Suihkukoneiden virallisia nopeusennätyksiä hallussaan pitävä Lockheed SR-71 Blackbird on varsin kova menijä. Koneella on kirjoihin ja kansiin merkittyjen ennätysten lisäksi epävirallisesti päästy ainakin yli 3,4-kertaiseen äänennopeuteen.
Miten sujuu hidaslento koneella, jonka moottorit ja aerodynamiikka on viritetty mahdollisimman liukasta kulkua varten?
Tähän vastaa Blackbird-piloteista kenties tunnetuin: Majuri evp. Brian Shul on sotilasuransa jälkeen tullut tunnetuksi kirjailijana ja puhujana, ja esiintymisissään hän kertoo sangen värikkäästi, minkälaista SR-71:n lentäminen 1980-luvulla oli.
Vuonna 2016 Plane & Pilot -lehdessä Shul kertoi, miten yllättävää oli, kun yhden esiintymisen jälkeen hän joutui ensimmäisen kerran vastaamaan kysymykseen: "Kuinka hiljaa olet Blackbirdilla lentänyt?".
Lue myös: "Tämä jää historiaan" – ensimmäinen sähköinen matkustajalentokone selvisi kunnialla kovasta testistä
Hetken miettimisen jälkeen Shul kertoi päivästä, jolloin hän ja järjestelmäoperaattori Walter Watson olivat palaamassa Euroopan yllä tehdyltä tiedustelulennolta kohti RAF:n Mildenhallin-lentotukikohtaa Britanniassa.
– Kun ylitimme Tanskaa kolmessa minuutissa, saimme radioviestin. Eräs RAF:n pienistä tukikohdista Englannin maaseudulla oli pyytänyt SR-71:n ohilentoa nuoria lentokadetteja varten.
