Maahanmuuttoviraston uusi ylijohtaja vastaa vastaanottokeskuksista kantautuneeseen kritiikkiin – "Jokainen kokemus on aito"

Valittavatko vastaanottokeskusten asukkaat turhasta, entä mitä palveluiden kilpailuttaminen merkitsee? 3:42
Valittavatko vastaanottokeskusten asukkaat turhasta, entä mitä palveluiden kilpailuttaminen merkitsee

Vastaanottokeskuspalveluja tullaan kilpailuttamaan lähitulevaisuudessa, kertoo Maahanmuuttoviraston uusi ylijohtaja Asian ytimessä -ohjelmassa.

Maahanmuuttoviraston uusi ylijohtaja Ilkka Haahtelasanoo näkevänsä Maahanmuuttovirastossa paljon potentiaalia. Hänen mukaansa jotkin asiat menivät jo hyvin eteenpäin ennen kuin hän astui työnkuvaan.

– Viraston sisältä näyttää siltä, että paljon pystytään muuttamaan ja menemään eteenpäin.

Haahtelan edeltäjä Jari Kähkönen erosi tehtävästään viime keväänä ja sanoi lähtiessään, että seuraajansa työ ei tule olemaan helppo.

– Maahanmuutto on iso kysymys ja iso ilmiö, ei se helppo työ ole, Haahtela kommentoi entisen kollegansa sanoja.  

Haahtela ei kannata rakennemuutosta

Ministeritasolta on sanottu, että Maahanmuuttovirastoa pitäisi paloitella. Haahtela ei ole samaa mieltä.

– Paljon on sellaista tehtävää mitä voi tehdä ilman, että tehdään rakennemuutos.

Näitä ovat Haahtelan mukaan muun muassa digitalisointi ja automatisointi.

– Ensin katsotaan kaikki pullonkaulat ja haasteet, jotka joko hidastavat tai heikentävät laatua ja korjataan ne. Katsotaan lopuksi mikä on paras rakenne sen tekemiseen.

Haahtela sanoo suoraan osan toimintamalleista olevan vanhanaikaisia.

"Jokainen kokemus on aito"

Haahtela pitää selkeänä yhden muutoksen tärkeyttä: asiakaskokemuksen ottaminen keskiöön.

– Meidän pitää osata muokata palveluja sen mukaan.

Julkisuudessa on esitetty, että kokemus ei ole aina ollut hyvä. Kun vastaanottokeskusten asukkaat valittavat jostakin, Migrin vastaus on että “ei anna aihetta toimenpiteisiin”.

Valittavatko vastaanottokeskusten asukkaat turhasta?

– Eivät varmasti turhasta ja jokainen kokemus on aito ja juuri sellainen, kun se on koettu. Siinä ei voi sanoa koskaan, että se olisi turha, Haahtela vastaa.

Hän kertoo Maahanmuuttoviraston kilpailuttavan vastaanottokeskuspalveluja lähitulevaisuudessa. Aiemmin palveluita on ostettu paljon suorahankintana.

– Kun lähdetään kilpailutukseen, tulee rakentaa eri laatumekanismeja, joilla pystytään hinnan ohella ohjaamaan toimintaa myös niin, että se on kannattavaa toimijoille tehdä se laadukkaasti.

Vastaanottokeskusten pyörittämisestä vastaavat pitkälti yksityiset yritykset: nyt keskuksia on yli 80. Keskuksia valvotaan omavalvonnalla ja Maahanmuuttoviraston tarkastuskäynneillä.

– Se, että meillä olisi hyvin yksityiskohtainen valvonta, missä nähtäisiin koko verkoston arki, sellaista ei varmasti ole.

Koko Haahtelan haastattelu on katsottavissa Asian ytimessä -ohjelmasta.


Lue myös:

    Uusimmat