Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Raju kannanotto: F1-tallipomo tekisi ison muutoksen lajin parantamiseksi

F1-sarjan ohittamista helpottaisi, jos kuskit olisivat pienemmällä downforcella enemmän vaikeuksissa mutkissa, sanoo Toro Rosson tallipomo Franz Tost.
F1-sarjan ohittamista helpottaisi, jos kuskit olisivat pienemmällä downforcella enemmän vaikeuksissa mutkissa, sanoo Toro Rosson tallipomo Franz Tost.xpbimages.com
Julkaistu 10.01.2019 07:39

MTV URHEILU

F1-sarjan autojen downforce tulisi leikata puoleen nykyisestä, jotta kisojen viihdearvoa saataisiin kohennettua, katsoo Toro Rosson tallipäällikkö Franz Tost.

Ensi kaudella sarjan autot kokevat joukon aerodynaamisia muutoksia, joiden toivotaan kohentavan kuljettajien mahdollisuuksia tehdä ohituksia. Tostin mielestä muutokset olisi kuitenkin syytä kohdistaa auton downforceen.

– Meillä on niin paljon downforcea, mikä tarkoittaa suurempia mutkanopeuksia, kukaan voi seurata toista autoa likaisen ilman vuoksi, eikä meillä ole juurikaan jarrutusalueita, Tost kommentoi motorsport.comille.

– Miten silloin voi ohittaa? Tämä tarkoittaa sitä, että FIA ja FOM – siellä on töissä kokeneita kavereita, kuten Ross Brawn ja Pat Symonds – tietävät tarkalleen, mitä heidän täytyy tehdä: on puututtava downforceen.

– Leikkaisin pois nykyisestä downforcesta ainakin 40-50 prosenttia, jolloin autosta tulisi huomattavasti epävakaampi mutkissa. Sen jälkeen ihmiset näkisivät, että kuljettajan täytyy taistella autonsa kanssa. Tämä sääntö olisi helppo toteuttaa. Heidän täytyy vain haluta sitä, Tost jatkoi.

Tost pelkää ehdotuksensa kaatuvan kuitenkin omia etujaan tiukasti ajavien kärkitallien vastustukseen.

– Ei pidä koskaan kysyä talleilta. Sääntökirjan kirjoittajan täytyisi vain sanoa, että ottakaa tai jättäkää, Tost kiteytti.

Lisää aiheesta:

Red Bull –pomo F1-moottoriuudistuksesta: Fanien tulisi olla kuninkaitaF1-tallipomo: Sarja tarvitsee kolme tai neljä voittavaa talliaF1-insinööri pessimistisenä sääntömuutoksista – "Mersun ja Red Bullin etu vain kasvaa"FIA-pomo toppuuttelee F1-kuskien huoliaHamilton kritisoi F1:n päättäjiä: Ei käsitystä millaista autossa onButton nimesi F1-sääntöjen tärkeimmän muutoskohteen
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"