Mainonta jakautuu Suomessa epätasaisesti

Mainonta jakautuu Suomessa epätasaisesti eri alueiden välillä.

Uudenmaan osuus mainonnasta oli vuonna 2000 yli 43 prosenttia, vaikka alueella asuu vain reilu neljännes maan väestöstä. Kolmen suurimman maakunnan eli Uudenmaan, Varsinais-Suomen ja Pirkanmaan yhteenlaskettu osuus koko maan mainosrahoista oli hieman yli 60 prosenttia, kun alueella asuu vain reilut 42 prosenttia maan väestöstä.

Tiedot käyvät ilmi liikenne- ja viestintäministeriön teettämästä Mainostava Suomi -tutkimuksesta, jossa tutkittiin mainonnan alueellista jakaantumista. Tutkimuksessa tarkasteltiin alueellisesti suuntautunutta mainontaa sanoma- ja ilmaisjakelulehdissä, kaupallisilla radioasemilla sekä televisiossa.

Vähiten mainostuloja kertyi Pohjois-, Itä- ja Kaakkois-Suomen maakunnissa. Esimerkiksi Lapin, Kainuun ja Pohjois-Karjalan yhteenlaskettu osuus mainostuloista oli vain viisi prosenttia, vaikka alueella asuu vajaat yhdeksän prosenttia maan väestöstä.

Kaikkiaan Suomessa käytettiin mediamainontaan vuonna 2000 noin 1,1 miljardia euroa, mistä alueellisesti suuntautuneen mainonnan osuus oli noin 753 miljoonaa euroa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat