Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mafiat kosiskelevat nuoria Tiktokissa

Verkon kautta mafiajärjestöt luovat oman todellisuutensa ja versionsa totuudesta.
Verkon kautta mafiajärjestöt luovat oman todellisuutensa ja versionsa totuudesta.
Julkaistu 27.07.2024 15:19

MTV UUTISET – STT

Maailman mafiajärjestöt eivät toimi ainoastaan pimeässä verkossa vaan myös sosiaalisessa mediassa. 

Napolin pääsyyttäjä Nicola Gratterin mukaan mafiat toimivat kuin yritykset, jotka mainostavat itseään. Kun rikollisjärjestöt ennen saattoivat ostaa jalkapallojoukkueita ja osallistua madonnakulkueisiin, ne markkinoivat nyt itseään ja valtaansa myös somessa.

Mafiajärjestöjen ensimmäinen aluevaltaus oli Facebook. Sittemmin ne ovat siirtyneet Tiktokiin, jota mafiat käyttävät erityisesti nuorten värväysalustana.

– Siellä mafiosot näyttävät olevansa rikkaita ja vaikutusvaltaisia. He esittelevät kultakellojaan, merkkivaatteitaan ja seteleitään ja sanovat "liity meihin", Gratteri sanoi.

Magna Grecia -säätiön edellinen, viime vuonna julkaistu raportti pureutui mafiajärjestöjen sosiaalisen median käyttöön. Raportin mukaan mafiabrändiä somessa edistävät yksittäiset mafiosot tai heidän perheenjäsenensä eikä toimintaa Italiassa johdeta keskitetysti.

Mafiosojen, heidän puolisojensa, lasten ja samanmielisten seuraajien ympärille muodostuu verkossa samantapainen mafiayhteisö kuin fyysisessä todellisuudessa, raportin koostamisesta vastannut Marcello Ravveduto sanoi raportin esittelytilaisuudessa viime vuonna.

– Useissa tapauksissa pariskunnalla on yhteinen profiili ja nainen on viestinnän rakentamisessa keskeisessä roolissa, Ravveduto kertoi.

Mafia vahvistaa brändiään luksustuotteilla

Verkon kautta mafiajärjestöt luovat oman todellisuutensa ja versionsa totuudesta. Mafiavaikuttajien postauksissa toistuvat mafiaan liittyvät symbolit, emojit ja tatuoinnit, vaarallinen ajotapa, edesmenneiden mafian jäsenten muistaminen, vankilasta pääsy ja vankien kanssa käydyt videokeskustelut, kuuluisien mafiapomojen imitointi ja luksusbrändit.

– Siinä, missä influensserit esittelevät brändejä mainostaakseen niitä, tässä tapauksessa luksusbrändejä käytetään niihin yhdistetyn brändin vahvistamiseen. Niiden omistaminen on mahdollista toisen brändin eli mafian ansiosta, Ravveduto selitti.

Mafian somessa käyttämässä kielessä veripisara tarkoittaa veljeyttä, liekki viittaa voimaan ja riippulukko omertaan eli vaikenemisen lakiin. Erityiseksi symbolikseen Italian mafiat ovat omineet Batman-tarinoista tutun, omasta rikollisen statuksestaan ylpeän Jokerin.

Lue lisää: Aftonbladet: Mafia aikoo levittää "zombiehuumeen" Eurooppaan – "Kysymys ei ole siitä, tuleeko se, vaan milloin se tulee"

Lisää aiheesta:

Hälyttävä paljastus: Rikollisliigoilla ote jalkapallon suurseuroista – "Pelottelu, väkivalta ja uhkailu"Vaikenemisen laki suojeli 30 vuotta piileskellyttä mafiapomoa Italiassa – osa ihailee mafiosoa, osa pelkää kostotoimenpiteitäEU:n koronamiljardit virtaavat Italiaan – rahoja kuitenkin havittelevat myös mafiosot, joiden talous on kurallaVenäjän mafia toimii Suomessakin, sanoo tutkija – suomalaiset tekevät mafian likaisen työnTällaista on elämä Euroopan pelätyimmän mafian ytimessä: 80-vuotias hedelmäkauppias paljastui johtohahmoksi – järjestö ostaa, uhkailee tai tuhoaa haastajatItalian mafia valkaisee mozzarellaa pesuaineella ja väärentää punaviinejä – ruokaväärennökset jo miljardibisnes
MafiaTikTokSosiaalinen mediaNuoretUutisohjelmien aiheetUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Mafia
  • 24.8.16:51
    Italia

    Jättisiltasotku Italiassa – mukana mafia, EU, aktivistit ja nyt myös Nato

  • 6.4.16:26
    Italia

    Kuinka katkaista mafiaperheen vallan periytyminen? Näin Italia on pelastanut toistasataa lasta rikollisjärjestön pihdeistä

  • 6.1.14:33
    Italia

    Napolin mafialla ei ole ikärajoja: 8-vuotiaat saattavat toimittaa huumepaketteja – myös kuolema kohtaa nuorena

  • 6.1.08:22
    Italia

    Ihmisiä kuristaneen kuolemankammion johtaja vapauteen "mallivankina": Uhrien perheet pelon kourissa Sisiliassa

  • 19.12.202407:05
    Serie A

    Hälyttävä paljastus: Rikollisliigoilla ote jalkapallon suurseuroista – "Pelottelu, väkivalta ja uhkailu"