälämmitin, moottorin alapuolinen suoja sekä automaattinen hätäjarruavustin. Lisäksi tarjolla on laaja kattaus henkilöautoista tuttuja kuljettajaa avustavia järjestelmiä kuten aktiivinen vakionopeudensäädin, kaistallapitoavustin, kuolleenkulmanvaroitin, kaukovaloassistentti ja perävaunun kanssa toimimista helpottava perävaunuavustin.

MAN tulee hyödyntämään myös TGE:n kohdalla samaa myynti- ja huoltoverkostoa kuorma-autojen kanssa. Huoltopisteitä löytyy eri puolilta maata 20 ja henkilöautopuolelta poiketen ammattikalustolle on tarjolla parhaimmillaan palvelua ympäri vuorokauden.

MAN TGE:n hinnat alkavat umpipakettiautona 36 818 eurosta ja umpikuorma-autona 38 578 eurosta.

Kuvat: Mikko Autio

Teknavi palaa tv-ruutuun uusin 15. tuotantokauden jaksoin. Avausjakso esitetään maanantaina 26.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat ke 28.3. klo 14.00 ja ma 2.4. klo 13.30 MTV3. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

Lue myös:

    Uusimmat