MTV kokosi ministeri-infon annin: Taksiliikenteeseen ehdotetaan isoja muutoksia, väylät yhtiöitetään

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner kertoo parhaillaan tiedotustilaisuudessa Liikennekaari-uudistuksesta.

MTV seuraa livenä tiedotustilaisuutta, jossa selviää mitä kohuttu uudistus tulee pitämään sisällään.

13.21: Taksin kaltaiset yrittäjät, kuten Uber, velvoitettaisiin liittymään liikennerajapintaan, joka mahdollistaisi avoimen tiedon. Taksitoimintaan vaadittaisiin jatkossakin lupa. Kuljettajien pitää olla ammattimaisen työn ja verotuksen piirissä.

13.20: Liikennekaari synnyttäisi markkinat, joissa kilpailu loisi palvelut. Bernerin esittämä Liikennekaari-malli olisi hänen mukaansa ensimmäinen maailmassa.

13.18: Liikenneverkkomallin rahoitusmalli: Useampia mahdollisia keinoja. Keskeisimmässä mobiiliin perustuva malli, kuten kännykän mobiilimaksut, jotka käyttäjäpohjaisia, kuten liittymämaksu. Se voi olla kilometreihin tai muuhun perustuva.

13.17: Berner uskoo, että digitalisaation ja uusien palveluntuottajien avulla on mahdollista tuottaa parempia malleja maaseudun tarpeisiin. Näin sääntelyn poistaminen ei huonontaisi mahdollisuuksia liikkua kalliimpien henkilökustannusaikojen, kuten yön ja pyhien aikana.

13.12: Liikennekaari lähtee nyt lausunnoille ja siihen toivotaan paljon kommentteja. Liikenneinfran rahoitus lähtee selvitykseen.

13.08: Yhtiöittäminen mahdollistaa investointipankkien, eläkeyhtiöiden ja muiden osallistumisen infrastruktuurihankkeiden rahoittamiselle.

Yhtiöittämistä ei ole vielä päätetty, mutta se selvitetään.

13.04: Valtion väylät ja asiakasmaksut valtion omistamalle liikenneverkkoyhtiölle. Tehtävänä perusväylien pito ja infrastruktuurin kehittäminen.

Jokainen voi päättää, osallistuuko infran kehittämiseen vai ei. Yhtiöittäminen ja yksityistäminen eri asioita. Tässä ei kyse yksityistämisestä, valtion väyläomaisuus on valtion omaisuutta. Tarkoitus siirtyä käyttäjäkohtaisiin maksuihin.

13.04: Ajatuksemme on se, miten voitaisiin yhtiöittää liikenneinfrastuktuuria, kuten lentokenttiä hallinnoivan Finavian kohdalla tehtiin. GPS:ää tai muuta seurantaa ei tarvita, jotta ulkomaiset kuljettajat saataisiin osallistumaan infran rakentamiseen. Berner: "Tietosuojaa luokkaavia ehdotuksia ei ministeriöstä lähde".

12.54: Lainsäädännön mahdollistettava alueelliset erityisjärjestelyt, kuten reittiliikenteestä tilausliikenteeseen siirtymisen.

12.49: Taksin enimmäishintaa ei enää määriteltäisi, vaan taksit voivat tehdä tarjouksia, luoda kampanjosta ynnä muuta. Taksat kerrottava toki etukäteen.

12.47: Taksikuljettajalla luonnollisesti yhä oltava ajo-oikeus, eikä hän saa olla syyllistynyt rikoksiin tai liikennerikkomuksiin, tai rikkeisiin, jotka liittyvät nuorten ja lasten kanssa työskentelyyn. Kuljettajan on pystyvä avustamaan ja turvaamaan matkustajan turvallisuutta riittävällä osaamisella.

Kuljettajalla on oltava ammattimaista osaamista, mutta myös mahdollisuus tulla yrittäjäksi.

Berner esittää taksin määräsääntelystä ja lupakiintiöistä luopumista. Asemapaikkavelvoitteista luovuttaisiin, jolloin taksi voisi ottaa kyytiä mistä tahansa. Taksin voisi saada lennosta.

Taksi voisi yhdistää toimintaansa vaikka tavarankuljetusta matkustajien lisäksi.

12.46: Taksiliikenne tulee jatkossakin vaatimaan taksiliikennelupaa. Ehdotetaan myönnettäväksi yritykselle, kun aiemmin kuljettaja- ja autokohtainen. Mahdollistaa kasvun, liikennetoimintojen kehittämisen, mutta myös yrityksen myymisen ja perinnöksi antamisen.

12.44: Sallimme kokeilut ja lisäansiot. Palveluita voidaan 10 000 euroon asti toteuttaa palkkaveron piirissä, helpottaen jakamistaloutta. Se helpottaa mahdollisuutta siirtyä yrittäjäksi ja nuorten lähtemistä liikennemarkkinoille.

12.41: Liikennekaaren keskeisin asia: Mahdollistetaan aidosti liikenteen digitalisointi. Emme vain mahdollista, osin velvoita. Järjestelmiä, joihin kaikki palveluntarjoajat voivat liittyä. 

12.39: Digitalisaatio: kuluttaja ollut julkista puolta edellä pitkään. Meidän on mahdollistettava ja sallittava palveluiden kehitystä.

12.38: Hallituksen tavoitteena tuoda Kelalle ja kunnille paremmat mahdollisuudet ostaa erilaisia palveluita. 

12.35: Kotitalouksille liikenne toiseksi suurin kuluerä. Liikenne suurimmaksi osaksi itsepalvelua: alan palveluille siis potentiaalia.

12.34: Berner: Digitalisaatiolla suuri pontentiaali liikenteelle, jota ei täysin käytetty.

Lue myös:

    Uusimmat