Lukuisat yritykset kampanjoivat työsyrjintää vastaan: "Joka kymmenes työntekijä kokenut ikäsyrjintää"

Tavoitteena tasa-arvoisempi työelämä 1:58

Elinkeinoelämän keskusliitto EK aloittaa Työ ei syrji -kampanjan, joka tähtää asenteiden muuttamiseen ja syrjinnän vähentämiseen työelämässä. 

Kampanjassa on mukana jo lähes parikymmentä yritystä. Adil Khan työskentelee siivouspalveluita tarjoavan SOL:in tiimiesimiehenä. Hän pitää syrjintää koskevaa asennemuutosta tervetulleena niin asiakkaiden, työntekijöiden kuin työnantajienkin keskuudessa.

– Se voi olla etnisyyttä, ikää, sukupuolta tai taustojasi koskevaa, hyvin monenlaista syrjintää. 

EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämiehen mukaan syrjintään liittyvä lainsäädäntö on Suomessa kattavaa ja valvonta toimii hyvin. Siitä huolimatta kampanjalle on tarvetta, sillä syrjintä tulee liian usein työn ja tekijän väliin.

– Ikäsyrjinnän osalta noin kymmenen prosenttia kokee tulleensa ikäsyrjityksi viimeisen kahden vuoden aikana. Seksuaalisen häirinnän osalta luku on vähän pienempi, ja se vaihtelee iän mukaan. Tämäkin kertoo, että työtä syrjinnän eteen on vieläkin tekemättä.

Anonyymia työnhakua 

Kampanjaan osallistunut S-ryhmä aikoo kokeilla anonyymia rekrytointia, jossa rekrytoija ei tiedä työnhakijan nimeä, ikää tai sukupuolta.

– Halusimme tässä kampanjassa lähteä mukaan testaamaan sitä, että voimmeko me ajatella, että syrjiminen on tiedostamatonta työnhakuvaiheessa. Voiko rekrytoija tehdä tiedostamattomia valintoja siitä, ketä esimerkiksi kutsuu haastatteluun, näiden kolmen teeman osalta, SOK:n henkilöstöjohtaja Susa Nikula kertoo.  

Pikaruokaravintola McDonald’sissa kampanjan toivotaan nostavan esiin mahdollisia kokemuksia syrjäytymisestä. Viestintäjohtaja Heli Ryhäsen mukaan kokemukset voivat olla sellaisia, jota työpaikalla ei olla tultu edes vielä ajatelleeksi. 

– Esimerkiksi, että joku jätetään työpaikan ulkopuolella syrjään. Voi olla, että kuulemme tässä kohtaa jotain uutta.


Lue myös:

    Uusimmat